Nr 35. Mangoland.

2011-09-18. Lijiang, Kina.

Dag 511. 27 augusti 2011. Xichan – Dechang.
Vi fortsätter längs huvudgatan genom Xichan centrum och ser en vägskylt med vår tänkta väg 307 rakt på. Vi följer vägen i ytterligare 500 meter och sedan tar den abrupt slut. Vi och ett flertal bilar gör 180 grader om och fångar upp väg 108 söderut istället. Det är moln och skön temperatur med bra asfalt och mestadels nedför längs en stor sjö. Landskapet är berg med bred dal där det odlas ris och tobak. Vi letar efter väg 307 i flera timmar. Enligt kartan bör den svänga av mot väst men vi hittar den aldrig och till slut beslutar vi oss för att cykla en annan väg till Lijiang. Lite längre sträcka men större väg och kanske inte riktigt lika kuperat. Vädret blir varmare och vägen går en del upp och ner. I dalen finns även järnväg och en motorväg som inte är det minsta backig men där får vi tyvärr inte cykla.

Efter en behaglig dag checkar vi in i staden Dechang på 1350 meters höjd. Klockan 21 på kvällen när vi precis har kommit tillbaka till hotellet efter middagen dyker sex poliser upp i både bil och på motorcykel med påslagna blåljus. Det är givetvis oss de är ute efter. De vill se våra pass och ställa frågor. Grabbarna är mycket vänliga och allt går bra de är mest nyfikna på vilken tid vi avser att lämna staden i morgon bitti. Höjdmeter 370.

Fint parti väg 108.

Dag 512. Dechang – Miyi.
Fortsatt mycket fin cykling på bra väg med lugn trafik. Bergen är gröna, floden är grön, risterrasserna är gröna samt att vi ser gröna sockerrör och bananträd. Nu letar vi efter väg 214 men avfarten tycks aldrig komma. Vägen blir sämre med mer trafik och stora backar samt att solen gassar. Sjutton kilometer för sent hittar vi på vägen och tar västerut. Asfalten blir mycket bättre och vi hojar på för fullt för att slippa mörkercykling. Trots att en av mina ekrar bak går av cyklar vi 36 km på två timmar och det blir mörkt precis som vi kommer fram till Miyi 1130 meter. Med trötta ben släpar vi upp våra väskor till våning 5 utan hiss. I rummet bor redan 15 kackerlackor som jag jagar ifatt och plattar till förutom storfarsan som jag kastar ut genom fönstret. Höjdmeter 1000.

Gröna omgivningar.

Dag 513. Miyi.
Vi beslutar att ta en vilodag så att jag kan laga hojen. En eker har gått av och en annan har fått skolios så jag byter båda. Det är på bakhjulet men inte på kassettsidan vilket är tur. Miyi är en liten men modern stad som ligger vackert längs en flod omgiven av berg. Vi gör en kort promenad längs floden men det är enormt varmt och skönare inomhus.

Dag 514. Miyi – Panzhihua.
Det är lättcyklat i 15 km sedan blir det kuperat. Vägen går en bit upp i dalen som är platt i botten. Dalen blir smalare och vägen går lägre längs en flod. Det är vackert men tokvarmt. Termometern är visserligen mestadels i solen men den står på 45 grader. Vägen blir betong med ojämn kvalite och trafiken ökar. När vi passerar Yanbian blir det flackare. Kommer till en stor korsning och svänger in på väg 310. Vi är i utkanterna av den lite större staden Panzhihua som har växt ihop med fyra andra närliggande städer. Byn ligger mitt bland branta berg men det är ändå bebyggelse överallt. Vi är på 1100 meters höjd när vi precis bredvid vägen hittar ett hotell med internet på rummet. Höjdmeter 700.

Dag 515. Panzhihua – Huaping.
Vi har nästan packat klart 10:30 när städerskorna bankar på dörren och tycker att vi borde pysa. Vägen drar uppför direkt. Det är mycket trafik och dålig luft. Efter 11 km har vi gjort 300 höjdmeter. Passerar 1,6 km tunnel som går bra. Vägen är brant kuperad med trasig betong som är täckt av grus och damm. Lastbilar släpper ut stora svarta moln avgaser samt rör upp dammet vilket gör luften fullständigt bedrövlig. Marken, vägskyltar, byggnader och buskar är täckta av grått smuts. Termometern visar 47 grader. Vägen är så kass att det är svårt att cykla nerför. Kanske den sämsta cykeldagen hittills men vid 50 km blir det ny asfalt och det avslutas fint med mängder av mangoträd bredvid vägen. Vi hittar ett nytt fräscht hotell i en by på 1230 meters höjd 6 km från Huaping. Vi är svarta i ansiktet och snyter ut ett par liter damm och avgaser. Höjdmeter 1040.

Dessa vägar går inte att cykla på. Varken upp eller ner. Hojen går sönder.

Dag 516. Huaping.
Jag har ont i bröstet. Antagligen är lungorna fulla av skit. Tar en vilodag och köper en varsin ansiktsmask i tyg ifall det blir lika dålig luft igen. Vi ser ut som muppar i dem men det funkar inte att sniffa avgaser och damm hela dagarna. Gör en kort promenad på stans frukt och grönsaksgata där det säljs sju olika sorters mango.

Mangoland.

Dag 517. Huaping – Renhezhen.
Det är uppför igen men det är bra asfalt och gles trafik samt att luften är sval och bättre. Vi cyklar en bit ovan dalen som nu består av risodlingar och mangoträd. Högre upp blir det skog med barrträd. Kommer till ett pass på 2200 meters höjd efter 32 km och har då gjort 1100 höjdmeter och 25 km uppför. Vägen bär utför och det är härlig cykling även om vi måste ta det försiktigt på grund av trasig asfalt ibland. Längre ner ser vi byar och risterrasser utefter bergssidorna. I dalens botten lyser risodlingarna gröna i mängder av etage. Det är 22 km backe ner till 1450 meters höjd där vi hittar ett enkelt men okej hotell i en liten by som möjligen är Renhezhen. Folk verkar smartare i den här delen av Kina. Tidigare har jag haft problem med att förklara för hotellpersonalen att jag vill sova på deras hotell. Nu kopplar de direkt vilket är skönt. Receptionen ordnar dessutom så att vi får bo på bottenplan och kan rulla in hojarna på rummet. Höjdmeter 1190.

Långa utförsbackar.

Dag 518. Renhezhen – Guojiaying.
Vi går med cyklarna upp för byns branta huvudgata. Vägen fortsätter svagt kuperad längs en bergssida men landar lite senare i dalens botten som lutar konstant upp. Det kommer hela tiden nya vackra risfält men luften är dis. Vi väntar oss en utförskörning men den kommer aldrig och efter 33 km når vi den lite större vägen 220. När vi närmar oss Yongsheng kommer vi in i en ny dal som är enormt stor. Vi lunchar i Yongsheng och lämnar sedan väg 220 på en mindre väg som letar sig igenom en bergsklyka på 2150 meters höjd.

Ny stor dal dyker upp långt nedanför oss. Luften är vit dimma, troligen smogg, och sikten inte så bra. Men vi ser dalens botten 500 meter ner och det är idel risodlingar över ett område stort som flera tusen bordtennisplaner. Tolv kilometer serpentiner ner i dalen och sedan flack cykling längs ena dalsidan. En chaufför som antagligen bara tittar på oss kör rakt in i en sten och pang, punktering. Hittar enkelt hotell bredvid vägen på 1670 meters höjd. Närmaste by på kartan är Guojiaying. Höjdmeter 1040.

Risodlingar.
En sån här cykel får det bli nästa gång.

Dag 519. Guojiaying – Lijiang.
Vi startar i regn. Vägen korsar dalen och lutar mest ned. Kommer in i en smal canyon med flod i botten och vägen fortsätter nerför. Bergssidorna är branta och regnet tar med sig mängder med sten och grus ut på vägbanan. Asfalten är full av sten och vi ser mindre ras flera gånger. Cyklingen känns livsfarlig men bergväggen är på vänster sida och vi cyklar på den högra. Passerar en stackars kines som med spade skottar bort sten från vägbanan. Måste nog vara ett av världens farligaste jobb. Vissa bumlingar är stora som fotbollar. Vi korsar floden på 1300 meters höjd och samtidigt ser vi en enorm backe med oändliga serpentiner. Vi hoppas att det inte är vår väg men det är det.

Det slutar regna och molnen börjar sväva längs bergssidorna. Backen verkar aldrig ta slut. Vi stannar och lagar nudlar. Cyklar förbi någon vilsen ko och flera kaxiga hundar som jag skrämmer ner i diket. Vi väntar oss återigen en redig backe utför men när motlutet är slut efter 28 km och 1400 höjdmeter har vi kommit upp till botten av en ny stor dal. Höjden är 2700 meter och det är nu svalare. Vi korsar den nya dalen som består av olika odlingar och skog samt vyer över berg som överlappar varandra. Vägen hittar en öppning i dalsidan och vår efterlängtade utförsbacke börjar.

Vi ser Lijiang 300 meter ner och står på så mycket vägen tillåter. Det blir mörkt och vi cyklar 8 km med pannlampor. Letar upp Lijiangs gamla stad med ett myller av smågator men det är helt omöjligt att hitta med hjälp av kartan i guideboken. Vi frågar efter vägen 10 gånger och det är bara en som visar oss åt rätt håll. Till slut följer en tjej med oss till vårt förbokade boende på Mama Naxi. Imorgon ska vi gå till polisen för att hämta ut Olyas pass och nya visum till Hong Kong. Hoppas vi. Samt ta en ordentlig vila innan vi tar oss an Tiger Leaping Gorge Trek vilket ska vara en av Kinas bästa vandringar. Leden börjar 80 km norr om Lijiang. Höjdmeter 1590.