Nr 18. The Lycian Way.

Story från i somras när vi gick The Lycian Way i Turkiet. De 48 reseberättelserna därifrån har redan publicerats på hemsidan men har varit nästan omöjliga att hitta. Nu slår jag ihop varje enskild story till längre berättelser på cirka en vecka och lägger upp en länk som vanligt i arkivet. Texten är densamma som tidigare men bilderna är bildbehandlade och för det här avsnittet hittade jag dessutom tre nya bilder…

The Lycian Way. 22 maj 2015.

Dag 1. Ovacik – Kirme.

Klockan är 10:45 den 22 maj 2015 när Olya och jag trampar igång vandringsleden The Lycian Way i södra Turkiet. Starten ligger 300 meter över havet strax söder om byn Ovacik på vägen mellan Fethiye och Öludeniz, tror vi. Ryggsäcken känns tung och väger nog en bit över 20 kg då jag har dator med tillbehör samt 7,5 liter vatten med mig. Själv väger jag 99 kg och formen är för tillfället urusel. Det börjar söderut på asfalt uppför och efter 20 minuter når vi en stor startskylt i skogen. Fortsätter på en grusväg med imponerande vyer ner över kusten och Öludeniz som är en semesterby med lång sandstrand, stora hotell och schyssta pooler.

Leden blir stenig stig uppför i 3 km. Det är varmt men torr luft och överkomligt. Ser en rejäl orm med ett huvud stort som en knytnäve men jag hinner inte bedöma längden innan den slingrar sig in i den låga torra vegetationen. Vi ser också en del getter, många bin och ännu fler gräshoppor. Vyerna västerut över Öludinez Beach, Medelhavet, några öar samt halvöar är fantastiska men luften är tyvärr inte klar utan lätt disig. Passerar en fin tältplats efter 5 km med bra utsikt men vattnet som finns i en brunn ser ut som rena giftet. Når som högst 800 meter över havet och vänder sedan ner till byn Kozagac med några enstaka hus där vi äter lunch. En röra med tomat, ägg och lök som de kallar turkisk mix tror jag det är lite sisådär med lokalbefolkningens engelska.

Ovanför byn reser sig berget Baba Dag 1989 meter där skärmflygare kastar sig ut i friheten. Under hela dagen vi har sett två dussin skärmar i luften flera gånger. Därefter grusväg mot byn Kirme men innan vi hinner fram får jag akut ont i magen. Jag tål inte ägg och även om jag gav bort de äggbitar jag kunde se till Olya så är jag på väg att få upp maten under en halvtimma tills det värsta släpper och vi kan gå vidare. Slår nattläger på en terrass strax ovanför en handfull hus i byn Kirme 600 meter över havet med helt okej vyer över dalen nedanför oss och Medelhavet. Ser totalt 7 andra vandrare idag och bara brudar.

Distans: 10 km. Tid: 8 tim 30 min.
Ack distans: 10 km.

Grusväg.
Vy över Öludeniz Beach och Medelhavet.
Har precis passerat dagens högsta punkt och är på väg ner till byn Kozagac.
Framme i Kozagac. Berget Baba Dag 1989 meter i bakgrunden.

The Lycian Way. 23 maj 2015.

Dag 2. Kirme – Faralya.

Sover helt okej, temperaturen i tältet på natten är lagom svalt. Vaknar ett par gånger av konstiga ljud och ser en gång en bit bort något som eventuellt är en gris men det kan också handla om någon typ av kattdjur. Blir väckta 07:00 av att byns moske drar igång morgonbönen. Sol och fint igen men disigt i horisonten. Packar ihop och går igenom Kirme på en liten väg innan leden viker av ner i dalen på en stig i skogen. Kirme består mest av olivträd, biodlingar och nedanför byn passerar vi några vetefält. Efter 1 km ser vi en jättefin camping med rinnande vatten där det hade varit bättre att övernatta. Efter 2 km får vi vyer över byn Faralya och den dramatiska Butterfly Valley. Dalen är 1 km lång och bara ett par hundra meter bred på vidaste delen men flera hundra meter djup med nästan lodräta berg på båda sidorna.

Vi hade planer på att gå längre men när vi äter riktigt god ravioli på George House Pension med vidunderliga vyer över Butterfly Valley så bestämmer vi oss för att stanna över natten. Vi slår upp tältet och hänger i skuggan fram till 16 då solen börjar avta i styrka. Stället vi bor på har byns bästa vyer och är också det mest populära boendet med två stora grupper på plats. Det är stundtals i livligaste och rökigaste laget men ändå milt mot hur det är i städerna. Det finns en klätterled ner till Butterfly Beach som anses farlig men folk springer den upp och ner utan problem så vi beslutar oss för att ta en titt också.

Det är 350 höjdmeter ner till stranden och leden innehåller några branta klätterpassager där det finns fasta rep att hålla sig i. Ingen svår klättring men ett fall ger garanterat trista konsekvenser. Butterfly Beach är ett populärt utflyktsmål för turistbåtar och det ligger några ankrade även på seneftermiddagen. Det är härligt att bada i Medelhavet vattnet är riktigt klart och antagligen strax över 20 grader då det är kallt att hoppa i men skönt efter en stund. Efter en kort tids njutning av badet och vyerna in i dalen tar vi oss upp till tältet, duschar och äter en läcker middagsbuffe. Det blir en fin solnedgång och varm kväll utan vind och nästan i svettigaste laget inne i tältet.

Distans: 3 km. Tid: 1 tim 30 min.
Ack distans: 13 km.

Vetefält.
Vandring mellan Kirme och Faralya med Baba Dag 1989 meter i bakgrunden.
Byn Faralya mitt i bild och till höger Butterfly Valley.
Butterfly Valley.
Vårt tält och Olya under ett olivträd på George House Pension i Faralya.
Bad vid Butterfly Beach.
Solnedgång i Faralya.

The Lycian Way. 24 maj 2015.

Dag 3. Faralya – Kabak.

Trist väder med moln och medan vi packar väller det ner ännu mer och lägre moln i dalen där vi befinner oss. Inget regn dock. Alla andra vandrare som lämnat det kanonbra George House Pension har valt en rutt ut mot havet möjligen ner till någon beach. När vi också går åt samma håll så stämmer det inte med kartan utan det verkar handla om någon led som vi inte har information om. Vi letar upp originalleden istället som går genom byn Faralya och sedan söderut parallellt med havet i barrskog och uppför.

Det är inte lika varmt som tidigare men fuktigare och vi svettas dubbelt mot vad vi gjort i varmare väder. Når toppen av en kulle där det finns okej tältplatser men inget vatten. Följer en gammal grusväg som till en början är igenvuxen. Ser en bit av havet och färgerna börjar bli bättre då solen tittar fram mer frekvent. En kvinna med ett barn och en get står utmed vägen och säljer färskpressad apelsinjuice som vi stannar och njuter av för 5 turkiska lira lite drygt 15 kronor.

Passerar en andra kulle och börjar sedan gå nedåt mot Kabak. Smal snårig stig med vassa buskar men fantastiska vyer. Kommer in i byn Kabak och det är stökigt att följa ledmarkeringarna då det verkar som om varje hotell och restaurangägare målat om leden så att den ska passera deras business. Härifrån finns det två varianter av leden den ena drar rakt upp i dalen medan vi väljer att fortsätta ner mot Kabak Beach då vi vill bada men när vi kommer ner till stranden blåser det svalt och kraftigt så badsuget försvinner. Tar siesta i skuggan på en restaurang och äter supergod pasta på ett illegalt komplex läser vi oss till efter en stund. Området är någon typ av seminationalpark och man får inte bygga hur som helst vilket tydligen har skett ändå.

Vi hade planerat att stanna på en camping bakom beachen över natten men stämningen är inte den bästa och det blir dessutom onödigt varmt i tältet på havsnivå. Vi fyller på våra vattenflaskor och börjar klättra upp i dalen i fint väder. Ser en liten inte alltför stressad sköldpadda krypa omkring bredvid stigen. På ett kick fylls dalen med moln medan vi kämpar uppför med våra tunga ryggsäckar till första bästa tältplats. Den kommer efter ungefär 2 km där vi blir helt ensamma. Fin plan yta men utan havsvyer. Vi slår upp tältet, duschar med vattenflaskorna och avrundar dagen med en portion nykokta nudlar.

Distans: 7 km. Tid: 8 tim 15 min.
Ack distans: 20 km.

Juiceförsäljare.
Vy ner mot Kabak Beach.
Kabak Beach.
En liten sköldpadda bredvid stigen.
Leden i dalen bakom Kabak Beach.

The Lycian Way. 25 maj 2015.

Dag 4. Kabak – Alinca.

Det börjar med mulet väder idag igen. Klättringen fortsätter upp i dalen genom skog bland branta bergsklippor. En häftig passage är precis intill en rejält hög och lodrät klippa som vi skyndar oss förbi då det känns som en viss risk för flygande stenar. Passerar ett par områden där det gått stenlaviner och sicksackar därefter upp till en rastplats med ett gäng fikande brudar och fina vyer bakåt ner över Kabak Beach. Ser flera mysiga campingar högre upp men ingen med vattentillgång. Klättringen från Kabak Beach är på totalt 900 höjdmeter men vi gjorde kanske 300 av dem igår. Känner mig mör i benen men belönas till slut från toppen av byn Alinca med sanslösa vyer ner över Yedi Burun / Seven Headlands som är ett inlopp omgivet av branta berg och med en spetsig halvö och vattendelare i mitten. Vädret är nu bättre och efter en kanonlunch känns det plötsligt som helt rätt beslut att stanna i byn över natten.

Vi checkar in på Bayram’s Place vilket de flesta andra vandrare också verkar göra. Vi är de enda som tältar dock. Jag tillbringar eftermiddagen med att fotografera vyerna över kusten som är svårslagna men tyvärr är luften inte klar. På kvällen blir det varm dusch och suverän fyrarätters middag tills magen ser ut som Globen och jag känner mig som en svidande fläskläpp. Man bestämmer inte själv vad man vill äta utan beställer bara middag. Samtalsämnet vid borden handlar om hur långa distanser vi gått per dag. Författaren av guideboken har blandat ihop just det upplägget fullständigt. Hon redovisar varje etapps distans tillsammans med en tabell som ska visa dagens höjdkurva. Dessa två ingredienser stämmer inte alls överens och sedan finns det en tredje variant då skyltar längs vägen anger ytterligare en annan distans. Plus att de som går med gps får ett fjärde värde. Rörigare än så här blir det nog inte. Alinca ligger 800 meter över havet. Kvällen är sval och stjärnklar.

Distans: 4 km. Tid: 2 tim 45 min.
Ack distans: 24 km.

Branta berg i dalen bakom Kabak Beach.
Olya bland höga berg och låga moln.
Vy bakåt ner över Kabak Beach.
Torrt landskap och låg vegetation i slutet av stigningen.
Vårt tält i Alinca på Bayram’s Place med vy över Yedi Burun / Seven Headlands.

The Lycian Way. 26 maj 2015.

Dag 5. Alinca – Gey.

Kanonfin morgon här hade det passat bra med en vilodag men det har vi inte tid med nu. Vi lämnar kanonstället Bayram’s Place på en asfaltsväg som går i serpentiner ner genom byn. Leden viker av brant ner mot havet och det är lätt obehagligt då underlaget är halt med smågrus. Vi kommer ner bland träd och vyerna försvinner för långa stunder och det känns lite surt att leden inte fortsatte uppe på vägen som såg ut att ha bättre utsikt över havet. Vi får dock ett par kanonvyer ner över Yedi Burun / Seven Headlands som den taggiga kuststräckan heter. Ser flera sköldpaddor och det är alltid trevligt. Når ett plattare och vackert område med grusväg och vetefält ungefär samtidigt som solen försvinner bakom moln. Leden delar på sig igen här kan man välja mellan att gå till Sidyma för att se några gamla ruiner eller följa kusten. Vi väljer kuststräckan.

Svettig stigning på stenig stig i skog till en väg och sedan 3 km asfalt in i byn Gey. Upptäcker senare att leden på en av våra kartor inte alls går på vägen men vi såg aldrig någon skylt eller markering om något annat samt att vägen var märkt med rödvita streck vilket är ledens kännetecken. Från Alinca kunde vi se Gey och vi trodde att vyerna skulle vara i ungefär samma klass men här ser man inte det spektakulära inloppet. Det gör att vi inte vill stanna över natten men vi lunchar på Muhtar’in Yedi som också verkar kallas Bayram och här blir vi enormt vänligt bemötta. Befolkningen i Gey är Alevi vilket ska vara någon egen typ av Islam och de har rykte om sig att vara mycket gästvänliga. Vi serveras fantastisk mat till så lågt pris att vi till och med ger lite dricks.

Leden fortsätter på grusväg i torra omgivningar men det odlas i alla fall vete. Vi både ser och hör en hel del getter som getskötare försöker driva i olika riktningar. Brant ner till en övergiven gård 2 km efter Gey där vi slår läger för natten på en av flera terrasser med okej vyer över havet och en vik. På kvällen blir det sämre väder med stark vind och en del åska tror vi för hela dagen har vi hört något som vi tror är en militärövning utan att vi sett något av den.

Distans: 11 km. Tid: 7 tim 30 min.
Ack distans: 35 km.

Olya ovanför Yedi Burun / Seven Headlands.
En lite sköldpadda som Olya nästan trampade på. De är svåra att se när de ligger stilla.
Vetefält.
En vattencistern.
Dal österut.
Olya i stigningen mot Gey.
Hus och delar av Yedi Burun / Seven Headlands sett från söder.
Dam i Gey gör tråd av fårull på en snurra.
Har precis lämnat Gey.
Vandrande pinne.
Bönsyrsa.

The Lycian Way. 27 maj 2015.

Dag 6. Gey – Gavuragili.

Blåsig och regnig natt samt morgon så vi sover lite extra. Fortsätter ner på stenig led till huvudet av en vik och sedan uppför på andra sidan. Många och låga träd som ryggsäcken ofta slår i så att jag måste gå på huk. Tillfälligt fina vyer men halvtrist vandring och blåsigt väder. Når byn Bel där vi hoppats hitta en trevlig restaurang eller fik men det finns inte så vi äter hemma hos en familj istället. Trevligt folk men inte speciellt bra mat och dyrt samt att vi får äta från samma tallrikar. Dessutom bryter mannen brödbitar med händerna och ger oss utan att tvätta sig efter att han har lekt med katten som har fästingar i pälsen. Fattigt och primitivt men byn har en relativt ny moske som är vacker.

Grusväg till Belcegiz som till nyligen varit bebott där det ska finnas några ruskigt gamla gravar. Området luktar lik men det torde rimligen komma från något annat. Vi rastar på en plan gräsyta som hyser fina campingmöjligheter men inget vatten. Passerar ett stycke barrskog och sedan brant nedför mot vattnet med härliga vyer över havet. Strax före byn Gavuragili står det en turk som jag uppfattar har ett hotell i byn Bukcegiz 5 km längre bort. Han säger att allt boende plötsligt har stängt i Gavuragili och att hans ställe är kanon han vill till och med bjuda oss på gratis transport dit nu på momangen. Nu är vi ju här för att gå så det är inte riktigt intressant samt att vi anar vissa ugglor i mossen. Vi knallar vidare och väljer ett av två boenden i Gavuragili istället.

Candan’s Garden ser jättebra ut med plan gräsmatta och fint hus med några enkla hotellrum och stort gemensamt duschrum. Ägarna har tydligen små barn och är det något man ska undvika så är det just det vilket jag rappt blir påmind om då två mindre kottar använder tältets stormlinor som häckbana samt lite senare upptäcker att man kan slita upp tältpinnarna ur marken. Jag blir såklart galen och löser saken på mitt eget lilla vis så att eländet inte fortsätter en endaste sekund till vilket istället resulterar i ett förbannat skrikande från de små liven. Inte är maten god heller och senare på kvällen när det blivit mörkt och jag precis har duschat kommer Olya och säger att vi måste flytta tältet då byns alla hundar inklusive trädgårdens egen bjässe ett par meter från tältet dragit igång ett nattligt skällande som inte liknar något annat. Fy tusan vilken kväll.

Distans: 10 km. Tid: 7 tim 15 min.
Ack distans: 45 km.

Vik långt nedanför vår tältplats.
Vik nedanför vår tältplats.
Vår värdfamilj i Bel.
Den relativt nya mosken i Bel.
Har precis lämnat Bel.
Olya i barrskog.
Vy strax före Gavuragili.
Vår första tältplats på Candan’s Garden i Gavuragili.

The Lycian Way. 28 maj 2015.

Dag 7. Gavuragili – Patara Beach.

Medan vi håller på att packa så passar mannen i huset på att misshandla frun. Först tror jag att han har gått lös på hunden men är inte säker och vill kolla upp saken och när jag dyker upp inom synhåll så slutar han såklart och den trevliga värdinnan bryter strax efter ut i gråt. Karln försvinner sedan med barnen på moppe till någon marknad. Först då blir det lugnt och skönt och stället är egentligen kanon med vissa vyer över havet några hundra meter bort. Vi börjar med att följa en grusväg mot Patara dit det är cirka 4 km och den verkar fin längs havet men leden drar istället ner i skogen och virrar omkring i vass snårig terräng dåligt markerad så att vi villar bort oss fullständigt. Kollar kartorna lite noggrannare och upptäcker att vi gått fel från början och nu går leden baklänges på väg tillbaka till Gavuragili igen. Eftersom det varken går att ta sig fram i buskagen eller hitta leden så gör vi helt om.

Går tillbaka till en korsning som vi redan passerat och väljer en annan grusväg uppför mot en kulle. Efter en hygglig stigning viker leden in i skogen och det tar bara några meter innan vi tappar bort den igen. Problemet här är antagligen att grusvägen är vackrare och att nästan ingen går längs ledens riktiga sträckning vilket gör att stigen knappt syns samt att ledmarkeringarna ofta är dumt målade eller nästan helt borta efter vinterns regnande. Efter en del vimsande kommer vi till en härlig utsiktsplats på en kam med vyer över den 14 km långa Patara Beach samt hundratals stora växthus med tomatodlingar.

Leden är svår och bökig att hitta en stund till innan det ordnar upp sig i backen ner mot ruinerna i Pydnai som är en gammal militär marinbas vilken ser cool ut när man står en bit upp. Den verkar dock inte lika spännande på nära håll så vi fortsätter förbi stenhögarna och landar i restaurangen till Patara Green Park Restaurant & Camping där vi äter, vilar och träffar några andra vandrare. Slår upp tältet precis intill stranden som är rejält blåsig med sand vinande längs marken långt in på kvällen tills vinden mojnar.

Distans: 6,5 km. Tid: 4 tim 30 min.
Ack distans: 51,5 km.

Vy bakåt längs kusten från en punkt som vi kom till efter att vi gått lite fel.
Stigen täckt av fallna träd.
Vy över den 14 km långa Patara Beach.
Ruinerna i Pydnai och Patara Beach.
Patara Green Park Restaurant & Camping
Mat smakar alltid bra när man vandrar. Lunch på Patara Green Park Restaurant & Camping vid Patara Beach.

The Lycian Way. 29 maj 2015.

Dag 8. Patara Beach (vilodag).

Olyas visum är nästan slut så hon packar ihop och tar bussen till Fethiye den första av fyra för att ta sig till Georgien. Om allt går väl så kommer hon tillbaka och vandrar mer om några veckor. Jag tar en vilodag på Patara Green Parks Camping och hänger i restaurangen hela dagen för att jobba med hemsidan. Patara Beach ska vara Turkiets längsta sandstrand men den är inte speciellt badvänlig då det blåser kraftigt hela dagarna samt att det ligger både bråte och skräp på den annars så fina sanden.

Distans: 0 km. Tid: 0 tim.
Ack distans: 51,5 km.

Några bilder från idag:

Olya på väg till Georgien. Hon måste vara nöjd med vandringen det var en vacker sträcka samt att hon fick se 4 ormar och jag bara 2.
Olya på väg till Georgien. Hon måste vara nöjd med vandringen det var en vacker sträcka samt att hon fick se fyra ormar och jag bara två.
Camping bakom Patara Beach.
Patara Beach är 14 km lång och Turkiets längsta sandstrand.