Nr 11. Västra Mongoliet.

2010-08-30. Arvaikheer, Mongoliet.

Dag 125. 6 augusti 2010. Ölgii – Tolbo.
Vi lämnar Ölgii i strålande sol och påträngande hetta. Det blir grusväg direkt som bär av uppför i 8 km och 400 höjdmeter. Kommer upp i en dalgång med jurtor längs bergssidorna. Landskapet är berg, grus och med lite nysnö på bergstopparna. Vägen är 10 par hjulspår att välja mellan. Trafiken minimal men vi möter ett schweiziskt par i husbil och de talar om myggen. Vid ett tillfälle hade de öppnat bildörren i två sekunder och in kom 100 mygg. Cirka.

Blir passerade av några motorcykelturister med full packning. Cyklar en bit nedför och det blir aningen grönare. Ser kameler bredvid vägen. Efter 40 km kommer vi fram till den stora sjön Tolbo då jag får min fjärde punktering. Lagar och kör ytterligare 3 km när däcket piper till och blir platt igen. Hittar inget hål, pumpar och fortsätter. Det kommer en kort regnskur samt en supervind som avtar lika snabbt som den dök upp. Trampar ner till sjön och slår nattläger. Vi befinner oss på 2100 meters höjd och landskapet med mestadels berg är fantastiskt vackert. Mygg är det men inte speciellt många. Höjdmeter 910. Snitthastighet 9.6 km/h.

Jurtor längs bergssidorna.

Dag 126. Tolbo – Grusplätt bredvid vägen.
Blå himmel och blåsigt. Cyklar längs sjön Tolbo och det är mycket mygg ett tag trots vinden. Träffar en fransk grupp i minibussar. Passerar byn Tolbo och fyller på vatten. Rattar genom en dal i sidvind och sedan upp till ett bergspass på 2600 meter. Ser gröna dalar, berg av sand, nysnö högre upp samt några glaciärer. Fyra barn till häst dyker upp och vill att vi ska fota dem. Det kostar säkert en massa strul så vi avstår trots utdraget tjat. Utför på dålig väg. Träffar två trevliga franska par i ombyggda husbilstoyotalandcruisers som vi får vatten av.

Kommer ner i en stor dal med några jurtor. Cyklar förbi två små sjöar och svänger in i ytterligare en dal med snöklädda berg bredvid oss. Det är oavbrutet grymt vackert. Motvind och länge uppför över ett till pass. Solen går ner och det blir kallt. Vi fortsätter utför på bra väg i mörker när Malin stannar och säger: ”Nu har vi cyklat 70 km, jag ser ingenting och jag fryser.” Vilket jag lite snabbt översätter till att det är här vi ska tälta. Höjdmeter 850. Snittfart 8.8 km/h.

Tältning vid sjön Tolbo.
Få bilar, fint väder, bergigt landskap och grymt bra cykling.

Dag 127. Grusplätt bredvid vägen – Dund-Us.
Moln och inga mygg. Rullar i 6 km ner till en dal med en bäck och jurtor. Vägen blir stenig och svår att cykla på. Hastigheten bestäms av vad man tror att cykeln klarar. Det skakar ständigt. Kör förbi barn som blir arga när vi inte stannar trots deras skrik och gester. Det dyker upp en restaurang efter 20 km som har god manty. Passerar ett område med mycket mygg innan vi kommer upp på en stor platå samtidigt som vädret spricker upp. Jag får punktering igen, min femte. Undersöker däcket och upptäcker att det är trasigt. Ett schweiziskt par på motorcykel kommer precis förbi och ger mig en rejäl gummibit att laga däcket med.

Bra väg över platån. Vi blir osäkra på vägen som delar sig men så ser vi en mur som heter Djingis Khan enligt kartan och kan välja rätt väg. Stannar och rastar vid en träbro och blir överfallna av tusentals mygg. Drar snabbt på oss full mundering med mygghatt. Vägen böljar upp och ner i mjuk sand och det är jobbigt och svettigt i alla kläder. Slår upp tältet bredvid ett schweiziskt par på jordenruntresa i minibuss. Höjdmeter 400. Snittfart 11.7 km/h.

Västra Mongoliet.

Dag 128. Dund-Us – Khovd.
Varmt och mycket mygg. Malin går omkull i en nedförsbacke men klarar sig bra. Blandad kvalite på grusvägen. Cyklar upp över ett litet pass och sedan lång backe ner till staden Khovd där det finns flod, grönska och massor av jurtor. Det är berg runt staden men de är en bit bort. Asfalten börjar i samband med bebyggelsen och en konstapel vill att vi ska betala asfaltsavgift men jag frågar om det gäller cyklar också och det gör det inte. Lugn och fin stad. Hotellet vi tänkt bo på är fullt. Checkar in på Grand Hotel istället. Speciellt bra är det inte. Malin går iväg och duschar medan jag ligger i sängen och vilar då en stark vind slår mot vårt fönster som går sönder och glasbitar faller ner i min säng samtidigt som hela fönsterkarmen är på väg över mig innan jag hinner upp och hålla emot. Höjdmeter 190. Snittfart 12.5 km/h.

Dag 129. Khovd.
Vila i Khovd med 28.000 folk. Byn ligger 1400 meter över havet och det är inget fel på den. Felet är hotellet. Maken till festplats har jag aldrig bott på. Som det verkar hyrs rummet bredvid vårt ut till män med tillfälliga kvinnliga bekantskaper som de med största sannolikhet betalar för. Det är omöjligt att sova på nätterna. Jag går på stadens marknad och köper ett nytt däck. Flyttar bak mitt bra framdäck och sätter det nya mongoliska däcket fram. Under kvällen lyckas jag få punktering när cykeln står i hotellkorridoren. Min sjätte. Normalt har vi cyklarna på rummet men nu är det för litet.

Dag 130. Khovd – Tugrug.
På tung cykel med 17 liter dryck lämnar vi Khovd i moln. Uppförsbacke i 5 km över ett pass och sedan lång utförskörning ner mot en sjö på okej väg. När vi kommer lägre dyker myggen upp trots stark vind. Full klädsel gäller men det är svalt så det funkar bra. Vägen planar ut och vi cyklar mil efter mil över en platå. Underlaget blir sämre och vi trampar till långt in på kvällen innan vi släpar cyklarna över en flera hundra meter bred ränna av hjulspår tills vi hittar en vettig tältplats. Precis som vi ska slå upp tältet börjar det blåsa kraftigt. Höjdmeter 460. Snittfart 11.0 km/h.

Dag 131. Tugrug – Altanteel.
Stark vind 11 sekundmeter i ryggen och det är fortsatt mängder av hjulspår att välja mellan. Vägen är okej och vi svänger vänster vid en vägdelning där det till och med finns en skylt även om den är aningen svår att förstå. Kommer in i en dal med berg på höger sida och gröna träskmarker till vänster. Vi passerar flera övergivna bondgårdar. Det är ont om vatten och de flesta djuren som tidigare levt här har nog gått bort. Under eftermiddagen blir vägen bedrövlig, vinden avtar och myggen anfaller. Regn jagar oss men vi slipper det. Ser en del kameler och hästar. Det är ont om bilar men ibland passerar det några ryska minibussar med Pelle i botten samt enstaka skramlande överlastade lastbilar. Tältar i stenig terräng precis bredvid vägen. Snittfart 10.5 km/h.

Dag 132. Altanteel – Darvi.
Mer dålig väg och tufft trots flackt. Varmt, vindstilla och mycket mygg. Passerar bondgårdar med både djur och folk. Ser klasar med kameler. Mycket fina berg i syd med nysnö högre upp. Vägen är sand ibland vilket är svårt och jobbigt. Kämpar oss förbi våtmarker med extra galna mygg. På kvällen blir vägen hårdpackad jord och cyklingen genast mycket lättare. Kommer fram till byn Darvi och checkar in på markplan så att vi kan rulla in cyklarna på rummet utan att ta av packningen vilket är lyx. Finns inget vatten och ingen toalett men vi får använda den offentliga toan utomhus längs huvudgatan. Två bås med hål i marken och ingen dörr. Kommer någon när man sitter där så betyder en harkling upptaget vilket är väldigt smidigt. Snittfart 11.0 km/h.

Kameler.

Dag 133. Darvi – Camping bredvid vägen.
Lämnar Darvi i kanonväder och utan mygg. Fortsätter i samma dal med berg och nysnö högre upp. Efter 13 km fantastisk cykling exploderar mitt framdäck och det blir ett två centimeter stort hål i både däck och slang. Min sjunde punktering. Mitt mongoliska ching chong däck höll därmed i 20 mil. Sätter på mitt gamla trasiga däck istället och tejpar hålet på det med silvertejp. Några mil senare upptäcker vi ett hål i Malins bakdäck och hon byter däck direkt innan det också exploderar. Det pågar ett mongoliskt rally från Europa till Ulan Bator och några bilar har passerat oss de senaste dagarna. Nu stannar ett par engelska bilar och det blir en pratstund. Skoj med nya intryck. Rallyt är ingen riktig tävling utan de som vill får vara med. Kravet är att man skänker bilen till Mongoliet när man kommer fram så får de in lite pengar till olika välgörenhetsprojekt. Varierande kvalite på vägen resten av dagen men fin cykling. Snittfart 12.0 km/h.

Har precis lämnat Darvi.

Dag 134. Camping bredvid vägen – Camping bredvid vägen.
Fin morgon och okej väg men jag känner mig seg. Vädret ändras till dis och motvind. Vägen blir tvättbräda och det är jobbigt. Vi passerar getter, mer kameler och flera bilar i rallyt stannar för att snacka. Alla är på kanonhumör utom två danska tjejer som är fullständigt under isen. Bilens stötdämpning har gjort sitt och de kan bara köra i 15 km/h. Malin hamnar efter i sandiga partier då hon cyklar på 1,6 tums däck och lätt sjunker ner. Det går lite lättare för mig med bredare 2,0 tums däck. Platt avslutning på dagen och bergen är plötsligt långt borta. Snittfart 10.5 km/h.

Dag 135. Camping bredvid vägen – Altai.
Spikrak och bra grusväg i lite för varmt väder men medvind. Ser en hästtransport med cirka 10 hästar på ett lastbilsflak utan tak. Efter lunch blir det 40 km uppförsbacke från 1400 till 2200 meter över havet vilket är svettigt och jobbigt. Trafiken ökar och det dammar rejält av alla fordon. Kvällscykling genom flera dalgångar i kulligt landskap. Rullar ner till staden Altai och hittar äntligen ett bra hotellrum. Vi är sena så vi pyser snabbt ut och äter middag innan allt stänger. När vi kommer tillbaka till hotellet och ska ta vår första dusch på 6 dagar är vattnet avstängt. Vi har tre liter dricksvatten kvar vilket vi delar på och duschar under våra vattenflaskor. Inte riktigt vad vi tänkt oss men det räcker gott för mig. Malin kan inte tvätta håret så hon får sova med mössa. Nu blir det två dagars vila. Höjdmeter 990. Snittfart 10.4 km/h.