Nr 36. Tiger Leaping Gorge Trek.

2011-09-30. Dali, Kina.

Dag 520-533. 5 september 2011-. Lijiang.
Lijiang börjar bra. Olya hämtar ut sitt pass med ett nytt Hong Kong-visum. Dessutom med ett nytt och senare senaste inresedatum. Som så många andra kinesiska städer är staden uppdelad i en ny och en gammal del. Som vanligt är det den gamla delen som är mest intressant. Det bor 150.000 folk i Lijiang varav 40.000 i gamla stan som är fantastiskt vacker med ett myller av smala stengator, kanaler och gamla trähus. Gatorna kantas av restauranger, souvenirbutiker och 700 mindre hotell. Området är stort och här flockas 4 miljoner turister årligen men det är inte hysteriskt med folk nu i september. Speciellt inte på förmiddagarna då man kan knalla omkring själv i längre perioder. Byn är också ovanligt ren och välstädat.

Gamla stan i Lijiang.

På kvällarna däremot blir det trångt med mängder av kineser som reser i grupp. Guide med gul flagga och 40 kineser i gula kepsar som svansar efter som kycklingar. Just dessa kineser har jag lite svårt för. De är högljudda, många röker och det bekommer dem inte det minsta att det är smockat med folk i närheten. Om jag hittar ett bra fotoläge så tar det bara sekunder innan det i kamerans sökare dyker upp fem kineser som ska ta samma bild som mig. Hänsyn ingår inte i den kinesiska kulturen.

Lijiangs gamla del är ett myller av små mysiga gator med butiker, restauranger och hotell överallt.

Vi prickar in en varsin magsjuka som håller oss strandade i tre dagar. Sedan besöker vi Black Dragon Pool Park precis utanför gamla stan. Där kan man ta ett klassiskt foto på en vit vacker bro med det 5500 meter höga Jade Dragon Snow Mountain i bakgrunden. Men vädret är mestadels moln och regn så den bilden får jag aldrig till. Vi hittar en för Kina ovanligt bra pizzeria. Vi gläds åt att se hundar i koppel och med välskött päls vilket också är ovanligt i Kina. Uppskattat är också de kinesiska damerna som går omkring i Naxi-kulturens blå stiliga dräkter. Vi stannar i 14 dagar i Lijiang.

Paviljong vid Black Dragon Pool Park utanför Lijiang.

Dag 534. Lijiang – Qiaotou.
Vi går med cyklarna ut ur gamla stan. Det är mycket trafik i city och på höjderna runt staden. Vägen är kuperad med mest uppför. Vädret är moln och lite regn. Det står äpple och persikoförsäljare längs vägen som vill ha 10 kr för en persika. Tio kilometer utför på bra väg och vi kan rulla i 50 km/h på rakorna. Fin vy över en djup dal med Yangtzefloden i botten. Vi kommer in på väg 214 och rullar i ytterligare 10 km men på sämre underlag. Väl nere vid floden följer vi den norrut. Vägen blir lera och grus förbi ett vägbygge. Korsar floden och det blir bra asfalt med fina vyer över Jade Dragon Snow Mountain på andra sidan floden. Ankommer den lilla byn Qiaotou 1875 meter och checkar in på det populära Jane’s Tibetan Guesthouse. Tyvärr saknas Jane och en drogad eller onykter kines sköter ruljansen i stället. Nu är det dags för mer fjällvandring. Höjdmeter 640.

Jag vid en paus. Foto: Olya T.

Dag 535-538. Tiger Leaping Gorge Trek.
Vandringsdag 1. Tiger Leaping Gorge Trek rankas som Kinas bästa vandringsled i guideboken. Det finns egentligen två leder. En övre som alla västerlänningar går och en nedre som alla kineser blåser av på två timmar i minibuss. Vi startar från hostellet längs en väg men svänger snart upp på en smalare betongväg med minimal trafik. Vyerna är gröna berg och Yangtzefloden. Efter en timma blir leden stig som går konstant uppför. En hästuthyrare dyker upp och undrar om vi vill rida vilket vi inte vill. Han undrar också om hästen kan ta våra ryggsäckar men det vill vi inte heller. Mannen får sedan syn på en annan västerlänning som ser trött ut och jagar honom med hästen i hopp om att tjäna några kronor vilket han inte gör.

Vi kommer högre upp och vyerna blir mäktigare. Vackrast är det över Jade Dragon Snow Mountain på andra sidan dalen. Vädret är moln med en del regnstänk. Vi kommer runt en krök och får en jättefin vy in i kanjonen. Precis som jag ska ta några bilder dyker en dam upp och säger att det kostar tre kronor att fota från jorden som hon har stampat till precis där jag står. Jag går 20 meter bort och hon skriker fortfarande att jag står för nära hennes territorium. Precis då kommer två nya vandrare och hon börjar skälla på dem istället när de plockar upp sina kameror. Bredvid leden är det majsodlingar, träd med valnötter och mängder av spindlar. I Nuoyu Village 2250 meter checkar vi in på fantastiskt boende med bergsvy från balkongen. Tid 3 tim.

Tiger Leaping Gorge Trek med Yangtzefloden i dalens botten.

Dag 2. Fin stig i skog med vy över Yangtzefloden långt ner i dalen. Vi kommer till ledens tuffaste parti som kallas ”The 28 bends”. Serpentiner upp till 2670 meter och ledens högsta punkt. Det är inte speciellt jobbigt men vädret slår om från värme till betydligt svalare och regn. Kommer runt ett nytt hörn med fin utsikt och nu kostar det 8 kronor att fotografera vilket antagligen ingen gör. Leden vänder ner och vi ser en stor sten mitt i floden. Dalens namn kommer från en historia där en tiger undkommer en jägare genom att via stenen hoppa över floden. Regn och barrskog sista biten till Tea Horse Guesthouse 2350 meter och ett nytt bra boende. Ser inte en vandrare på hela dagen men på kvällen är boendet fullbokat. Tid 3:15.

Dag 3. Grusväg till en början sen blir leden överraskande smal. Relativt plan vandring runt flera krön längs bergssidan. Berget på andra sidan floden Jade Mountain är 5500 meter högt och Haba Mountain på vår sida är 5396 meter. Det ger nästan 4 km från topparna ner till Yangtzefloden på 1750 meters höjd och en av världens djupaste kanjoner. Leden är stundtals uthuggen i berget och bergssidan blir brantare. Vi kommer fram till Halfway Lodge som har en fantastisk terrass med vy över dalen, floden och Jade Mountain som går i blått. Funderar på att stanna över natten men ser 28 handdukar hänga på tork och det är bara i de dyraste rummen som handduk ingår. Stället är alltid proppfullt på kvällarna även om det är lugnt just nu mitt på dagen.

Vi fortsätter längs den branta bergssidan samtidigt som regnbågen visar sig nere i dalen. Passerar ett vackert vattenfall. Leden går nerför och vi får en mysig vy upp i kanjonen som vi vandrat. Kommer ner till den nedre leden och vägen på 2100 meters höjd och checkar in på ett av flera hostels. Vi är nu nära ledens slutpunkt i Walnut Garden men dit är det bilväg så vi skippar den sträckan. Tid 6:40.

Det här vattenfallet har förflyttat sig 50 meter i sidled sedan jag passerade här för 10 år sedan.

Dag 4. Det kostar 10 kronor att gå en av lederna ner till floden. Det är brant vandring på uthuggna trappsteg i berget men det finns vajer att hålla sig i samt att vi vid ett tillfälle klättrar på en 10 meter lång lodrät stege. Det tar en timma ner till Yangtzefloden som forsar förbi med fasansfull kraft på 1750 meters höjd. Här är floden så smal att det nog faktiskt är möjligt för en tiger att hoppa över i alla fall utanför regnsäsongen. Det finns en jättesten även här som tigern ska ha hoppat på men det kostar 5 kronor att gå upp på den så vi avstår. Området är fantastiskt vackert med höga och branta bergssidor på var sida floden. Det regnar och är sol samtidigt. Samma väg upp igen sedan åker vi buss tillbaka till Qiaotou och imorgon börjar vi cykla mot Kunming. Tid 3 tim.

Yangtzefloden i botten på en av världens djupaste kanjoner. Här någonstans ska en tiger ha korsat floden.