Nr 24. Everest Trek från Jiri.

2011-03-11. Kathmandu, Nepal.

Dag 314-327. 11 februari 2011 -. Kathmandu – Jiri – Namche Bazaar – Gokyo.
Resan till Jiri börjar struligt. Första taxichauffören vill ha motsvarande 50 kr från hotellet till busstationen och han säger att alla andra är mycket dyrare. Vi letar vidare och hittar en kille som bara vill ha 15 kr. Tyvärr blir vi avsläppta på fel busstation och innan vi inser det hinner chauffören pysa, vilket kanske var bra i sammanhanget. Bussresan till Jiri har tidigare beskrivits som vandringens svåraste dag. Så är det inte längre. Nu finns det en rökfri buss som kallas Super Express och 200 km tar 8 timmar. Fortare går inte att köra i den här trafiken och på de här vägarna som är skakiga, kurviga och enormt backiga. På mötande bussar ser vi getter som försöker hålla balansen på taket. Det är tysken från turen i Tibet och jag som ska vandra den klassiska leden Everest Base Camp Trek med start i Jiri vilket räknas som originalstarten på leden där bilvägen slutade under många år.

Vandringsdag 1. Jiri ligger på 2100 meters höjd och vi är de enda som startar idag. Först grusväg och därefter stig upp över ett litet pass på 2440 meter. Det är behagligt tyst och skönt väder när vi går bland gårdar i bruna och gröna terrassodlingar. Barn frågar efter pennor, vi ser en del getter och tuppar och vi hejar på vänliga människor. Passerar floden Khimti Khola vid byn Shivalaya 1770 meter där vi äter lunch. Brant stigning i torr lera. Fin vy bakåt mot Shivalaya. Backen tar 3 timmar. Moln drar in och vi passerar passet Deorali 2705 meter innan det blir brant ner till byn Bhandar 2200 meter där vi checkar in. På kvällen träffar vi på två engelska tjejer som har valt samma lodge. Tid 8:30.

Dag 2. Dimma på morgonen men den pressas bort av solen. Lätt nedför bland gårdar och åkermark. Passerar de engelska tjejerna. Leden skråar längs en brant bergssida och det är fin vy ner i en djup dal. Vi möter barn på väg till skolan. Ser några apor. Leden letar sig ner till floden Likhu Khola och följer den till byn Kinja. När jag passerade här för 6 år sedan var jag glad att ta mig förbi levande. Det var inbördeskrig och Kinja var en av maoisternas baser. Nu är det bättre. Vi äter lunch ute och stämningen i byn är inte lika trevlig som i gårdagens byar men ändå helt okej. Brant stigning i värme och på torra stenstigar till Sete 2520 meter. Vi fikar ute med fin vy över en stor dal när tjejerna anländer strax innan det blir mörkt. Tid 6:45.

Gård utanför Bhandar.

Dag 3. Strålande väder. Uppför i skog med fin vy bakåt. Vandrar längs en kam på sten och grus. Högre upp blir det rhododendronbuskar samt en del snöfläckar. Kommer upp till passet Lamjura Bhanjyang 3530 meter där det blåser 10-15 sekundmeter. Vi lunchar inne hos en trevlig kille med hus mitt på passet. Han har två söta valpar som jag bjuder på kex. Mamman finns inte längre då hon lite olyckligt blev uppäten av en tiger. Ner i vacker skog med mossa på träden. Det är stenigt, mer rhododendrons och gårdar. Kommer runt ett hörn och får en fantastisk vy över en fet dal med byn Junbesi i botten samt berget Numbur 6959 meter på andra sidan. Checkar in i Junbesi 2680 meter. Tid 8 tim.

Daniel på väg upp mot passet Lamjura Bhanjyang 3530 meter.

Dag 4. Det regnar så vi startar sent. Barrskog och uppför med fina vyer ner i dalen mot Junbesi. Skråar in i en ny dal vid Phurteng 2900 meter. I fint väder ska man kunna se Mount Everest. Nu ser vi bara moln. Stannar och fikar i en lodge i skydd från nytt regn. Fin vandring högt över en dal och relativt flackt. Ner till en bro över en flod på 2510 meter. Brant upp på sten i stark vind och varmt. Möter långa led hästar bärande på tunga packningar. Nepaleserna kastar stora stenbumlingar i häcken på de hästar som inte går dit det är tänkt vilket känns olustigt. Passerar passet Trakshindu La 3071 meter. Lunchar på andra sidan ovanför ett kloster. Nerför på hal lera, sten och hästbajs. Det kommer lite hagel men det blir bättre längre ner. Fin vy över Nunthala 2220 meter där vi checkar in. Beställer pizza på kvällen och blir serverade två ingredienser. Seg deg och svamp. Med lite tomatsås och ost hade det säkert smakat okej. Tid 7:15.

Dag 5. Grått väder. Nerför bland sten, grus och hästskit. Flera hästkaravaner i spåret och de är svåra att passera. Det är kallt, regn och dimma men grönt, djungelskog, terrassodlingar och fint. Går över floden Dudh Kosi 1510 meter vilket är ledens lägsta punkt. Ny klättring bland gröna terrasser utspridda över enorma bergssidor och det är galet vackert. Upp till ett nytt pass och byn Bupsa 2360 meter där vi stannar. Träffar en sherpa som säger att han tidigare haft världsrekordet från Everest basläger upp till toppen på ungefär 10 timmar. Han säger sig också ha jobbat med den svenska klättraren Fredrik Sträng. Tid 4:15.

Dag 6. Jobbig natt plötsligt är jag förkyld. Superväder med blå himmel och nysnö lite högre upp på bergen. Uppför i skog och det känns segt. Grymma vyer över en dal och gröna terrassodlingar. Vid 2800 meter blir det några centimeter nysnö. Is och halt i skog på smal stig bredvid stup. Vi tar det lugnt. Kommer runt på solsidan och det blir torrt och varmt. Leden går högt upp på ena bergssidan längs Dudh Kosi canyonen. Träffar tre vandrare från Ukraina och Kazakstan. Lunchar med fantastisk utsikt över dalen och ser byn Lukla och flygplatsen som vi ska flyga ut ifrån. Ner i fin skog och vi går en bra bit under Lukla. Det är härligt tyst. Möter en kille från Australien som säger att det kommit en meter snö i Namche dit vi ska gå imorgon. Knallar genom några små byar innan vi når Cheplung 2700 meter. Tid 8:45.

Terrassodlingar längs hela bergssidor.
Lokalbefolkning.

Dag 7. Nu är vi inne på normalleden till Everest basläger och det är mer folk i rörelse. Leden följer floden Dudh Kosi och går i dalen med samma namn. Vädret är blå himmel. Vi korsar floden flera gånger på långa hängbroar. Kuperat men inga stora backar. Passerar flera byar med tomma lodger då vandringssäsongen inte kommit igång än. Går förbi Phakding och Monjo och vårt klättertillstånd kontrolleras tre gånger när vi kommer in i Sagarmatha nationalpark. Balanserar över en sista hängbro högt över floderna Dudh- och Bhote Kosi. Därefter 600 höjdmeter uppför i skog till Namche Bazaar 2440 meter. Snömängden ökar ju högre vi kommer. I Namche är det runt en halvmeter och det rasar stora drivor från taken. Checkar in på ett bra ställe med varma rum. Gör en acklimatiseringstur upp till 3800 meter och ser berget Thamserku 6608 meter titta fram en kort stund på en till stora delar molnig himmel. Tid 7:45.

Dag 8. Vila i Namche Bazaar. Det är en fantastisk by i formen hästsko på en bergssluttning full med tehus, cafeer och butiker som säljer souvenirer och trekkingutrustning. Byn är inklämd mellan flera höga och vitklädda berg. Vi går en promenad upp till 3800 meter och ser Mount Everest 8850 meter samt berget Ama Dablam 6812 meter. Moln drar in men vi knallar omkring i snön ett tag för att acklimatisera. På eftermiddagen hänger vi i hotellets restaurang och äter spaghetti med tomatsås och jakost. På kvällen när det är mörkt ramlar de engelska tjejerna in på samma hotell och de är ordentligt trötta.

Namche Bazaar, 3440 meter.

Dag 9. Vi har bestämt träff med vår klättersherpa Gara klockan 10. Han kommer inte i tid men efter lite ringande så dyker han upp med andan i halsen. Vi går igenom detaljerna för klättringen på berget Island Peak om två veckor. Tanken var att vi skulle hyra utrustning här i Namche men allt är stängt så vi beslutar att hyra i den lilla byn Chhukung istället. För säkerhets skull ber jag Gara ringa och kolla att alla prylar finns att tillgå där. Vi får ett positivt svar det är inga problem. Chhukung ligger längst upp i den dal där man börjar vandringen mot Island Peaks basläger och det är även där vi ska mötas igen om 10 dagar.

Vädret är kanon hela dagen och på eftermiddagen vandrar vi vidare. Klättrar från Namche upp och in i skogen. Det är mycket snö men upptrampat och blaskigt med en del lera. Leden går högt över Bhote Kosi dalen och det är fantastiska vyer med höga berg både fram och bak. Passerar några små byar och möter ett par jakar. Det är mestadels plant men till slut går vi ner en bit, över en bro och sedan upp till byn Thame 3750 meter. Några busiga barn kan inte sluta skratta när de gör samma stretchövningar som vi medan vi väntar på kvällens middag. Tid 3:15.

Dag 10. Kalasväder och mycket snö. Leden klättrar upp på en höjd och vi får en fin vy bakåt mot Thame. Dalen Bhote Kosi blir bred och det är härlig vandring i vintrigt landskap. Leden är hyggligt upptrampad och vi möter barn på väg till skolan. Kommer till byn Marulung 4200 meter där vi lunchar. Har tänkt att gå Renjo La passet 5345 meter till Gokyo men alla vi mött de senaste dagarna har sagt att det är omöjligt. Vi gör några försök att hyra en guide men det finns ingen. Svårigheten ligger i att hitta då leden ska vara markerad genom målade stenar som nu är snötäckta. Vi beslutar oss för plan B.

Går tillbaka ner till Thame och svänger av mot Khumjung strax före Namche. Vädret blir sämre och vi går i lätt snöfall och dimma de sista timmarna. Uppför till Khumjung 3780 meter och vi kommer fram samtidigt som det blir mörkt. Checkar in på fin lodge där ett tyskt par bor. De har guide och bärare och alla hänger i matsalen runt kaminen på kvällen för att hålla värmen. Tid 10 tim.

På väg mot Marulung.

Dag 11. Noll grader på rummet under natten. Fantastisk morgon med nysnö och klarblå himmel. Leden lämnar Khumjung och går högt på en bergssida med vy över Thamserku och det kanske vackraste berget i området, Ama Dablam. Kommer upp till passet Mong La 3975 meter och njuter av en fika med toppenvy. Halt nedför till Phortse Tenga 3680 meter. Skugga, halt och rhododendronskog upp till byn Dole 4090 meter där en lodge har bord och stolar i snön där vi stannar för lunch. Det är varmt i lä och vi måste dra ner vandringsbyxorna och äta i bara kalsongerna för att inte svimma.

Knallar vidare på ännu mer snö och det är enormt vackert. Vi ser flera vackra och höga berg men mest imponerande är Cho Oyu 8201 meter längst upp i dalen. Rundar några kullar och kommer fram till Machhermo 4410 meter och nu börjar luften bli riktigt tunn. Det är första lodgen vi kommer till med mycket folk, runt 10 personer. Några engelsmän snackar länge om berget vid Gorak Shep. En enorm isfrusen stalagmit som är på väg upp ur golvet på en utomhustoa med hål i golvet. Den måste tydligen ses. Tid 8:30.

Dag 12. Känns som högt blodtryck och jag har svårt att sova. Minus 4 grader på rummet och våra blöta kängor har frusit till hård is. Måste bända upp dem för att få i fötterna. Vi startar 05:15 med pannlampor i mörker. Det är mycket snö, kallt och blåsigt men flackt och vi fortsätter upp i en bred dal. Kommer fram till en liten sjö som inte är frusen och med några fåglar i som simmar fram till kanten precis där vi går. Temperaturen är ungefär minus 10 grader. Mer flackt och en till sjö men frusen och snötäckt. Solen kommer fram och det blir otroligt fint. Vid en tredje sjö, Dudh Pokhari, ligger byn Gokyo 4750 meter och nu är omgivningarna helt fantastiska. Vi checkar in, äter och packar för topptur.

Kullen Gokyo Ri är 5360 meter och det är slitsamt brant vandring i snö. Väl på toppen är det vyer som kanske bara finns i Himalaya. Vi ser tre berg över 8000 meter, Cho Oyu, Makalu och Everest. Samt Nepals största glaciär Ngzompa som ligger precis bakom Gokyo och de tre sjöarna som vi passerade på morgonen. Vi njuter tillsammans med några andra vandrare i en timma på toppen. Sakta ner i den branta snön och raka vägen till knaprig smakrik pizza i en varm lodge. Tid 8:15.

Vy från Gokyo Ri, 5360 meter. Gokyo syns till vänster om den största isfrusna sjön.

Dag 13. Vila i Gokyo. Går en fotorunda men hänger mest i matsalen som är varm hela dagen och sovrummet som blir varmt på eftermiddagen. Spelar schack mot värden och lyckas vinna efter två minuter och utan att tappa en enda pjäs. Imorgon fortsätter vi mot nästa topp Kala Pattar och därefter styr vi kosan mot Chhukung och Island Peak.