Nr 34. Stängt för aliens.

2011-08-26. Xichang, Kina.

Dag 502. 18 augusti 2011. Baoguo – Ebian.
Vi rullar ner för turistgatan i Baoguo vid berget Emei Shan och svänger höger in på den mindre vägen 306 som är smal men med lugn trafik. Vädret är hett och fuktigt. Vi ser delar av Emei Shan bakom det ständiga diset. Det bär snart uppför och vi svettas liter. Efter 10 km backe är Olya helt groggy och jag blir lite orolig för hur det här ska sluta. Vi vilar ofta och backen pågar i 15 km och 550 höjdmeter till 1100 meters höjd. Brant ner till en vacker dal med majs och risfält omgivna av gröna kullar.

En ny stigning startar när vi nått ner till en nästan uttorkad flod mitt i regnsäsongen. Fyrahundra höjdmeter upp till 1100 meter igen men nu är det kväll och inte lika varmt. Åtta kilometer nedförsbacke till staden Ebian och det hinner bli mörkt innan vi kommer fram. Det är mycket folk ute och alla tittar på oss. Tre tjejer hjälper oss att hitta ett bra hotell. Höjdmeter 990.

Är det något kineserna kan så är det att lasta fordon till bristningsgränsen.

Dag 503. Ebian – Ganluo.
Fortsatt smal bergsväg med lite trafik. Fantastiskt fin cykling längs en flod och utan större backar. Efter 10 km ser vi en skylt där det står att området är stängt för Aliens. Med de visumproblem vi redan har finns det inga marginaler att vända tillbaka så vi hojar vidare. Vi hinner bara några kilometer till innan vi blir stoppade av 4 civilklädda poliser med bricka. De är vänliga men vägrar släppa fram oss. De vill sätta oss på ett tåg till nästa stad och påstår att det finns en tågstation 1 km tillbaka. Vi cyklar tillbaka med dem som eskort och efter 1 km kliver de ur bilen och ber oss följa med. Vi tar oss över floden på en 75 meter lång ranglig hängbro. Det är fotoläge så det skriker om det men jag vill inte ta upp kameran.

På andra sidan floden finns en järnväg. Vi följer en liten stig med poliserna framför och bakom oss. Plötsligt kommer ett tåg och snutarna börjar springa. Vi hoppar upp på cyklarna och efter en stund kommer vi fram till en liten perrong mitt i skogen. Vi får hjälp att snabbt som attan lasta på våra ekipage på tåget och poliserna informerar tågpersonalen var vi får kliva av och de ser också till att vi inte behöver betala. Vi står med cyklar och packning i utrymmet mellan två vagnar. I vagnarna är det fullt av utslagna kineser vilket jag aldrig sett tidigare. De flesta killarna har bar överkropp och många ser drogade ut. En tjej som samlar tomflaskor försöker sno en av våra vattenflaskor men vi är vaksamma.

Tågresan tar 2,5 timma och går mestadels i tunnlar men ibland skymtar vi det vackra bergslandskapet. Det är tumultartat när vi ska kliva av med cyklar och all packning bland stressade kineser som försöker ta sig in i vagnen för att haffa en sittplats. Vi befinner oss i staden Ganluo 1050 meter över havet och det är stekhett. Hit hade vi inte tänkt cykla men nu finns inget att välja mellan än att följa väg 208 som pyser brant upp för ett berg. Vi har för klena ben för att cykla och går långa sträckor. Efter 12 km backe slår vi upp tältet i en liten skogsdunge. Höjdmeter 510.

Fin cykling men här fick vi inte vara.

Dag 504. Ganluo – Yuexi.
Varmt och fint väder igen. Backen fortsätter brant upp men planar efter en stund ut och slingrar sig fram längs en bergssida högt ovanför en röd flod. Vägen är trasig och ofta grus. Det är mycket vackert med majs och risfält längs bergssidorna och små byar av hus med likartad takstruktur. Vi äter lunch i en liten by och ser de lokala damerna bära hattar av hår samt att de röker pipa. Fin bergscykling hela dagen och nästan bilfritt. Äter kvällsmat bredvid vägen på ett lokalt hak i staden Naituo och alla som ser oss ringer sina polare och efter en stund har vi 20 nyfikna som står och studerar hur vi använder pinnarna.

Restaurangägaren försöker lura oss och dubblar priset inför folkmassan vilket vi reagerar på och det slutar med att vi inte får betala alls. Flack cykling i bredare dal med majs, ris och tobaksfält i 25 km till staden Yuexi 1700 meter över havet. Längs vägen ser vi folk som färdas med häst och vagn och vi ser bufflar bada i djupa lerpölar. På hustaken odlas det ris och majs. Vi hinner bara vara på hotellrummet i en kvart innan polisen dyker upp och vill ta kopior på våra pass och visum. Olya har ju inget pass men den dokumentation vi fått istället från polischefen i Leshan verkar vara till vår fördel. Höjdmeter 910.

Risterrasser och mysiga byar i bergen.

Dag 505. Yuexi.
Vi tar en vilodag i Yuexi. Typisk bergsstad med trevligt läge bland berg men med en befolkning som nästan bryter nacken av sig för att inte missa oss. Vi går en sväng på torget där det är stor fruktmarknad och väldigt skitigt. Stadens bussar har trimmade tutor med decibeltal som får skallen att skaka. Stadens tjejer bär stiliga hattar av hår.

Dag 506. Yuexi – Camping i skogen.
Vi fortsätter på väg 208 i 6 km och väljer sen en liten bergsväg för att ta oss tillbaka till den dal som vi hade tänkt att cykla från början. Det är 2-3 procents motlut länge i en spalje av träd bland hus och åkrar. Det är vackert men molnen hänger tunga i dalen. När vi kommer högre blir vägen sämre och brantare med serpentiner och det börjar regna. Lutningen är nu 6-8 procent och vi går vissa sträckor. När vi kommer upp i molnen blir regnet kraftigt med dimma och endast 13 grader. Några kineser stannar och frågar om vi vill ha skjuts. Vi ser får, getter och enstaka kineser. Vet inte hur länge backen har tänkt att påga men när Olya får punktering så slår vi upp tältet på 2650 meters höjd i fullt ösregn och hoppas på bättre väder imorgon. Höjdmeter 980.

Olya med kinesiska tjejer i hattar av hår.

Dag 507. Camping i skogen – Lugu.
Vi lagar Olyas cykel och fortsätter uppför. Bättre väder men stundtals dimma. Det är vackra vyer över serpentinerna som vi kämpade med igår. Vi har 4 km upp till bergspasset på 2850 meters höjd. Brant ner i en canyon på dålig väg och det går sakta. Passerar en stor militärövning som slagit läger. Längre ner rullar vi förbi flera små mysiga byar. Dalen blir bredare med stora gröna risfält. Luften är nu klarare, torrare och värmen mer behaglig. Vi kommer ner till områdets stora väg 108 och staden Lugu 1600 meter där vi checkar in. Höjdmeter 320.

Regn och tät dimma när vi slog upp tältet men vackra vyer på morgonen.
Dålig väg och brant. De sista serpentinerna före ett bergspass på 2850 meters höjd.

Dag 508. Lugu – Xichang.
Dalen är nu ordentligt bred med stora majs och risfält samt flod, järnväg, motorväg och väg 108 som vi cyklar på. De flesta fordonen väljer motorvägen så det är lugn cykling. Längs vägen står äppelförsäljare under parasoll och väntar på kunder. Efter 20 km försvinner vägen och vi får kämpa med grusväg, trasig asfalt och inslag av lera. De lastbilar som passerar river upp enorma dammoln och där det är blött är det svårt att undvika att få en pöl på benen eftersom kineserna inte verkar förstå att det kan stänka. Mängder av majs ligger på tork på gatorna i byarna. Strax före Xichang blir vägen bra igen. Vi följer trafiken in till city och det finns massor av hotell att välja mellan. Höjdmeter 270.

Olya på väg 108.

Dag 509-510. Xichang.
Vila i Xichang som är en modern stad och områdets centralort. Vi har Walmart och KFC runt knuten och bor på ett ibis-hotell vilket är rent och fräscht. De kinesiska hotellen är normalt inte speciellt rena. Golven städas knappt men man kan alltid låna tofflor. Antingen finns vanliga plasttofflor eller så bjuder hotellet på engångstofflor av tyg. De västerländska toaletterna har kineserna ännu inte lärt sig att göra rent så det får vi oftast fixa själva. I vissa rum kan man samla ihop en hel sopsäck med skräp om man tittar under sängen och bakom gardin. Men nu bor vi äntligen kanon och imorgon fortsätter vi mot Lijiang dit det är cirka en veckas cykling.