2020-10-31 Det tog några år men nu har jag flyttat över alla reseberättelser från cykelresan från den gamla hemsidan till den här ”nya” WordPress-sidan. Inklusive alla 645 bilderna som numera också är bildbehandlade. Det var ju så att min gamla hemsida, den finns fortfarande kvar och hittas under ”Länkar”, den skapade jag när vi kom till Moskva efter några veckors cykling. Jag hade ingen egen dator då utan byggde hemsidan på ett Internet-cafe. Där gick det inte att ladda upp några foton utan det fick jag hjälp med av en kompis i Sverige ända tills vi kom till Kina efter ett halvår då jag köpte en liten bärbar maskin. Av den anledningen var det bara 6 foton i varje reseberättelse i början. Jag ville inte lägga för mycket jobb i händerna på min vän. Jag tyckte också att det var en bra princip att inte ha för mycket bilder bland reseberättelserna. På så vis blev också bildspelen från varje land lite mer intressanta med många fler foton
När jag skrev storyn från Tibet tyckte jag inte att 6 bilder räckte utan utökade till 7. Samma sak hände några år senare i Laos då jag ändrade till 8 vilket sedan hängde med ända till slutet. Ni hittar alla 91 reseberättelser via ”Resor” – ”3. Sverige – Nya Zeeland med cykel”. Bildspelen från respektive land och vandring jobbar jag vidare med och har kommit till Nya Zeeland. Det kommer mer i det flödet som jag också oftast lägger ut här på förstasidan. Dessa bildspel som jag är klar med finns samlade under ”Bilder”.
Nyheter 2020-01-06.
Jag sammanfattade rese-året 2019 på Facebook och lägger en kopia även här:
Några ord om rese-året 2019. Vi inledde i Patagonien i Chile, Argentina. Det var bra och framförallt vackert men vi var lite besvikna på prisläget och kvaliteten på boendet. Både hostel och campingar höll urusel standard men till relativt höga priser. Vi inledde i Santiago och avslutade 4 månader senare i Buenos Aires men hann inte med det vi ville se längst i söder. För det hade vi behövt ca 6 veckor till. Vi kunde ha förlängt vistelsen men vi försöker också vara så mycket som möjligt i Sverige när Olya får vara där samt att hon inte kunde jobba då hon reste utan sin dator för att hålla ner vikten på packningen. När hennes visum gick ut i Sverige köpte vi en sista-minuten-resa till Dubai på lyxigt hotell inklusive mat. Ovanligt sätt att resa för oss och jag var inte helt bekväm med de lokala männen som ibland hade 4 fruar var. Men det var skönt med vettigt boende och bra pris trots att vi inte använde flygbiljetten retur. Efter 3 veckor i Dubai fortsatte vi till Nepal och vandrade Everest Trek. Det hade varit ett litet horn i sidan sedan vi fick fly därifrån efter jordbävningen 2015. Det var lika vackert som vanligt, såklart, men det var 5:e gången jag gick där och det känns som om det blir lite sämre för varje gång. I brist på arbetskraft på bärare så kryllar leden nu av mulor och vissa dagar går man flera timmar i deras avföring. Det luktar inte hallon. Ovanför Namche är det dock ungefär som vanligt. Därefter blev det en sommar i Sverige inklusive en kort tur till fjällen. Vi gick från Abisko till Vakkotavare via Unna Allakas och Vistasdalen. Vistas var fantastiskt. Dessvärre är det mycket mer folk i fjällen nu för tiden så det kräver en annan planering. Man gör bäst i att undvika de populäraste stråken längs Kungsleden om man inte är ett stort fan av gruppresor. Tågen är numera fullbokade i flera veckor i förväg så det är svårt att vara spontan. Hösten tillbringade vi i södra Turkiet längs Lycian Way-leden. Det var andra gången vi gick där och det är faktiskt väldigt trevligt och kan göras till vettigt pris då skogen kryllar av bra gratis tältplatser. Jag tycker också att hösten är aningen bättre än våren då Medelhavet håller en mer badvänlig temperatur då. Sen hade vi tänkt åka till Jordanien men var trötta efter vandringen och inte sugna på att fara omkring så mycket speciellt inte med trekking-utrustningen så vi åkte hem och lämnade den och for vidare till Bangkok i Thailand. Svenska kronan gör sig inte lika bra där som förut men det är ändå ett av de mest prisvärda länderna att resa i. Synd bara att visumen är så korta (30 dagar). Året avslutades i Burma och det är första gången jag är här. Intressant är det men också giftig luft och enormt skräpigt men då har vi bara varit i Yangon än så länge.
2019 års vandringar: 1. Volcan Puyehue Trek, Chile (4 dagar). 2. Nahuel Huapi Trek, Argentina (9 dagar). 3. Fitz Roy Trek, Argentina (3 dagar). 4. Everest Trek, Nepal (45 dagar). 5. Abisko – Vakkotavare Trek, Sverige (13 dagar). 6. Lycian Way Trek, Turkiet (37 dagar). S:a: 111 vandringsdagar.