Nr 4. Brända kalsonger.

2010-05-28. Ufa, Ryssland.

Dag 40. 13 maj 2010. Nizhny Novgorod – Lyskovo.
Vi tar vänster direkt på vägen som går 15 meter utanför vårt hotell i Nizhny Novgorod och följer den genom staden tills vi åter cyklar på motorvägen M7 österut. Det är varmt fint väder, kuperat och massor av bilar. Vid första rasten efter 15 km blir vi erbjudna att följa med en äldre man hem för något drickbart. Antagligen whisky. Men vi har alla flaskor fyllda med vatten och är inte speciellt törstiga så vi tackar nej. Efter 20 km börjar mitt bakhjul bete sig skumt och det visar sig att ytterligare en eker gått sönder. Min andra och inte på kassettsidan så det går bra att laga. Känns dock inte bra att jag bara har 6 extra ekrar kvar.

Vägen fortsätter att vara starkt kuperad, vinden är jobbig och vi svettas floder. Det är mycket trafik och avgaser och många kör för nära oss vilket inte tillåter det minsta vingel. Nära Lyskovo och mitt i en uppförsbacke dyker en vacker sjö upp med gräs runtomkring så vi tvärnitar och släpar iväg cyklarna till en superfin tältplats. Skön kväll med bad och trevlig solnedgång men med massor av mygg.

Dag 41. Lyskovo – Vorotynets.
Jag väckts 04:00 av att en del fiskare kommer till sjön men somnar snabbt om. Vaknar igen tidigt av att solen hettar upp tältet och det blir tokvarmt. Ny tuff dag med backar, vind och för smal väg. Vi stannar nu varje 7,5 km för att dricka. Hittar camping vid en plaskdamm nära Vorotynets men det är galet med mygg och all matlagning och toabesök genomförs med högsta hastighet. Byter kalsonger och upptäcker att chef tvätt, en dam i Moskva, lyckats elda upp delar av mina dyra funktionskalsonger. Gissar att det var något i själva torkprocessen som hon inte behärskade. Det känns dessutom för långt att cykla tillbaka och klaga.

Härlig camping.

Dag 42. Vorotynets – Cheboksary.
Blåsig och regnig natt. Låter som steg från människa eller djur utanför tältet men antagligen kommer det från träden av vinden. Vaknar flera gånger. Bökig morgon med alla mygg. Kommer iväg sent och det drar igång direkt med branta backar och stark motvind. Jag är helt slut efter 3 km. Backarna är markerade med 5, 6 eller 7 procents lutning. Galen cykling på för smal väg, det passerar karavaner av lastbilar och vissa tutar hellre än att bromsa så vi tvingas ofta ut i vägrenens mjuka grus. Vinden mojnar dock mot kvällen och trafiken blir också mindre. Checkar in på superbilligt motell men just som vi ska betala får vi reda på att det inte finns dusch och det funkar inte som vi ser ut. Får tips om en resort 2 km bort nära Cheboksary och det visar sig bli kanon. Fint rum och vi avrundar dagen med kyckling och pommes inne på ett dunkande diskotek.

Paus.

Dag 43. Cheboksary – Lipkovo.
Ovanligt och härligt med en tyst natt. Träningsvärk i låren. Mindre motvind, svalare, lite mindre kuperat och bättre väg. Ser en lastbil som just vält och som ligger på sidan i diket med halva lasten bredvid. Chauffören verkar dock ha klarat sig bra han sitter i gräset och pratar i mobiltelefon. Skön kvällscykling och vi slår upp tältet i skogen vid Lipkovo och det är givetvis mycket mygg. När vi tältar och det inte går att bada så tvättar vi oss med våtservetter. Noterar att jag inte har sett några barrträd de senaste dagarna det är bara skog med lövträd.

Dag 44. Lipkovo – Kazan.
Bra cykling hela dagen. Fina vägar med ordentlig vägren och jämn asfalt. Trevligt landskap med vida åkermarker. Några få rejäla backar den längsta är 2,5 km och lutar 6 procent. Enda irritationsmomentet är alla flygfän. Antingen smackar de rakt in i pannan och avlider direkt samt fastnar i solkrämen eller så mjuklandar de i ögonbrynen och börjar sprattla med alla ben och vingar sa att man nästan blir galen. Vi passerar fina sjöar och en lång bro över Volga där vi ser små öar med en hel del flotta hus. Tät trafik och en del snirklande i city för att hitta det tänkta hotellet i Kazan.
Distans 87 km. Ack 1973 km.

Dag 45-46. Kazan.
Vila i Kazan med 1,2 miljoner folk. Staden påminner om de städer vi besökt tidigare. En stor hög mur runt Kreml och återigen har stadens politiker och höga militärer haft turen att få kontor med stans bästa utsikt över floderna Volga och Kazanka. Det finns en trevlig gågata blandat med både fina byggnader och utbombade hus. Vi besöker katedralen innanför Kreml och för att komma in måste man gå igenom en metalldetektor. Killen framför plockar upp en revolver ur fickan och lägger på bordet bredvid innan han går in. Kazans pampigaste byggnad, också inne i Kreml, är Kul Sharif Mosque.

Kul Sharif Mosque, Kazan.

Dag 47. Kazan – Tavlarovo.
Vi har lite problem att hitta ut ur Kazan men det löser sig till slut och vi når motorvägen igen efter 5 km svagt motlut. Bred motorväg och till en början ordentlig medvind innan vägen svänger och vi får blåsten rakt i nyllet. Vi lunchar och rastar länge för att vänta ut vinden. Den brukar avta på kvällarna och det blir bättre med härlig kvällscykling bland gröna åkrar och knallblå himmel. Nu har vi tröttnat på myggen och väljer motell. Snittfart 14,9 km/h och vi cyklar i 6 tim 18 min. Längsta cykeltiden hittills.
Distans 94 km. Ack 2067 km.

Härlig kvällscykling.

Dag 48. Tavlarovo – Khlystovo.
Skön cykling i fint väder och fräsch luft. Seg i benen sedan igår. Växlande flackt och ibland långa backar. Lugn trafik hela dagen fram till 17 då det blir galet med både bilar och lastbilar. Vi frågar efter motell igen och härdar ut tills vi är framme vid ett. Livet blir så otroligt mycket lättare när man kan checka in, släpa upp väskorna till rummet utan att packa upp, äta, duscha och hoppa i en färdigbäddad säng. Prisnivån så här långt från Moskva är överkomlig, cirka 100 kronor skallen för en motellnatt.

Dag 49. Khlystovo – Tagajevo.
Äntligen stark medvind. Vi flyger fram och mäter vinden till 8 m/s. Vi rundar Nabereezhnyye Chelny på motorvägen och kommer fram till ett motell i Tagajevo med smakrik mat och stora billiga hotellrum. Det är ett alldeles för bra ställe för att fortsätta cykla även om det hade passat bra att köra långt i den starka vinden. Men ett ordentligt regnoväder trillar ner samtidigt som vi checkar in.

Ryssarna är inte mycket för serpentiner. Svinbrant backe.

Dag 50. Tagajevo.
Vilodag på motellet i Tagajevo. Slappar och läser bok. Kikar på Franska öppna i tennis på teve. Ser på hockey-VM där Sverige tydligen spelar bronsmatch. Bastar.

Dag 51. Tagajevo – Poisevo.
Smal väg men ända okej. Lugn trafik. Sol. Många tutar och hejar när de ser oss. Kommer en kort regnskur mitt på dagen. Lagar nudellunch i skogen som är full av pissmyror. Vacker kvällscykling med gröna vida åkermarker. Lagar kvällsmat på en busshållplats för att slippa myggen vid campingen då det inte finns något motell. Slår upp tältet vid floden Sjun men det är dessvärre för brant ner till vattnet för att vi ska kunna bada.

Dag 52. Poisevo – Karacha Elga.
Konstig lukt hela natten det stinker askkopp. Ligger en bondgård precis bredvid tältet möjligen att de har eldat upp några kor eller liknande där. Jobbig morgon också tokvarmt och massor av mygg. Cyklingen börjar med några branta backar upp till 10 procents lutning. Måste gå ner på lägsta växeln för första gången för att ta mig upp. I övrigt ljuvlig cykling på fin asfalt. Jag lyssnar till susande ljud från däcken mot asfalten och trädtopparnas vindbrus. Det går normalt inte att höra på grund av all trafik. Inte mycket skog det är mest åkrar och stora fält med gräs.

Cyklar förbi några mysiga byar med organiserade tomter och färgglada hus. Åker på min första punktering. Hittar ett 1 cm långt nålliknande föremål som jag drar ur däcket med mitt multiverktyg. Jobbigare cykling på kvällen med för smal väg. En BMW passerar oss i 150 knyck och samtidigt möter vi en polisbil som slår på sirenerna och börjar jaga. BMW’n stannar snart och det tar bara ett par minuter att lösa alla formaliteter. Antagligen kontant böter utan kvitto. Hittar motell precis när det är dags att leta tältplats.

Passerar färgglada byar.

Dag 53. Karacha Elga – Ufa.
Fortsatt drygt smal väg. Får ett parti motorväg och sedan elände igen. Mörka moln tornar upp sig runt oss men vi klarar oss från regn dock så blåser det kraftigt. Slitgöra. Biltrafiken tätnar när vi tar oss in till Ufa och letar upp vårt hotell. Ser att det är dags att ställa fram klockorna ytterligare två timmar. Nu blir det tre vilodagar sen fortsätter vi över Uralbergen och på andra sidan väntar Asien.