Nr 39. Kinesisk persimon.

2011-11-18. Nanning, Kina.

Dag 574-577. 29 oktober 2011 -. Kunming.
Det går bra för Olya i Vietnam. När visumet är i hamn blir det tåg, motorcykeltaxi, gränsövergång, motorcykeltaxi, långfärdsbuss och lokalbuss till hostellet i Kunming på smidiga 20 timmar. Mycket av Kunming’s popularitet kommer från det behagliga klimatet. På 1900 meters höjd är det vår i stort sett året runt. Det finns flera bra sevärdheter i området. Bland annat några intressanta tempel samt den groteskt populära stenskogen i Shilin 100 km bort. Vi väljer att göra en promenad i de närliggande kullarna Xi Shan där vi går på välbyggda stenstigar uthuggna i en brant bergssida. Passerar små tempel och paviljonger och det är en överraskande trevlig utsikt över Kunming och den starkt gröna och 40 km långa sjön Dian Chi. Luften är skön och nu utanför högsäsong är det få kineser. Efter 4 dagar i Kunming för mig shoppar vi favorit-nudlar och tysk musli. Det är dags för lite cykling igen.

Vy över Kunming och norra spetsen av sjön Dian Chi från kullarna Xi Shan.

Dag 578. Kunming – Yiliang.
Vi har svårt att hitta rätt väg ut ur Kunming men efter 15 km kommer första skylten om att vi är på väg 324. Det är sol och varmt och cyklingen påminner om hur det var sista dagen på andra sidan byn. Böljande upp och ner, mycket trafik och lastbilar som tappar grejer från flaken. Dammigt och dålig luft. Efter halva dagen blir det äntligen bra väg och trafiken mindre. Cyklar bredvid en sjö och ser faktiskt en golfbana. Tror det är den första jag ser i Kina. Behaglig avslutning med 30 km nerför till Yiliang 1500 meter över havet där vi hittar bra boende. Höjdmeter 460.

Passerar Kunming flygplats.

Dag 579. Yiliang – Lujiang.
Fin morgon med sol. Lång stigning till Shilin. Här finns den berömda stenskogen med flera meter höga granitpelare över ett stort område. Inträdet är dyrt och jag besökte området 2001 så vi avstår nu. Tillfälligt kallare med moln och regnstänk. Väg 324 gör en loop norrut och vi letar efter en genväg som finns på kartorna men vi hittar den inte och ingen tycks känna till den heller. Vägen blir flerfilig och trafiktempot högre. Naturen består av röd jord och stenbumlingar överallt. Dock inte lika höga och spektakulära som inne i stenskogen. Checkar in i staden Lujiang 1800 meter. Höjdmeter 700.

Fruktinköp längs vägen.

Dag 580. Lujiang – Luoping.
Blöt start men det torkar upp. Smal och dålig väg längs stora åkrar där ris och majsfält är skördade. Kommer till en bred motorväg efter 30 km där vi delar vägren med bufflar som släpar på vagnar med enorma lass från fälten. Kraftig regnskur och vi blir svartprickiga av all smuts på asfalten. Beställer lunch i Shizong men folk stirrar så mycket att vi tar take away och äter på en åker istället. Vägen är nu rakare och flackare än vad vi är vana vid med broar och tunnlar. Kommer till en enorm nedförsbacke och jag intar projektilstil. När jag når 62 km/h upptäcker jag en kamouflerad vägbula, eller hopp, som någon kinesisk raketforskare måste ha byggt. Jag tvärnitar men hinner inte få ner farten utan flyger och landar i Kina. Stannar och inspekterar cykeln och det är ett under att den är hel. Avslutar med 30 km backe full av vägbulor ner till Luoping 1500 meter. Höjdmeter 730.

Dag 581. Luoping.
Vila i Luoping. Hotellrummet är skitigt men det finns en dator så det är ändå okej. Vi går en tur genom city för att handla och äta. Som vanligt i dessa mindre städer tittar alla på oss exakt hela tiden. Inne på mataffären blir vi förföljda av några barn. Vi beställer mat på en restaurang och tjejerna som jobbar där blir helt vilda och kan inte sluta skratta. De fotar oss med mobiltelefoner och ringer sina polare som kommer glidande förbi på moped utanför restaurangen med radarn redan i förväg inställt på oss. Vi blir serverade te och tjejerna är så vimsiga att jag får två tepåsar i mitt glas och Olya ett glas med hetvatten. Maten glömmer de också bort så vi byter restaurang till slut.

Dag 582. Luoping – Xingyi.
Mer motorväg och lätt cykling. I en nedförsbacke når jag 65 km/h men bommar nytt fartrekord genom att stanna mitt i backen och fotografera. Landskapet blir skogbeklädda kalkstenskullar i dimma. Följer en flod en kort sträcka. Efter 40 km tar den fina vägen slut och det blir guppig asfalt och kuperat. Äter nudlar under en järnvägsbro för att undvika en regnskur. På eftermiddagen blir det sol och bättre väg. Asfalten slingrar sig fram i bergigt landskap men de flesta fälten är skördade och inte lika färggranna som vanligt. Vi kommer fram till Xingyi 1200 meter och letar hotell i 3 timmar. Två hotell säger nej. Två är för dyra och en gång bär vi upp grejorna på rummet men när vi ska ta upp cyklarna ändrar de sig och säger att vi måste ha dem utomhus under natten. Mycket folk överallt och många kineser är kraftigt berusade. Verkar vara en party och eller spelstad. Höjdmeter 690.

Grönt landskap med berg och kullar.

Dag 583. Xingyi – Anlong.
Finns inga vägskyltar så vi frågar efter rätt riktning några gånger. Lång backe ner till en djup canyon som vi korsar och sedan serpentiner upp på den andra sidan. Längs vägen grillas nyplockad majs som smakar väldigt bra. Det är varmt, mycket trafik och enorm ljudnivå. Alla tutar på allt och alla och det gör ont i vänster öra. Dålig luft och ljudnivån är det jag har jobbigast med. Att man ens kan komma på iden att bygga tutor av den här kalibern. Naturen är kuperad med åkrar och kalkstensklippor och det är höstfärger på lövträden. Dammig grusväg sista biten in till Anlong 1300 meter. Vi betalar för det billigaste rummet men hotellchefen ger oss det finaste rummet högst upp med utsikt och dator. Dessvärre luktar det för mycket rök och det funkar inte att bo där. Höjdmeter 780.

Odlingar, by och skogsbeklädda kalkstenstoppar.

Dag 584. Anlong.
Vila i Anlong. Jag går runt hela byn för att hitta yoghurt och hamburgare. Det finns massor av mataffärer men de har inga mejeriprodukter eller några färskvaror över huvud taget. Grönsaker och frukt finns på marknaden. Ett fåtal mejeriprodukter finns i specialbutiker. För att hitta det man vill tvingas man in i 10 olika butiker. Det är kallt ute och då uppstår samma problem som förra året. Folk kollar och kommenterar mina ben och en del till och med drar lite i benhåret. Beslutar oss för att cykla till Nanning först istället för direkt till Guilin. Det är 70 km längre men betydligt flackare. Då kan vi också passa på att förlänga visumen i Nanning.

Dag 585. Anlong – By längs vägen.
Moln och 14 grader. Hundra höjdmeters klättring. Sedan utför och vi rullar i perfekt lutning i 15 km. Vägen blir sämre, brantare och växlar mellan halvdålig och heldålig. Efter 30 km har det varit nästan bara utför men snittfarten är 16 km/h. Efter en längre sträcka lera stannar vi och tvättar cyklarna i en lastbilstvätt. Det blir varmare, flackare och bättre väg med få fordon. Följer en bred flod i några kilometer till en damm. Är nere på 450 meters höjd som lägst. Klättrar 9 km till 850 meter och kan sen rulla i 6 km till en liten by 500 meter över havet där vi hittar ett billigt helt okej boende. Höjdmeter 690.

Är det något som är säkert när det gäller kinesisk väg så är det att kvaliten varierar.

Dag 586. By längs vägen – Tianlin.
Kilometerlånga backar upp och ner. Varierande kvalite på asfalten. Nästan inga bilar. Vi korsar motorvägen flera gånger och ser inga bilar på den heller. Det är sol, skön temperatur och bra luft. Långa sträckor utan bebyggelse. Skog och torrt. Ser några kullar där det varit skogsbrand. Lagar mat på vägen för att inte riskera något. Några risfält är inte skördade utan skiner vackert i solen. Olyas pakethållare brakar ihop. Kinesisk kvalite på den och efter konstant skakande på kinesiska vägar är det kanske inte så konstigt. Båda ramarna på var sida hjulet går helt av. Vi lagar med silvertejp och det funkar. Jag passerar 15.000 cyklade kilometer. Kommer i mörker till Tianlin 250 meter över havet. Checkar in på fint hotell men utan varmvatten. Jag frågar tjejerna i receptionen var närmaste hamburgare finns. Jag vill gå dit men tjejerna hämtar sina motorcyklar och skjutsar mig dit och tillbaka. Bra service. Höjdmeter 1000.

Dag 587. Tianlin.
Vila i Tianlin. Vi lämnar in Olyas cykel för lagning. Killen undersöker pakethållaren och säger att den inte går att laga. Jag säger att vi bara ska till Nanning och han fixar en provisorisk lagning som ser bra ut. Det tar en timma och mannen vill inte ha betalt. Jag vet att de tjänar runt 10 kronor i timman och ger honom det dubbla. En viss skillnad mot när jag lagade min cykel för ett år sedan i Sonid Youqi då en mekaniker ville ha 300 kronor för en timmas jobb. Vilket han givetvis inte fick och vi blev osams. Jag sitter uppe halva natten och följer tennisen i Europa på datorn. Federer är i storform igen.

Dag 588. Tianlin – Baise.
Vi cyklar fortfarande på väg 324 och har så gjort ända sedan Kunming. Det är varmt och naturen ser ut som i Sydostasien med grön djungelskog längs en dalgång med flod i botten. Det är lite trafik och flack cykling på bra asfalt och det känns nästan för bra för att vara sant då jag får punktering bak. Min nittonde. Det är efter 50 km och vi passar samtidigt på att äta dagens rätt, nudlar. Bergen blir lägre och glesare och trafiken ökar när vi närmar oss Baise 100 meter över havet där vi stannar på ett hotell en bit utanför centrum. Olya skickar iväg mig att köpa grönsaker på marknaden och istället för tomat kommer jag tillbaka med kinesisk persimon vilket skapar en hel del glädje i det andra lägret. Varför måste två olika grönsaker se identiskt likadana ut. Höjdmeter 300.

Dag 589. Baise – Tiandong.
Cykelbana ut ur Baise. Det säljs ananas längs vägen. Nu är landskapet flackt och på fälten odlas sockerrör, tomater och vi ser enorma bananodlingar. Det transporteras mängder med tomater på motorcykel och precis som för lastbilarna tappas en del på marken så Olya stannar ideligen och plockar upp färska mikrotomater. Vi cyklar förbi avfarten mot Guilin, passerar Tianyang sedan får Olya punktering. Fixar den och hojar i skönt väder längs trädalleer in till Tiandong 75 meter över havet. Kvällsmat blir korv och tomatsoppa. Höjdmeter 280.

Dag 590. Tiandong.
Vila i Tiandong. Gör inga stora aktiviteter mer än att shoppa dagens hamburgare och fylla på packningen med kex, vatten och nudlar. De senaste dagarna och även här har befolkningen varit vänligare än tidigare och lättare att kommunicera med. I reception kan de till och med lite engelska.

Dag 591. Tiandong – Longan.
Mycket trafik ut ur stan och därefter lugn cykling längs enorma plantager sockerrör. Svepande upp, ner och varmt. Lång backe uppför och vi kommer upp på en liten platå omgiven av kalkstenstoppar, sockerrör och risodlingar fulla av kineser. Det är grönt och vackert. Utför på bra väg i gles trafik. Äter lunch utanför Pingguo och det blir missförstånd. Jag beställer kyckling med ris men vi blir serverade ägg med ris vilket i och för sig är en form av kyckling. Kilometermarkeringarna till Nanning hoppar fram och tillbaka och varierar för varje skylt med 10-20 km. Flackt och mycket blommor på träden in till Longan 100 meter. Höjdmeter 420.

Kinesiska damer på väg någonstans kring lunchtid.

Dag 592. Longan – Nanning.
Lätt cykling längs blommande trädalleer. Risfält som till hälften är skördade. Sockerrör och bananodlingar. Bananer skördas också och packas direkt i banankartonger av märket Bole. Det blir grusväg, dammig luft och mer trafik. Vi använder ansiktsmask för att skydda lungorna men masken har asiatisk storlek och är för liten vilket gör att det drar obehagligt i öronen samt att jag ser ut som en elefant. Kommer fram till Nanning 150 meter över havet och cyklar längs Yong River in till centrum. Det är mycket folk och mopeder på cykelbanan men vi krånglar oss fram till vårt hostel och checkar in precis som det blir mörkt. Nu ska vi försöka förlänga visumen igen innan vi ger oss iväg mot Yangshuo dit det är en veckas cykling. Höjdmeter 400.