Nr 59. Langtang Trek.

2013-01-01. Bangkok, Thailand.

Dag 957-968. 15 nov 2012 -. Katmandu-Sundarijal-Kyanjin Gompa-Syabrubesi.
Taxiresan ut ur Kathmandu innehåller de vanliga ingredienserna. De första chaufförerna försöker lura oss kraftigt på priset och skriker lägre summor efter oss när vi är på väg till nästa bil. Chauffören kör på tok för fort och pratar i mobilen med alla han känner. Vägbyggen, lera, trafikkaos. Får byta taxi halvvägs av okänd anledning men betalningen fungerar ändå när vi blir avsläppta vid vandringsstarten. En timma och 13 km utanför Kathmandu.

Vandringsdag 1. Gosainkund Trek börjar i Sundarijal på 1350 meters höjd och går norrut. Stentrappor uppför längs en stor vattenledning. Det är sol och varmt. Kommer upp till gröna terrassodlingar och det blir enormt vackert. Har också utsikt bakåt över Kathmandu-dalen men det är smog och dålig sikt. Ett holländskt par har samma fart som oss. Passerar byn Mulkharka 1800 meter. Kommer in i rhododendronskog. Stannar och lagar nudlar bredvid leden. Motlutet fortsätter och luften blir tunnare. Når passet Borlang Bhanjyang 2440 meter i skog och utan vyer. Leden vänder ner och vi ser vita berg på håll men det börjar bli kväll och ljuset är dåligt. Kommer fram till Chisopani 2140 meter i mörker. Hotellägarna har bildat kartell och priserna är fem gånger högre än normalt. Jag vill sova i skogen men Olya förhandlar fram ett vettigt pris till slut. Både guideboken och hotellet varnar för tjuvar och byn känns inte det minsta trevlig. Tid 5:45.

Terrassodlingar vid Mulkharka. Dryga milen norr om Kathmandu.

Dag 2. Hotellet babblar om 10 procents serveringsavgift vilket jag ber dem glömma bums. Leden fortsätter på en kam med vyer norrut över snötäckta berg i Langtang och djupa dalar i öst men det är fortsatt disigt. Nedför genom raviner och det är svårt att hitta men vi samarbetar med det holländska paret. Leden vänder upp vid byn Pati Bhanjyang 1770 meter. En bit upp får vi fantastiska vyer bakåt över långa bergssidor med gröna terrassodlingar. Försöker köpa cola i Chipling 2170 meter men priset är löjligt och damen skriker lägre priser efter mig när vi går. Stannar och lagar mat. När vi ätit klart passerar några getter och plötsligt har jag en getsnok i min nydiskade kastrull vilken antagligen luktar mumma. Vi kämpar oss över passet Lapchu Danda 2420 meter och avslutar dagen på grusväg ner till byn Thotong 2260 meter. Äntligen ett bra ställe och rätt stämning men så drivs Thodhong Lama Lodge av en schweizare. Tid 6:45.

Langtang Himalaya. Inte helt säker men den höga toppen till vänster är nog Langtang Lirung (7246 m) och andra från höger är (Dorje Lakpa 6966 m). Antagligen skymtar delar av Shishapangma (8013 m) i Tibet också. Denna vy var återkommande de första dagarna.

Dag 3. Lodgen ligger på en kam och vi äter frukost ute i fint väder med vyer ner i flera dalar som fortfarande badar i smog från Kathmandu. Grusväg nedför till byn Golphu Bhanjyang 2140 meter. Uppför igen. Det finns inga skyltar som visar vägen men guider och bärare har ritat pilar på marken som vi har hjälp av. Ytterligare en fin kamvandring till Khutumsang 2450 meter. Vi äter lunch på en lodge och samtidigt orienterar vi in oss på vilka berg vi sett flera gånger om dagen i riktning norrut mot Langtang. Det är en hel radda 6000-meters toppar varav Dorje Lakpa 6966 meter är den mest iögonfallande. Vi köper tillstånd till Langtang nationalpark. Lång stigning med fortsatt trevliga vyer. Passerar 3000 meter och den tunna luften känns av. Går igenom ett parti ovanligt hög rhododendronskog som är tyst och öde. Når Magin Goth 3285 meter vilket endast är en enkel lodge på en sadel där vi stannar samt ytterligare två en kilometer ner i skogen. Tid 7:30.

Dag 4. Vila i Magin Goth. Vi hänger halva dagen på stugans uteservering och det passerar några vandrare då och då. Vädret är klockrent. Går upp 200 höjdmeter till en utsiktspunkt på eftermiddagen och kollar solnedgången. Det är härliga vyer men samma som vi haft de första dagarna med rader av bergskammar och dalar i dis söderut. Mot norr ser vi den höga bergskammen Thare Danda som leden är på väg mot. Mot nordost har vi samma rad av vita 6000-meters berg som vi också sett sedan starten. Vi är lodgens enda gäster på kvällen.

Dag 5. Nedför i vacker rhododendronskog med mossa långt upp på trädstammarna. Passerar de andra två tehusen i Magin Goth. Vi har nu lämnat alla byar bakom oss och bergssidorna är inte längre terrassodlingar utan idel skog. Uppför till en ny kam med panorama över Langtangs vita berg. Omväxlande flackt, uppför och skråvandring till Tharepati 3640 meter. Dåligt boendet och återigen en kartell. Olya löser situationen igen och vi trycker in oss i ett minimalt rum för 15 kronor vilket också är ett överpris. Ägaren är dessutom full och otrevlig. Vyerna är dock bra. Det är samma som tidigare men nu ser vi också Laurebina La passet som vi är på väg mot. Det är porten till Gosainkund. Vi gör en acklimatiseringstur upp till en 3900 meter hög topp full av böneflaggor. Vyer i 360 grader med Dorje Lakpa, Thare Danda, Laurebina La samt bergskammarna och dalarna i diset söderut. Luften är klarare mot norr. En stor högljudd grupp från Österrike anländer sent på kvällen. Tid 4 tim och 2 tim.

Dag 6. Guldväder igen och vi äter frukost ute på kammen med fantastisk utsikt. Nedför 300 höjdmeter bland stenbumlingar. Uppför genom skog till en lodge. Träffar en guide som går med en asiatisk tjej vilka vi sett nästan varje dag. De hade planerat vilodag i Tharepati men flydde hit då ägaren till deras lodge också var full och otrevlig. Böljande upp och ner i skog till två lodger i Gopte 3440 meter där vi äter lunch. Vindstilla och varmt. Fortsatt upp och ner längs en bergssida. Luriga passager ner i raviner i ständig skugga med rullgrus och hala isfläckar. Når Phedi 3740 meter precis som solen försvinner bakom en bergskam. Enkel lodge men vi får både rum och dusch i balja gratis bara vi äter i restaurangen. Det var nedanför Phedi som Thai Airways Airbus med 113 personer kraschade år 1992. Den skulle ha landat i Kathmandu och samtliga ombord omkom. Vi besöker inte nedslagsplatsen.

Olya pyser iväg till duschen i en annan byggnad. En minut senare kommer en nepales genom korridoren i riktning duschen och hela gestalten lyser skumt så jag följer efter 15 sekunder senare men när jag kommer ut är han borta. Antingen har han gått runt knuten eller in på dass som ligger vägg i vägg med duschen. På 19 månader har jag bara sett Olya arg två gånger. Den första var i Kazakstan när vi skulle ut på en tågperrong i Almaty. Personalen försökte lura i oss att man måste köpa en perrongbiljett för att få gå ut till tågen. Då höll hon inte på orden. Den andra gången är nu.

När Olya kommer in i duschen upptäcker hon flera hål i väggen in till rummet bredvid vilket är toaletten. Hon hänger upp sina kläder för att täcka hålen så gott det går. Efter en stund hör hon att en person kommer in på toan. Samma kille som jag såg i korridoren. Olya får snabbt en känsla av att något inte stämmer. Det är helt tyst på andra sidan väggen och genom något hål ser hon att ingen använder toan mitt på golvet. Hon känner sig iakttagen. Hon vänder rumpan mot väggen med hål i och försöker duscha ändå men trots det så försvinner inte personen på andra sidan. Efter en stund säger hon att hon vet att någon sitter där och tittar på henne i ett hål utan att använda toan och ber denna någon att dra nu. Efter några upprepningar hör hon att det spolas och någon pyser. Hon tittar ut genom en springa i ytterdörren och ser vem det är.

När hon duschat klart går hon in i restaurangen där det sitter ett gäng killar. Både nepaleser och några västerländska vandrare. Hon konfronterar killen från toan inför alla andra och berättar vad som hänt och vill veta om han är guide eller bärare och åt vilken grupp men det visar sig att han tillhör personalen på hotellet. Han blånekar så klart. Vi beslutar oss för att flytta till en annan lodge. Då kommer killen som borde skämmas skallen av sig och vill att vi ska betala 30 kronor för duschen. Normalpris är 7 kronor. Olya är inte det minsta intresserad av att betala. När vi ska gå blockerar han utgången för Olya men jag ber henne ta en annan dörr så att jag går ut sist. Mig rör han inte men han skriker monkey people efter oss när vi går. Vilket faktiskt är ganska så lustigt i sammanhanget. Tid 6:15.

Dag 7. Leden fortsätter uppför precis nedanför Thare Danda klippan. Vi är nu ovanför trädgränsen och marken består av gräs och stenbumlingar. Stigen är grus och sten. Passerar något som kallas High Camp vid 4230 meter där en lodge håller på att byggas. Det är knallblå himmel igen. Möter en hel del vandrare totalt kanske 30 stycken. Går längs en bäck som till hälften är is. Efter 4 tim 30 min är vi uppe i passet Laurebina La 4610 meter och vi har då klättrat nästan 900 höjdmeter. Solen skiner men vinden är isande kall. Det är mängder av böneflaggor på toppen samt en liten istäckt sjö.

På väg upp mot passet Laurebina La. Höjd cirka 4350 meter.

Vi lämnar dalarna med smog bakom oss och får sjukt vackra vyer över Ganesh Himal med några toppar över 7000 meter samt Manaslu 8156 meter. Båda bergsmassiven är i nordväst. Vi har dessa berg i blickfånget när vi passerar ytterligare några små sjöar på väg ner till Gosainkund 4400 meter. Byn Gosainkund ligger bredvid områdets största sjö med samma namn. Hit kommer både buddhister och hinduer för att göra en eller flera kora runt den heliga sjön. Det är en fantastisk plats även om vyerna över Ganesh Himal och Manaslu inte syns då sjön är omgiven av branta bergssidor. Det finns flera bostadsalternativ men tehusen är simpla och slitna med vinddrag inne på rummen. Solnedgången är fantastisk och bergssidorna skiner röda strax innan det blir mörkt. Tid 6:45.

Har passerat Laurebina La och är på väg ner till Gosainkund. Höjd 4500 meter. Till vänster Manaslu (8156 m) och till höger Ganesh Himal med högsta topp (7406 m).

Dag 8. Vi klättrar upp på kammen bakom Gosainkund för fina vyer över sjön och Ganesh Himal, Manaslu, dalarna mellan Gosainkund och Langtang samt Langtang Lirung 7246 meter. Jag går ett varv runt sjön innan vi packar ihop och sätter av nedför. Leden är spektakulär och går högt upp på en brant bergssida. Efter en halvtimma rundar vi en krök och vyerna över Manaslu dyker upp igen. Lite senare ser vi också Ganesh Himal. Nedåt ser vi flera djupa dalar. Bhote Kosi fortsätter in i Tibet som ligger några mil norrut. Tvåtusen meter nedanför oss ser vi byn Thulo Syabru samt Langtang Valley som går i väst-östlig riktning med Langtang Lirung på andra sidan dalen. Leden fortsätter längs en blåsig kam. Vyerna håller i sig. Det är blå himmel och galet vackert. Passerar några lodger i Laurebina Yak 3920 meter. Längre ner på kammen kommer vi in i rhododendronskog och lite senare i barrskog med höga tallar. Samtidigt som det blir mörkt når vi Sing Gompa 3330 meter med bra boende. Tid 2 tim och 4:45.

Vy från kamvandringen ovanför Laurebina Yak. De vita bergen är Ganesh Himal med fyra toppar över 7000 meter. Dalen som drar snett uppåt höger in i Tibet är Bhote Kosi. Dalen i botten som pyser rakt höger är Langtang Valley.

Dag 9. Vi ska gå olika vägar och försöker hitta en vandringspartner till Olya då flera tjejer försvunnit och blivit mördade i området tidigare. Hittar en israelisk tjej som går med guide vilket är perfekt. Men innan Olya hinner göra upp om kostnaden får vi känslan av att den här tjejen kommer att slå ihjäl Olya. Skum typ. Ett gäng israeliska killar med guide och bärare passerar och Olya tar rygg på dem istället och det fungerar bra. Till en början. De går tillsammans ner till Dhunche på några timmar och chartrar en jeep tillbaka till Kathmandu. När de frågar Olya om vandringen och hennes resande att hon varit ute i 4 år och håller hårt i pengarna för att få det att gå runt så möter hon plötsligt helt nya karaktärer. Killarna blir direkt otrevliga.

Själva reser dom med stil. Flyger bara business class och tycker att alla andra är idioter. Dom här stjärnorna har dag 1 flugit från Israel till Nepal. Dag 2 åkt jeep en hel dag till bergen. Dag 3 vandrat upp med guide och bärare på för hög höjd. Fått ont i skallen och bestämt sig för att avbryta. Vad finns det att se högre upp liksom. Berg som berg. Dag 4 ner igen och samma dag fixar guiden privat jeep 7 timmar till Kathmandu. Under resan ringer de och bokar om sina flyg till Israel så att de kan flyga redan imorgon. Business class givetvis. Då kan de berätta för polarna att de har vandrat i Himalaya och flugit business class två gånger under en och samma vecka. Vill man vara cool så kostar det på.

Jag fortsätter i tallskog norrut. Det är härligt tyst och bra stig nedför. Har några fina vyer upp i Langtang Valley och över Langtang Lirung till en början men de försvinner när jag kommer lägre. Det blir molnigt. Äter lunch i Thulo Syabru 2260 meter. En stor by med 20 lodger på en bergskam men stämningen kunde varit bättre. Folk är inte alls trevliga. Går en hängbro över Ghopche Khola och svänger in i Langtang Valley. Plockar upp huvudleden i dalen som följer forsen Langtang Khola och trampar gasen i botten. Färgerna går i grönt när stigen letar sig fram i skog på forsens södra sida. Passerar fem tjejer från Polen vilka ser ut att pyssla med friidrott. Gren kula. Når som lägst 1750 meter innan det vänder uppåt. Jag både ser och hör en flock apor på andra sidan floden. Fikar i byn Bamboo. Korsar floden sedan brant klättring upp till Lama Hotel 2480 meter. Sitter och pratar med dottern till lodgens ägare på kvällen och får reda på att de just fått en avbokning från fem personer som inte hunnit fram innan mörkret. Tid 7:30.

Dag 10. Ser de polska tjejerna anlända när jag sitter och äter frukost. Samt en annan tjej som blir omplåstrad då hon blöder kraftigt från huvudet. Hon ramlade i duschen igår kväll. De polska tjejerna är okej men det är slitningar i gruppen redan efter en dag. Leden fortsätter uppför i fantastiskt vacker skog. Jag passerar de polska tjejerna samt några fler grupper. Skogen blir glesare och jag får en fin vy upp i Langtang Valley som är en U-formad glaciärdal. Till vänster skiner snön från Langtang Lirung. Marken runt stigen är torrt gult gräs. Stannar och äter lunch på en lodge i dalens största by Langtang 3430 meter. En tysk dam säger att hon känner igen mig från Annapurna förra året. Leden klättrare vidare upp i dalen förbi några långa stenmurar. Längst upp i dalen ser jag Langshisha Ri 6370 meter. Vädret blir sämre med moln och kall vind. Flackt sista biten till Kyanjin Gompa 3860 meter. By med många lodger och dalens sista utpost. Tid 7:30.

Bärare på väg upp i Langtang Valley.

Dag 11. Noll grader på rummet under natten vilket känns kallt i min sovsäck. Dags för topptur. Jag fortsätter en bit upp i dalen. Korsar en bred fors genom att hoppa över vattnet på stenar och is. Viker av norrut och börjar klättra uppför den konformade grushögen Tsergo Ri. Vi är ett tiotal vandrare på väg upp och vädret är bästa tänkbara. Vyerna är bra redan från start. Det är brant men stigen är serpentiner och bra. Två korta sträckor med stenbumlingar är lite bökiga. Höjden känns helt okej. Jag når toppen Tsergo Ri 4984 meter efter 3 timmar.

Det är sanslöst vackert med massor av höga berg nära. Langtang Valley försvinner ner i väst. I nordväst stiger Langtang Lirung till 7246 meter. Längst upp i dalen i öst står det vackra Langshisha Ri 6370 meter och på södra sidan dalen finns flera 6000-meters toppar. Bland annat Dorje Lakpa 6966 meter som vi såg de första vandringsdagarna men från andra hållet. Tibet börjar 10 km norrut.

Jag fotar i 45 minuter och går sedan samma väg ner. Sitter och slappar hela eftermiddagen ute i solen. Några barn vill leka men inte jag så de jagar en jak istället. Damen som sköter lodgen undrar om jag kan ge henne 900 euro så att hon kan skicka ett av sina barn till skolan. Hon har ingen sponsor och hennes man har försvunnit. Träffar ett trevligt fransk par från Chamonix vid elden i lodgen på kvällen. Tjejen träffade jag på Tsergo Ri medan killen satt kvar i byn med höjdsjuka. Tid 6:15.

Jag på toppen av Tsergo Ri (4984 m). Berget i bakgrunden är Langtang Lirung (7246 m).

Dag 12. Jag startar 06:00 i mörker och använder pannlampa. Fullt fräs ner i dalen. Ser några enstaka jakar som flyttar sig när jag kommer. Precis före Langtang möter jag de polska tjejerna och undrar hur tusan de kan befinna sig här just nu. Det har varit strul i gruppen och de är några dagar efter tidsschemat. Det är tätt mellan lodgerna men jag ser få vandrare. Kommer in i den vackra skogen och efter en stund når solen dalbottnen och det blir varmt. Äter lunch vid Lama Hotel. Jag frågar hur lång tid det tar att göra pasta med grönsaker. Svar 10 minuter. Efter 10 minuter kommer samma person och frågar om jag beställde pasta med grönsaker. Jag tror inte mina öron men maten är visst klar. Han ville bara dubbelkolla. Brant ner till Bamboo. Ser apor flera gånger och några klättrar i träden ovanför mig. Lättvandrat hela vägen in till asfalten och målet i Syabrubesi 1470 meter. Lång dag men fötterna känns okej då jag haft lätt packning. Tid 9 tim.

Imorgon åker jag till Kathmandu och sen blir det Thailand.