Bilder Chile 2018-19

Det blev en liten resa till Patagonien i Sydamerika under 4 månader vintern 2018-19. Vi inledde i Santiago och åkte sedan 800 km söderut till Pucon. Efter en fjällvandring där besökte vi också Villarrica och Osorno. Därefter blev det en andra vandring innan vi for över till Argentina. Vi kom sedan tillbaka till Chile 1500 km söder om Santiago då vi följde vägen Carretera Austral ner till Villa O’Higgins där den slutar. Det tog oss 13 dagar med 10 bussar och en färja. Därifrån åkte vi båt och vandrade in i Argentina igen. Nedan har jag slagit ihop bilderna från de två besöken i Chile. Bildspel från vandringarna hittas under Bilder – Vandringar.

1. Vy österut mot Anderna från kullen/parken Cerro Santa Lucia i Santiago.
2. Santiagos huvudtorg Plaza de Armas. The Metropolitan Cathedral of Santiago till vänster och Palacio de la Real Audiencia de Santiago (klocktornet) till höger.
3. Kvinna korsar en gata vid Santiago Stock Exchange building.
4. Plaza Montt-Varas, Santiago.
5. Mercado Central, Santiago.
6. Vy över Santiago från parken/kullen Cerro San Cristobal.
7. Gatukonst i Barrio Bellavista, Santiago.
8. Gatukonst i Barrio Bellavista, Santiago.
9. Gatukonst i Santiago.
10. Lake Villarrica (230 m) och Villarrica Volcano (2860 m) sett från en halvö vid Pucon 800 km söder om Santiago. Pucon räknas inte till Patagonien men korsar man till Argentina här så befinner man sig i Patagonien.
11. Old Man’s Beard Lichen (Usnea) som täcker trädstam och grenar av ett gammalt träd på halvö vid Pucon.
12. Pucon och Villarrica Volcano (2860 m). Det är en condor längst upp i bild.
13. Buff-necked ibis såg vi en hel del av i Pucon.
14. Olya utanför vårt första hostel i Pucon med Villarrica Volcano (2860 m) i bakgrunden.
15. Pucons sandstrand vid Lake Villarrica. Vattnet var för kallt för ett behagligt bad.
16. Fågel, Lake Villarrica (230 m) och Villarrica Volcano (2860 m).
17. Byn Villarricas strandpromenad utmed Lake Villarrica (230 m) och Villarrica Volcano (2860 m) i bakgrunden. Det är 30 km till vulkanen härifrån.
18. Osorno Cathedral, Osorno.
19. Gatufoto i Osorno. Från Osorno åkte vi till Bariloche i Argentina.
20. Liten sjö utanför byn Futaleufu ca 1500 km söder om Santiago. Vi kom hit efter en månad i Argentina och nu räknas området till Patagonien.
21. Hund, Olya och gata i Futaleufu.
22. Rio Espolon i Futaleufu.
23. Grusväg mellan Futaleufu och Chaiten. Långfärdscykling är populärt här och jag saknade min cykel enormt även om grusvägarna var i dammigaste laget.
24. Strandpromenaden i Chaiten. Byn ligger längs vägen Carretera Austral som går mellan Puerto Montt och Villa O’Higgins i Chile (1240 km).
25. Chaiten Volcano fick sitt första utbrott på 9000 år i maj 2008 och ödelade Chaiten. Byn håller på att byggas upp nu och vissa skadade byggnader blir museum som den här.
26. Jag badar i Stilla havet vid Chaiten. Olya trodde att det var hajar som kom simmandes bakom mig och missade således ett bättre foto på delfinerna.
27. Camping i Puyuhuapi. Campingarna var så dåliga att vi fick sluta tälta. Egentligen är det inga riktiga campingar utan folk driver normalt en liten verksamhet på sin tomt med små tältplatser, urusla toaletter och duschar. Dessutom brukar de campande chilenarna sitta uppe halva eller hela nätterna och dricka vin, röka och föra oväsen så att det inte går att sova.
28. Gammal båt i Puyuhuapi
29. Puyuhuapi tidigt på morgonen.
30. Olya och jag vid Las Horquetas 70 km från Coyhaique. Det är startpunkten för Cerro Castillo Trek (5 dagar) som vi hade tänkt att vandra. Men när vi skulle checka in några hundra meter härifrån så var de två killarna som jobbade med det så dryga att jag lackade ur. Dessutom kostar det mycket mer än vanligt att gå här då leden passerar privat mark en kort bit. Vi gick längs Carretera Austral till Villa Cerro Castillo istället (29 km) vilket var fint men inte riktigt samma sak såklart.
31. Vandring längs Carretera Austral mellan Las Horquetas och Villa Cerro Castillo.
32. Ett kul inslag när vi gick längs Carretera Austral var att vi passerade dessa serpentiner 10 km från Villa Cerro Castillo. Samma bild finns med i Lonely Planets 2018 Chile Travel Guide (sidan 324). Inte exakt samma men jag har tagit bilden från samma utkikspunkt och även jag fick med en cyklist i bilden.
33. Vandring längs Carretera Austral mellan Las Horquetas och Villa Cerro Castillo med Cerro Castillo (2675 m) i bakgrunden.
34. Olya vid busstationen i Cochrane på morgonen.
35. Vår buss åkte av vägen. Inget allvarligt chauffören körde i utkanten av vägen för att undvika tvättbräda i mitten och plötsligt var underlaget för mjukt. Vi försökte skjuta upp bussen men det gick inte. Fick en stund senare hjälp av en liten lastbil som drog upp oss med bogserlina. Strax efter kom vi till en trafikolycka där två personer i en bil råkat rejält illa ut efter kollision med ett eller flera träd. Hur de hamnade där fann jag svårförklarligt men gissar på att de kört på tok för fort. Dagen innan och på morgonen samma dag passerade vi en enorm skogsbrand runt omkring Cochrane det var till och med tal om att evakuera byn men det blev aldrig så. Flygplan flög i skytteltrafik för att försöka släcka eller kontrollera branden. Senare samma natt i Villa O’Higgens brann ett helt hus upp mitt i bostadsområdet 200 meter från vårt tält. Det blev en gasexplosion av det och en person omkom. Vi funderade på att ta ner tältet och fly men vinden blåste starkt åt rätt håll för vår del. Allt detta hände den 13 februari.
36. Vi vandrade omkring i Caleta Tortel i några timmar under ett bussbyte. Jättemysig by men dåligt väder var på intågande så vi fann det klokast att resa vidare. Den lilla byn ligger runt en vik. Det finns inga vägar och alla gångbanor är uppbyggda av trä.
37. Liten eka vid Puerto Yungay.
38. Färja gäller vid Puerto Yungay för att kunna resa vidare mot Villa O’Higgins.
39. Villa O’Higgins. Carretera Austral slutar här och det finns inga riktiga vägar härifrån söderut bara små utstickare grusväg.
40. Villa O’Higgins.
41. Katt i Villa O’Higgins.
42. El Mosco Camping och Hostel i Villa O’Higgins. Den bästa campingen vi bodde på det fanns ett stort grönområde att tälta på även om alla slog upp tälten på nästan samma ställe för att få lä bakom några buskar. Toa, dusch och kök var också helt okej.
43. Vårt tält på El Mosco i Villa O’Higgins
44. Vi åkte katamaranen Robinson Crusoe över Lago O’Higgins från Puerto Bahamondez till Candelario Mansilla (3 tim). Vackert men det spelade ingen roll var på båten man var avgaserna fanns överallt vilket gav huvudvärk.
45. Olya på väg till den chilenska passkontrollen i Candelario Mansilla med Lago O’Higgins i bakgrunden.
46. Cyklister på väg från Candelario Mansilla till Lago del Desierto i Argentina.
47. Det är 21 km vandring från Candelario Mansilla i Chile till Lago del Desierto i Argentina.

Fotoutrustning:
Kompaktkamera: Sony Cybershot DSC-RX100 IV (24-70 (35mm)/1,8-2,8). 301 gram.
Stativ: Velbon Ultra Max i F. 968 gram (inkl snabbplatta).