Nr 37. Sju askkoppar.

2011-10-10. Kunming, Kina.

Dag 539. 24 september 2011. Qiaotou – Jianchuan.
Vi lämnar Tiger Leaping Gorge och Qiaotou genom att cykla väg 214 söderut längs Kinas längsta flod den 6211 km långa Yangtzefloden. Det är samma väg som vi kom hit på med vackra omgivningar. Det går lätt i 30 km sedan är det 5 km vägbygge med lera och grusväg. Kommer till en lång stigning. Vädret är moln med solglimtar men det ändras till regn. Vi stannar i ett tomt fruktstånd med tak och lagar nudlar när fem kinesiska långfärdscyklister på väg till Lhasa tittar in för en pratstund. Vägen fortsätter i huvudsak uppför i 15 km och det slutar att regna. Naturen är berg och tobaksodlingar. Det blir mörkt 19:30 men vi fortsätter med pannlampor. Ibland är asfalten så mörk att ljuset från våra bra lysen knappt kommer tillbaka. Några vita linjer i asfalten hade passat väldigt bra här. Trafiken är dock minimal. Ankommer staden Jianchuan 2200 meter och checkar in sent. Höjdmeter 900.

Har precis lämnat Tiger Leaping Gorge och cyklar längs Yangtzefloden.

Dag 540. Jianchuan – Eryuan.
Hektiskt mycket trafik, folk och livat ut ur city. Flackt men motvind i en mil. Det är risodlingar i dalen med tusentals fågelskrämmor. Många är bara en pinne med prasselpåse men vissa är mer finurliga med hatt och skjorta. Uppförsbacke i 12 km till ett pass på 2550 meter vid en sjö och det fortsätter att blåsa. Temperaturen faller när vi blir överfallna av en kraftig regnskur. Skön cykling utför och vi kommer in i en ny vacker dal med skinande gröna risfält i kvällssol. Himlen är vackert blå och cyklingen är flack och underbar fram till Eryuan 2050 meter. Vi hittar ett lyxigt hotellrum med stort badrum, sovrum, vardagsrum, fåtölj, två soffor, två teve-apparater och sju askkoppar. Höjdmeter 520.

Vackert när vi närmar oss staden Eryuan.

Dag 541. Eryuan – Dali.
Fortsätter i samma dal med ris och majsodlingar. En vägskylt visar att vi ska svänga 90 grader höger men jag anar ugglor i asfalten och vi fortsätter rakt på. Passerar ett kulligt område och vägen slingrar sig fram genom små kanjoner. Utför in i en ny rymlig dal med stora risfält och full aktivitet på dessa då det är skördetid. Når spetsen på sjön Erhai vilket är Kinas sjunde största sjö. Vägen blir fyra filer i vardera riktning och det är vackert längs sjöns västra sida söderut till Dali 2000 meter över havet. Höjdmeter 250.

Dag 542-545. Dali.
Vila i Dali med 40.000 folk. Byn ligger strategiskt inklämt mellan Cang Shan bergen som toppar över 4000 meter och Erhai Lake. Det finns fina dagsturer i bergen att gå och några tempel att besöka men vi väljer att ligga lågt. Sjön är också populär men jag synade den för 10 år sedan och den påminner en del om Mälaren vid Västerås. Det som skiljer är att här kostar det 30 kronor att ta sig en titt. Dali eller gamla Dali som det numera kallas var tidigare ett tillhåll för ryggsäcksfolket men nu har mängder med kinesiska grupper hittat hit och således hänger inte ryggsäcksfolket här längre. Byn är dock fortfarande helt okej med bra boende och en mysig stadskärna med restaurerad stadsmur, massor av nischade restauranger samt alla möjliga typer av turistbutiker.

Vilodag på vandrarhemmet i Dali.
Gamla Dali med stadsmur och en mysig stadskärna.

Dag 546. Dali – Xiangyun.
Vi fortsätter längs sjön på den åttafiliga vägen i 15 km till staden Xiaguan eller Nya Dali som är det nya namnet. Det är första dagen i kinesernas lediga höstvecka och mer bilar än vanligt. Stadstrafik och lite bökigt att hitta men vi fångar upp väg 320 ut ur stan. Berg, backar och smal väg uppför men inget brant. Det är 19 grader och moln. Skog och okej vy över en jättedal. Rullar 10 km utför och letar sedan boende i några små byar men hittar inget. Mörkercykling uppför tills vi hittar ett smutsigt hotell strax utanför staden Xiangyun 1950 meter. Höjdmeter 890.

Cykling mellan gamla och nya Dali.

Dag 547. Xiangyun – Liten by.
Relativt flack cykling och full aktivitet längs vägen med bönder och olika typer av fordon. Moln igen men till och från vackert med risodlingar, någon sjö och mindre berg längre bort. Vägen letar sig högre och går i skog. Trafiken försvinner när vägen blir totalkass med grus och sten och vi kan bara cykla i 7-8 km/h. Bebyggelsen minskar också och vi når som högst 2250 meter. När vi passerar en gård kommer ofta en eller flera hundar springande i full fart fullt skällande men de ryggar tillbaka så fort jag stannar cykeln. Finns inga städer i närheten men vi hittar ett simpelt rum hos en familj för 30 kronor. Höjdmeter 680.

Skördetid på fälten.

Dag 548. Liten by – Nanhua.
Den dåliga vägen fortsätter kuperat och toppar 2300 meter. Det är endast 11 grader och moln men okej vyer samt för ovanlighetens skull ren luft. Elva kilometer nedförsbacke och vi tvingas bromsa hårt nästan hela sträckan på den trasiga vägen. Vid 25 km är vi nere i en fin dal och det blir varmare samt asfalt. Möter totalt 10 kinesiska cyklister som hojar mellan Kunming och Dali på sin lediga vecka. Vacker och lätt cykling till staden Nanhua 1800 meter. Det strular när vi ska checka in. Personalen har aldrig hört talas om Kazakstan. De ringer upp en engelsktalande tjej som jag pratar med men hon känner inte heller till Kazakstan. De är ju grannländer. Men vem vet det kanske är samma problem hemma om någon checkar in på ett svensk hotell och säger att de kommer från Norge så kanske de också möts av ett gäng fågelholkar. Höjdmeter 560.

Dag 549. Nanhua – Chuxiong.
Fortfarande väg 320 och smått kuperat. Underlaget är skakigt. Trevliga omgivningar med ris och majsfält som till hälften är skördade. Det är inga stora berg längre utan skogsbeklädda kullar som vägen undviker. Ser getter och någon häst ibland. Kommer in i den stora staden Chuxiong 1750 meter och får nej på de tre första hotellen. Höjdmeter 250.

Dag 550. Chuxiong.
Vila i Chuxiong. Tvättar, går igenom packningen och kollar cykeln. Går en runda på stan och ser inget som sticker ut. Rummet helt okej förutom toaletten som har den dumma egenskapen att det man just lämnat där simmar ut på badrumsgolvet när man spolar. Dessa toaletter har jag aldrig gillat men det kommer aldrig några grejor från grannarna vilket känns bra. Från grannarna kommer det däremot röklukt eftersom det är en 10 centimeters glipa mellan väggen och ett fönster som vi delar med rummet bredvid.

Dag 551. Chuxiong – Lufeng.
Vi packar cyklarna på rummet och tar hissen ner och det slutar att regna precis som vi drar iväg. Asfalten är vansinnigt skitig och en del av eländet stänker upp på oss. Det är bra skyltat ut ur stan. Vägen är smal med mycket trafik i 15 km men sen lugnar det ner sig samt att asfalten torkar upp. En hel drös med bilar passerar ovanligt nära och efter en stund upptäcker vi att det handlar om övningskörning i grupp. Det är mysig cykling och skog åt alla håll. Vi trampar över ett litet pass. Vid gårdarna längs vägen vilar hundar i koppel och de går banana när vi passerar. Lite otäckt innan man får syn på kopplet då de försöker hoppa på oss. Det blir utför länge ner genom en lång kanjon. Vägen är enkelriktad då motsatta körbanan är dragen på den andra sidan av den nästan uttorkade floden. Smog och dålig luft hela dagen. Hittar ett bra hotell i staden Lufeng 1500 meter. Höjdmeter 540.

Dag 552. Lufeng – Anning.
Ovanligt bra väg i 15 km. Vi kan rulla nerför utan att bromsa. Uppför i 8 km. Moln, skog och mer övningsbilar. Det första de verkar lära sig är att tuta. De tutar på allt som rör sig och inför varje kurva vilket blir hela tiden på den här slingriga bergsvägen. Nerför till ris och majsfält. Grusväg i 5 km med tät trafik av lastbilar. Luften är som ett dammoln och vi använder ansiktsmaskerna för första gången vilket fungerar bra. Rullar sista biten in till staden Anning 1800 meter. Det är fullt av militärklädda säkerhetsfolk runt hotellet. Höjdmeter 780.

Åsna utan chaufför. Hela middagen i vagnen men färskt gräs funkar ju det med.

Dag 553. Anning – Kunming.
Vägen är som en puckelpist och full av smuts och grus som studsar av lastbilarna som är lastade med råge. Svagt uppför till 15 km då vi ser Kunming 15 km bort. Passerar en mack med namnet Stallone Oil. Bensinmackarna har under hela resan varit en märklig företeelse. Den sista bra macken jag passerade var för 18 månader sedan i Ryssland. En Statoil. I Ryssland och Kina finns det mängder av övergivna mackar. Det finns också många helt nya men någon butik som har ett par grillade korvar med mos och räksallad finns det inte. Butikerna har nya fräscha namn som uSmile och Easy Joy men sortimentet är 64 sorters motorolja samt i bästa fall ett par drickakylar och några sorters kex samt nudlar. Flerfilig väg och mycket trafik in till Kunming 1900 meter. Kör fel men hittar till slut samma vandrarhem som jag bodde på för 10 år sedan. Höjdmeter 200.

Dag 554-555. Kunming.
I Kunming bor det 3,2 miljoner folk. Det är Kinas näst populäraste turistmål efter Beijing bland kineser. Det finns en del att se men det får vänta till nästa gång. Nu måste vi åka till Hong Kong och köpa nya visum. Tåget avgår imorgon vid lunchtid. Cyklarna lämnar vi här då vi hoppas vara tillbaka om ett par veckor.