Nr 12. Geten.

2010-09-07. Ulan Bator, Mongoliet.

Dag 136-137. 17 augusti 2010 -. Altai.
Vila i staden Altai med 19.000 folk. Vi är 2200 meter över havet och landskapet är som vanligt berg och grus. Själva stadskärnan består av enkla, risiga men vanliga byggnader medan alla bostäder utanför centrum är jurtor. Vi har ett bra rum men problem med hotellpersonalen. Redan när vi checkade inte blev det strul. Vi kunde inte enas om priset. När man inte kan något gemensamt språk så gäller miniräknare och fingrar. Först fick vi priset 40.000 tögrög. Det brukar vara priset för en natt. Jag höll sedan upp tre fingrar för att visa antal nätter vi ville stanna. Försökte betala 120.000 men fick inte det. Damen gick sedan upp på vårt rum och visade att varje säng kostar 20.000 samt golvet 20.000. Det slutade med att vi betalade 60.000 för första natten och 20.000 var för natt två och tre. Totalt 100.000 tögrög och vi fick kvitton.

Ny hotellpersonal nästa dag och då ville de att vi skulle betala igen. Vi dividerade länge och visade kvittona men ingenting hjälpte. Till slut kom en annan hotellgäst in på rummet, en mongol som pratar både engelska och mongoliska. Han förklarade för damerna att eftersom vi har kvitton sa har vi redan betalat. Allt lugnt tror vi men sista dagen kommer samma personer in igen samt damen vi checkade in hos och vill ha mer pengar. Flera timmar gick åt i anspråk för detta antagligen försökte de trötta ut oss även om de visste att de hade fel eller så var de bara ovanligt dumma.

Altai, Mongoliet.

Dag 138. Altai – Delger.
Checkar ut, hojar iväg och hundra meter från hotellet när jag är på väg in i en korsning kommer en bil vinglande från vänster och slirar på sanden på asfalten och fortsätter rakt igenom korsningen i för hög fart och kraschar mot en tre decimeter hög trottoarkant. Jag får en glimt av båda killarna i bilen och de är så fulla att de har svårt att hålla upp sina huvuden.

Vi lämnar Altai och landskapet börjar kulligt men blir snart flackare. Soldis, inte mycket till vind och skön temperatur. Inga mygg. Passerar en liten by lagom till lunch och beställer mat. Samtidigt ankommer två bussar med mongoler och alla fingrar på våra cyklar. De är vänliga dock. När vi ätit klart kommer två killar på motorcykel med en fin brun get mellan sig på sadeln. De stannar och slänger ner geten på rygg, skär upp magen, tar ut något och håller i geten tills den sprattlat klart. Fin cykling på eftermiddagen och kvällen i något som jag tror kallas bergsstäpp. Mycket platt och med bergen långt bort. Marken mest grus med glesa inslag av torrt gräs och det är tältplatser överallt. Snittfart 12,9 km/h.

Dag 139. Delger – Camping bredvid vägen.
Blå himmel, stark medvind, flackt och lättcyklat. Vi får till och med bromsa när vinden skjuter på som mest. Stundtals är vägen djupa hjulspår av tvättbräda och då försöker vi köra i mittsträngen. Malin cyklar före mig och får sin och cykelns vikt till höger och däcken på vänster sida vilket slutar med tre meter sladd och sedan pang i marken. Det ser lite otäckt ut men hon klarar sig bra. Som tur var hade hon fått för sig att det var kallt och körde i handskar. Sista 10 km blir vägen sandig och mjuk och det ar jobbigt att cykla. Mycket fin solnedgång. Snittfart 13,6 km/h.

Dag 140. Camping bredvid vägen – Camping bredvid vägen.
Fantastisk morgon. Vindstilla, inga moln, inga mygg. Dålig väg av sand och ständiga gupp. Måste gå i sanden några gånger. En del uppför och vägen blir aningen bättre. Fortsatt bergsstäpp och väldigt vackert. Tänkte fylla på vatten i en by efter 40 km men den dyker aldrig upp. Till slut kollar vi Malins gps och upptäcker att vi kommit 40 km ur kurs. Vi har följt huvudvägen hela tiden och varit säkra på att vi varit rätt. Men vägarna ändras ständigt beroende på vilka hjulspår som används mest. En italienare på motorcykel passerar och han har tappat bort sina vänner. Han ger oss lite vatten. Vi bestämmer oss för att dela på ett kvällsmål och även äta halv frukost imorgon för att inte riskera att bli helt utan vatten. Ingen stor ko på isen dock då vi ser en sjö 20 km till höger samt att det passerar en och annan bil då och då som vi kan kapa i värsta fall. Snittfart 10,5 km/h.

Sträckan Altai – Bayankhongor passerar norr om Gobiöknen.
Bergsstäpp.

Dag 141. Camping bredvid vägen – Camping bredvid vägen.
Grymt bra väder igen och väldigt varmt. Svagt uppför på sandig väg som blir sämre och sämre med inslag av sten. Tre italienare på motorcyklar passerar och de har tappat bort en kompis. Vi kommer fram till en by efter 30 km och fyller på vatten samt äter. Två trevliga rumäner i mongoliska rallyt anländer precis som vi lunchar och de kör i en fin jeep med luftkonditionering som de tänkt skänka till välgörenhet i Ulan Bator. De ger också kläder till barnen i byn.

Gårdssamlingen ligger vackert och det rinner en flod med klart vatten rakt genom byn. Vi vadar floden med cyklarna och får hjälp av lokalbefolkningen som skjuter på så mycket att det går för fort och jag får ont i mina kontorsfötter då det är stenar på botten. När vi kommit över tar jag ett bad samtidigt som flera bilar i rallyt också ska försöka ta sig över floden och det skapar givetvis en hel del uppståndelse. Vattnet är tillräckligt djupt för att förarna måste ut och reka situationen innan de törs köra över med vanliga bilar. Vägen blir bra ett tag sen sand igen och mot slutet av dagen sand och stora grässlätter så långt ögonen når. Snittfart 9,5 km/h.
Distans 65km. Ack 7025 km.

Paus i värmen.
Vi har precis vadat floden med cyklarna och badat när några bilar ur mongoliska rallyt passerar.

Dag 142. Camping bredvid vägen – Camping bredvid vägen.
Det är 90 km kvar till nästa stad och vi går upp tidigt. Om allt flyter på kan vi hinna fram idag. Svagt uppför i sand omgivna av enorma grässlätter. Malin får punktering och lagar den men det funkar inte att pumpa däcket och vi hittar ett hål till. Fixar det också och hinner bara en liten bit innan däcket blir tomt igen. Små taggar från någon elak buske har letat sig igenom hennes tyska kvalitetsdäck. Det är Malins första punkteringar sedan starten. Lika natur hela dagen och varmt som tusan. Äter i en liten by efter 60 km. Vägen blir riktig grusväg istället för hjulspår. Cyklar en bit motlut och sedan upp med tältet innan det blir mörkt vid 20:30. Höjdmeter 510. Snittfart 10,6 km/h.

Ofta mycket boskap nära bebyggelse.

Dag 143. Camping bredvid vägen – Bayankhongor.
Kuperad väg bland gröna kullar och varmt igen. Känner mig trött. Efter 15 km ser vi Bayankhongor och vi kan i stort sett rulla ner till staden den sista timmen. Letar upp ett hotell och checkar in. Bra rum igen och inget krångel alls. Höjdmeter 220. Snittfart 11.1 km/h.

Dag 144. Bayankhongor.
Vila i Bayankhongor med 24.000 folk. Staden ligger på 1900 meters höjd och påminner om de tidigare städerna vi passerat. Det finns en handfull restauranger av blandad kvalite. Ett par internetställen. Flera banker. Massor av små matbutiker. Det finns ingen större affär så vi tvingas handla i ett tiotal butiker innan vi är hyggligt nöjda. Längs gångstråken ser vi flera meter djupa hål i marken som saknar brunnslock. Diameter en meter och stor risk att man stukar foten i dessa när det blivit mörkt. Tvättar nästa veckas cykelkläder i en av Malins framväskor vilket fungerar klockrent. Nu är det bara 180 km kvar till asfalten och 650 km till Ulan Bator.