Nr 3. Moskva.

2010-05-12. Nizhny Novgorod, Ryssland.

Dag 23-29. 26 april 2010 -. Moskva.
Moskva, med 12 miljoner invånare, är trevligt. Vi bor på gågatan Ul Arbat där konstnärer flankerar med sina tavlor. Det är mycket folk, det finns fina cafeer och det finns vandrarhem som så smått börjar likna något bättre. Staden ligger vackert vid Moskvafloden och de bästa sevärdheterna är Röda torget, Kreml och St Basil katedralen. Flera kvällar försöker jag ta mig in till Röda torget för att fota katedralen i mörker men det ar alltid avstängt. En kväll är det parad med trupper och stridsvagnar på gatorna.

Vi springer på och blir vänner med Moskvaboende Johan och han ordnar så att vi halkar in på den svenska ambassaden den sista april då det är brasa, korvgrillning och mingel vilket är riktigt trevligt. Vi åker lokalbuss och jag noterar ett nytt betalsystem. När bussen kommer hoppar alla på som vanligt. Men när bussen åker och alla har satt sig så skickar folk sina pengar via personen framför med ett meddelande om antal personer som resan avser och så vidare fram till chauffören som sedan via samma resenärer skickar tillbaka växelpengarna. Fungerar klockrent.

Kreml och Moskvafloden.

Dag 30. Moskva – Pokrov.
Vi lämnar Moskva i varmt och fint väder och det pågar ett maratonlopp mellan Kreml och floden när vi passerar. Inga problem att hitta ut till motorvägen M7 österut. Det är mycket trafik, hög ljudnivå, bra asfalt och flackt. Eftermiddagen bjuder på regnskurar och ömma rumpor. Mötande trafik är en enda stor bilkö i 80 km. Vi frågar en äldre dam om vi får campa på hennes gård vid floden Kirjach men blir hänvisade att följa floden 500 meter in i skogen där det finns stora gräsytor. Bästa tältplatsen hittills och det blir också resans första bad. Det är mycket flygfän i luften och träden har börjat blomma.

Dag 31. Pokrov – Vladimir.
Dagen känns som en repris av gårdagen. Det är varmt. Motorvägen är fyrfilig. Det är medvind och ibland kör vi i 25-30 km/h och balanserar på en 10-20 cm bred vägren. Jag slår nytt fartrekord med 54.7 km/h. Det är en hel del bebyggelse och standarden på husen är bättre här på den östra sidan om Moskva. Det är många poliser längs vägen men ingen som stoppar oss, några hejar tillbaka. Vi blir jagade av en varsin hund i 100 meter. En riktig pulshöjare då man har lastbilar precis till vänster och en skällande hund precis vid högerbenet samtidigt som man måste ha koll på eventuella hål i asfalten. Sent på eftermiddagen ankommer vi ett mysigt Vladimir och checkar in på hotell.

Campen nedtagen. Dags för avfärd.

Dag 32-33. Vladimir – Moskva – Vladimir.
Vila i Vladimir med 345.000 folk. Staden ligger på en höjd med fin utsikt över floden Klyazma. Det finns några äldre vackra byggnader med St Dmitry katedralen som den finaste. Vi går fotorunda och njuter av värmen som tillåter shorts och t-shirt. För att ge Malins knä en chans att bli friskt så lämnade vi Moskva innan visumen till Kazakstan var klara för att sprida ut vilodagarna lite. Andra vilodagen och vi ska tillbaka till Moskva för att hämta ut passen. Upptäcker att ryssar och kazaker inte alltid är speciellt flexibla. Tåget går 07:45 så vi går ner till hotellets frukost 07:20, tio minuter innan de öppnar. Då möts vi av beskedet att det är fullständigt fel tid. Vi envisas och stannar och när brödet ställs fram norpar vi några mackor och springer till tåget.

Det tar tre timmar till Moskva men det hinner bara gå 10 minuter innan jag blir tillsagt att jag pratar för högt. Eller så kanske man inte får prata alls på tågen i Ryssland. Visumen skulle blivit klara i tisdags klockan 16:00. Nu är det torsdag och vi vet inte om det är 16:00 som gäller för uthämtning eller ordinarie öppettider 09:00-12:30. Så vid 11:30 är vi på plats för att reka och förhoppningsvis få tillbaka passen. De ska bara lämnas till oss hur svårt kan det vara. Vi möts av fem minuters monolog på ryska som verkar betyda: Nej, nej, nej har ni tappat vettet fullständigt. De menar att vi borde hämtat passen i tisdags och inte nu men när vi går tillbaka klockan 16 får vi ut dem utan problem.

St Dmitry katedralen, Vladimir.

Dag 34. Vladimir – Tara.
Vi fortsätter på M7 och det är första riktiga motvindsdagen. Vädret är fint, det är grönt, kuperat och ibland lite trevliga vyer ut över landskapet. Passerar ett vackert kloster. Vägrenen är bra, det är mycket lastbilar och det är 5 timmars motvind som sliter på benen. Vid sista rasten ser vi några ödlor i gräset. Vi letar tältplats och hittar en okej plätt bland låga björkträd inte långt från motorvägen vid Tara.

Kuperat.

Dag 35. Tara – Mjachkovo.
Ny varm och fin dag. Svag motvind hela dagen. Kuperat igen. Numera kör vi tre stycken 15 km pass och sedan lunch efter 45 km. Finns det något att köpa så gör vi det. Idag finns det inte och då brassar vi nudlar ute på en åker. Får problem vid ett eftermiddagsstopp. Helt plötsligt dyker två hundar upp. En stor schäfer kommer rakt emot oss vilket inte känns helt bra. Jag är på väg att hämta en vandringsstav som sitter fastspänd utanpå ryggsäcken på pakethållaren och tänker att här får det nog bli ett par rejäla svingar. Schäferns ägare dyker också upp samtidigt som Malin ger hunden några kex och vips så är de plötsligt bästa polare. När vi nästan har cyklat klart för dagen passerar vi floden Mjachkovo där det borde finnas bra tältplats men vi letar länge innan vi hittar en vacker och undanskymd plats ute på en udde. Njuter av att bada efter en svettig dag.

Det är skönt att bada. Foto: Malin R.

Dag 36. Mjachkovo – Nizhny Novgorod.
Ett himla liv på djuren hela natten. Antar att en groda var det som lät mest. Ser en likadan svart orm som för några veckor sedan. Packar ihop och tar oss tillbaka till motorvägen. När vi börjar cykla är det 73 km spikrakt. Sen svänger det. Svagt vänster. Det är inga backar, bra vägren, jobbig mot och sidvind samt värmebölja. Det är mer sand än jord i marken. Det känns som ett annat torrare klimat här. Vi kommer fram till 1,3 miljoners staden Nizhny Novgorod. Cyklar upp till stadens centrum i tufft motlut och letar upp vårt hotell. Trötta i benen efter tre dagars dryg vind men Malins knä mår bra. Går ut på stan och äter högklassig pizza. Hamnar mitt i ett fyrverkerifirande då det är Victory Day. Ryssland firar segern över Tyskland i andra världskriget.

Dag 37-39. Nizhny Novgorod.
Vila i Nizhny Novgorod med 1,2 miljoner folk. Staden ska ha ett av Rysslands finaste lägen. Ligger högt upp på en stor kulle med utsikt över floderna Oka och Volga. Vi har högsommarvärme och tar en titt på den för Ryssland lite udda beachen. Går fotorunda längs floderna, runt Kreml samt stadens stora gågata med Subway, McDondalds och Mövenpickcafe. Imorgon fortsätter vi mot Kazan och Ufa.

Floderna Oka och Volga i Nizhny Novgorod.