Nr 46. Amerikanen.

2012-03-31. Phong Nha-Ke Bang NP, Vietnam.

Dag 716. 19 mars 2012. Hanoi – Phuly.
Av flera vägar ut ur Hanoi väljer vi en av de mindre. Den saknar tung trafik men det är rörigt med mycket motorcyklister. Vi kör om en amerikansk cyklist med enormt mycket packning och det är hans första cykeldag. Efter 20 km blir vägen smalare och det känns ännu rörigare i vägkanten där asfalten stundtals är trasig. Vi ser många cyklande skolbarn i skoluniform som består av en träningsoverallsjacka. Passerar en liten tjej som läser en bok samtidigt som hon cyklar. Vädret är bra. Vi skymtar risodlingar ibland men det är oftast järnväg eller bebyggelse bredvid vägen. Vid 40 km svänger vi ut på motorväg AH1 och trafiken blir tung, ljudnivån hög och vi får motvind. Kommer fram till staden Phuly där det första hotellet vi stannar vid är fullt. Det andra kan de ingen engelska på utan svarar ja på alla våra frågor. Hur mycket kostar det per natt? Yes. Vart kan vi ställa våra cyklar? Yes. Det tredje hotellet är bra. Höjdmeter 40.

På väg ut ur Hanoi.

Dag 717. Phuly – Ninh Binh.
Amerikanen står och packar sin cykel utanför hotellet när jag kommer ner för att köpa frukost. Lite senare är vi också på väg. Det regnar smått, asfalten är blöt och täckt av ett tunt lager lera. Det är mindre trafik än igår men vägen smal och vi passerar flera vägbyggen där det är grus eller lerväg. En bit ut på risfälten ser vi något som liknar en cykelbana och efter några kilometer hittar vi dit. Plötsligt är det mycket trevligare cykling. Cykelbanan tar dock slut snart och samtidigt smäller en eker bak för mig men det går att cykla vidare.

Vi kommer ifatt amerikanen igen. Hans cykelväskor är inte så stora men han cyklar med ryggsäck och på ramen mellan styret och sadeln har han lyckats spänna fast en resväska. Killen svettas kopiöst och han har dessutom generator på framdäcket och baklyset påslaget. På ryggsäcken har han solceller och på toppen av den stora väskan fram sitter två rejäla lampor och en fläkt. Vi cyklar ihop ett tag han tycker att det här avsnittet av vägen är riktigt otäckt och säger att han inte kan stanna för då ramlar han och det förstår jag då tyngdpunkten hamnat aningen högt. Vägen torkar upp och det går snabbt att hitta hotell i Ninh Binh där de dessutom tvättar våra hojar för 5 kronor styck. Höjdmeter 40.

Dag 718-719. Ninh Binh.
Runt Ninh Binh finns flera bra sevärdheter i form av grottor, tempel och vacker natur. Nummer ett är området Tam Coc och en båttur på Ngo Dong River bland risodlingar och kalkstensberg. Det är en sträcka på 2 km som man åker tur och retur i roddbåt med vietnamesiska tjejer som ror med fötterna. Vattennivån på risfälten är densamma som i floden och det ser ut som en grund sjö. Det är enormt vackert och turen passerar genom 3 grottor varav den längsta är 127 meter. Det som inte är speciellt bra är att det är ungefär 500 andra båtar på floden samtidigt. De flesta fulla med vietnamesiska turister som skriker hello när de ser en västerlänning. Plus de vanliga ingredienserna med dryga försäljare som kommer upp längs båten samt tjejen som ror vill givetvis ha mer pengar än vad vi gjort upp från början. Dock en helt okej tur även om man givetvis hellre paddlat kajak själv.

Området Tam Coc och Ngo Dong River utanför Ninh Binh.
Flodturen på 2×2 km längs Ngo Dong River passerar genom 3 kalkstensgrottor.

Dag 720. Ninh Binh – Thanh Hoa.
Det bor 5 franska cyklister på hotellet också men 3 av dem saknar cyklar då dessa försvunnit på tågresan hit. Hojarna ska dyka upp under dagen har de blivit lovade. Vi ger oss av i regn och vägen är asfalt. Efter 10 km börjar det blåsa kraftigt åt alla håll samtidigt men efter ett tag får vi stark medvind. Vägen är okej men efter några kortare partier grus, lera och bruna pölar är vi skitigare än någonsin. Stannar vid en affär och köper färska baguetter och tonfisk till lunch. Upptäcker samtidigt att Olya har punktering bak och lagar den. Det slutar att regna. Mycket trafik på eftermiddagen med många stressade busschaufförer som hamrar på tutan. Antagligen vill väl alla passagerare i bussarna att de ska köra lite lugnare. Alla utanför bussarna också. Eller exakt alla utom just busschaufförerna. Naturen är gröna risfält och mindre bergskullar med träd. Hittar ett litet men bra hotellrum i Thanh Hoa. Höjdmeter 130.

Dag 721. Thanh Hoa – Hoang Mai.
Efter 8 km får Olya punktering igen. Nu har jag tröttnat på hennes kinesiska däck och sätter på mitt reservdäck med ny slang istället men det passar inte hundra. Ventilen är för kraftig och det blir lite studsigt. Vädret är bra, vägen bra och trafiken lugn. Kanske för att det är lördag. Vägen kantas av bostadshus och små affärer och bakom dessa stora fält risodlingar. Vi stannar och äter lunch i en restaurang och när vi ska betala kostar det tredubbelt mot normalt. Egentligen ska man alltid göra upp om priset innan men det tog så lång tid att beställa att vi inte orkade. Vi står och väntar ut varandra för vi vill inte betala 60 kr för något som ska kosta 20 kr. Till slut ger vi dem 30 kr och drar och de ser fortfarande sura ut trots att vi har betalat för mycket. Checkar in och bär upp grejerna till ett rum med mygg i den lilla byn Hoang Mai men byter till ett bättre hotell när det visar sig vara väldigt viktigt att vi inte låser fast cyklarna i någonting. Höjdmeter 60.

Vi har stannat för att laga en punktering och en vietnames har stannat för att kolla in oss. Foto: Olya T.

Dag 722. Hoang Mai – Vinh.
Fortsatt samma natur med stora risfält och bergskullar en bit bort. Mindre bebyggelse och bättre väder med torrare luft. Möter lastbilar med hundratals skällande hundar i flera våningar. Vi blir omkörda av motorcyklister med levande grisar i små burar. Risfälten försvinner tillfälligt och det blir andra grödor, bönor kanske. Vi handlar yoghurt och musli och tar rast på en åker. Trafiken ökar när vi närmar oss Vinh. Efter lite letande hittar vi ett okej hotell nära en ovanligt stor mataffär samt KFC som får stå för kvällsmaten. Höjdmeter 60.

Bönor, tror jag.

Dag 723-724. Vinh.
Vila i Vinh med 437.000 folk. Vi slappar mest på hotellrummet men gör några vändor till varuhuset Big C där matutbudet är bra. Det fungerar ungefär som i Kina när vi ska handla. Alla stirrar och några försöker ta reda på vad vi har i korgen samt att barn förföljer oss. Ett fotbollsteam bor på vår våning och när de förstår att det är utlänningar i rummet försöker de öppna den låsta dörren utan att lyckas.

Dag 725. Vinh – Ha Tinh.
Tjugosex grader och moln. Fortsatt lite trafik. Bra asfalt och mer åkermark än bebyggelse. Det är mycket kor och bufflar längs vägen. På risfälten verkar de inte få vara. Passerar flera floder och smala bäckar där tjejer fiskar med små nät. Vet inte om det är fisk dom fiskar eller något annat. Blir stoppade av polisen men de är bara nyfikna på var vi kommer ifrån och vart vi är på väg. Stannar 2 km före Ha Tinh på ett av resans bästa hotellrum. Det är både stort, rent och har vy över gröna omgivningar i utkanten av staden. Höjdmeter 60.

Gristransport.

Dag 726. Ha Tinh – Ky Anh.
Soldis och varmt. Bred vägren och lagom trafik. Det är fortsatt samma natur med enorma risodlingar. Hela landskapet är uppbyggt kring dessa risfält som är indelade i ett gigantiskt rutmönster med smala stigar emellan. Vägen är långa raksträckor och vietnameserna fortsätter att skrika hello eller bonjour outtröttligt. Hotellen i staden Ky Anh ligger fel i prisnivå så vi fortsätter att cykla då det är ljust ett tag till. Hittar snart ett enkelt ställe med trevlig ägare. Han skjutsar mig till och med på sin motorcykel tillbaka till staden för att handla och samtidigt passar han på att stanna och säga hej till många han känner. Antagligen för att visa att han har utländska gäster på hotellet eller om det är för att jag sitter på hans motorcykel. Höjdmeter 100.

Typiskt landskap i Vietnam. Platt och stora risfält.

Dag 727. Ky Anh – Cu Nam.
Fortsatt varmt och skönt. Efter några kilometer går Olyas pakethållare sönder. Den var lagad sedan tidigare och nu stannar vi vid en hondamekaniker som lagar den provisoriska lagningen provisoriskt med ett par varv ståltråd. Efter 20 km ser vi havet för första gången sedan omstarten i Hanoi trots att vägen gått väldigt nära vid flera tillfällen. Vi fikar och tittar på vågorna i en timma på den öde och breda sandstranden. Vägen blir lite mer kuperad. Efter Ba Don svänger vi av AH1 och följer en liten och backig skogsväg i 15 km till den lilla byn Cu Nam där vi tänkt checka in på Phong Nha Farmstay. Dessvärre är hotellet fullbokat och vi hamnar i annexet. Byn Cu Nam ligger granne med Phong Nha-Ke Bang nationalpark där några av världens största grottor finns. Vi ska besöka dem och vila i några dagar sen fortsätter vi söderut mot Hue, Danang och Hoi An. Höjdmeter 300.