Nr 65. Kanchenjunga North.

2013-05-30. Kathmandu, Nepal.

Dag 1106-1118. 13 april 2013 -. Phole – Ghunsa – Pang Pema – Ghunsa.
Vandringsdag 13. Det är inte första gången jag har problem med ryggen. Den brukar låsa sig när det går lång tid utan träning och jag slarvar med stretching, väger 20 kg för mycket och sedan drar igång hård fysisk aktivitet. Som tur är steker solen så jag kan rulla ut tältgolvet på gräset och stretcha en timma i värmen. Det gör susen och vi bestämmer oss för att fortsätta. Det är bara 5 km till nästa by. Olya besöker ett kloster med guiden och jag befinner mig plötsligt själv i rhododendronskog bredvid en porlande bäck och med fina bergsvyer. En fantastisk frihetskänsla infinner sig vilken jag saknat då vi haft guiden i hasorna hela dagarna.

Efter en bit ansluter leden med floden Ghunsa Khola och nu börjar det bli ordentligt vackert med floden framför ett panorama av 6000-meters berg. Vi korsar floden och kommer fram till Ghunsa 3410 meter. Byn har vandringens bästa lodger men vi väljer ändå tält. Skönt väder hela dagen och vi njuter i och runt tältet. Det funkade bra med ryggen att gå men efter lite vila i tältet tar det en kvart att ta sig ut. Tid 2:30.

Dag 14-17. Ghunsa ligger i en dal och led-korsning och det är vandringens populäraste by. Det finns gott om lodger och vi ser flera grupper passera. Vi hade planerat två vilodagar här men stannar i fyra för att inte chansa med min rygg och hosta. Första dagen är vädret kanon men därefter regnar det en hel del samt snöar på nätterna.

Byn med ett femtiotal hus är vacker och består av kvadratformade gräsmattor och åkrar med staket samt stråk av sten-stigar. Jakar och getter håller gräsmattorna välansade. Kulturen är tibetansk och det är ofta trevligt men jag uppskattar inte att varje familj varje morgon eldar någon typ av granris för att producera så mycket rök som bara är möjligt. Det ska ge dem lycka tror jag det är tänkt. Ett svagt dimtäcke lägger sig över dalen vilket känns aningen onödigt. Dessutom är det förbud mot användning av ved i hela nationalparken men den regeln följs inte av någon. Vi blir serverade getkött två gånger och det smakar mumma.

Ghunsa 3410 meter.

Dag 18. Regn hela natten men enormt vackert med klarblå himmel och snötäckta berg när vi vaknar. Moln drar in tidigt och dominerar himlen när vi packat klart. Svagt uppför på dalens östra sida i icke blommande rhododendronskog. Det är grönt med mossa på mark och stenar. Leden växlar mellan att gå nere vid floden och en bit upp i den allt glesare skogen. Vi kommer ifatt bärarna som stannat i lä och fixat mat bredvid floden. Nu finns det inga byar med kök längre. Korsar Ghunsa Khola på risig träbro.

Går förbi en lodrät klippa när vi ser en sten i storlek liten teve komma flygande längs bergsväggen. Plötsligt träffar den en utstickande klippa och exploderar i hundra bitar. Vi börjar springa men stenarna landar i skogen 20 meter bort. Fortsatt uppför på bra led över gräs och skogspartier. Ser två skygga blodfasaner på marken. Det är kall vind, dimma och lite snö i luften. Passerar brant jordskredsområde och avslutar trötta nerför till Khambachen 4150 meter i sidodalen Nupchu Khola. Liten by med fem gårdar. Blött men bra tältplats. Tid 6:45.

Vandring mellan Ghunsa och Khambachen.

Dag 19. Lätt snöfall under natten och plus 5 grader i tältet. Underbar morgon med snö på marken, jakar runt tältet och härliga vyer. Främst mot öst där vi ser Jannu 7710 meter bredvid två andra toppar på 6500 meter. Vi hade planerat vilodag i Khambachen men det behövs inte då vi stannade 5 nätter i Ghunsa och det bara är 200 höjdmeter till nästa läger. Klättrar upp en bit och skråar på Ghunsa Kholas norra sida. Vi är nu ovanför trädgränsen. Solen skiner på oss men moln täcker bergstopparna vilket pajar de antagligen superba vyerna. Dessutom är dalen inte speciellt vacker med mestadels sten och grus efter mängder av jordskred. Vi har planerat att övernatta i Ramtang 4350 meter som vi passerar efter 2 timmar men våra bärare syns inte till.

Vi fortsätter uppåt förbi stora jordskredsområden och någon lämplig tältplats går inte att finna. Inte heller våra bärare. Vid 4500 meter stannar Olya och jag medan guiden går själv vidare för att försöka hitta bärarna. Efter en bra stund kommer en av bärarna tillbaka med varm choklad till oss. Det är den enda av de tre som inte talar någon engelska alls och vi lyckas inte få reda på hur högt de stannat. Jag fortsätter själv och finner det tänkta lägret på 4600 meter. Jag säger att det är för högt och därmed olämpligt även om det är en fin plats. Vi vänder tillbaka ner till Ramtang 4350 meter vilket inte är någon by utan två mindre gräsytor med plats för ett fåtal tält. När bärarna kommer klagar de på tältplatsen och menar att det är långt att gå för att hämta vatten. Floden ligger 2 minuters promenad nedanför campen. Tid 5 tim.

Morgon i Khambachen 4150 meter. Jak, vårt tält och bergen Jannu (7710 m), Pholesobi Thongje (6652 m) och Temachungi (6305 m).

Dag 20. Det är dimma och lätt snöfall på morgonen och vi avvaktar bättre väder. Det blir dock sämre med kraftigt snöfall. Som jag ser det är det inga problem att fortsätta högre upp men trist att inte se något. Guiden börjar snacka om att vi kanske borde gå ner och för att inte pressa de redan halvt ansträngda relationerna beslutar vi vilodag. Det är inte alls fel ur acklimatiseringshänsyn men från och med nu döper jag grabbarna till motståndsrörelsen. Vädret är grått och det snöar hela dagen. På eftermiddagen passerar några vandrare på väg både upp och ner. Ramtang är den trevligaste campingen hittills utan folk och hus. Trekkingen i Kanchenjunga är omtalad för att vara extremt avlägsen men det här är faktiskt första natten som vi inte tältar i någon by och lite fjällkänsla infinner sig.

Dag 21. Det fortsätter att snöa under natten och slutar med några centimeter nysnö. Tältet blir snötäckt som en igloo och inne är det behagliga 5 plusgrader. Morgonen är grå men solen pressar tillfälligt bort dimman och det blir riktigt vackert. Motståndsrörelsen snackar om att vinden är kall. Jag blir orolig att de vill avbryta så jag plockar genast fram min väderstation som visar att vinden är 0 meter per sekund och i byarna 1,4 m/s. Efter det snackas det inget mer om vinden. Precis som vi ska gå passerar 14 bärare men vi ser aldrig klienterna som de säger ska vara två stycken.

Vi går samma sträcka för tredje gången över nu hala stenpartier och vidare uppför på skrå i dimma. Det är kallt men när vi kommer upp i en stor bred dal blir det varmare. Olya är helt ur form så vi tar hennes packning och går före den sista biten längs en brant ravin där leden är kuperad och tidvis riktigt brant. Jag lämnar min packning i Lhonak 4790 meter för att gå och möta Olya men hon har gått på bra själv och kommer strax efter. Vi har egentligen stannat några hundra meter före Lhonak på en stor plan yta av grus och sten vilket är en gammal uttorkad sjö. Vi slår upp tältet och bygger en mur av sten som skydd för den hårda kalla vinden. Som vanligt blir vi serverade nudelsoppa på eftermiddagen men idag är den kryddad med fotogen. Jag blir inte överraskad då bäraren som burit köket idag fick se sin packning ramla ner från en sten som han lagt den på vid en paus. Vi får nudelsoppa med fotogen två gånger innan det blir bra. Kraftigt snöfall på kvällen. Tid 4 tim.

Dag 22. Hård vind, dimma och mer snö. Vi avvaktar vädret igen. Ser några blåfår inte långt ifrån tältet. Vid 10 blåser det mindre och solen tittar fram. Det blir ruskigt varmt i tältet. Dalen är nu vackert vit. Vi äter lunch och packar sedan ihop. Passerar några stugor i Lhonak efter 10 minuter. Leden går på en morän ovanför Kanchenjunga-glaciären som är enormt stor. Det är dimma men då och då spricker himlen upp en aning så att vi skymtar höga berg på andra sidan dalen. Om vädret varit bättre hade vyerna antagligen varit sanslösa. Glaciären krymper och moränen har rasat samman stundtals vilket skapat en del branta och svåra passager. Olya blir återigen enormt trött och orkar knappt gå. Vi låter motståndsrörelsen gå före och det tar inte lång tid innan de snabbt som attan slagit upp tältet trots att vi inte är framme i Pang Pema 5140 meter. Vi är på rätt höjd men det ska finnas minst en stuga som vi inte kan se på grund av dimman. Tid 5 tim.

Camping på uttorkad sjö nära Lhonak 4790 meter.

Dag 23. Natten är stjärnklar och vi har minus 5 i tältet. Fantastiskt väder och tältplats. På andra sidan glaciären står Wedge Peak 6750 meter eller Chang Himal som berget också heter. Områdets kanske vackraste berg. Nedanför oss sträcker Kanchenjunga-glaciären ut sig i dalens riktning. Det ser ut att vara 2 km kvar till Pang Pema. Vi äter frukost och börjar gå tidigt utan ryggsäckar. Det är fortsatt kuperat på stundtals trasig morän på glaciärens norra sida. Vi går på ett tunt lager nysnö och upptäcker spår efter en snöleopard. Strax före Pang Pema ser vi världens tredje högsta berg Kanchenjunga 8586 meter. Det finns två risiga stugor i Pang Pema men ingen bemanning. Vi ser varken tält eller någon annan grupp. Olya har svag huvudvärk och väljer att vila en stund för att sedan gå tillbaka till tältet. Guiden och jag tar sikte på en kulle bakom stugorna. Det är brant och jobbig klättring utan led upp till en utsiktspunkt på 5400 meter.

Nästan framme i Pang Pema 5140 meter. Wedge Peak (6750 m) på andra sidan Kanchenjungaglaciären.

Vädret är fortsatt bra och vyerna sanslösa. Det som är vackrast och dominerar landskapet är berget Kanchenjunga och glaciären med samma namn som gör en sväng i slutet av dalen för att klättra en bit upp på bergets norra sida samt Wedge Peak längre ner i dalen. Vi ser flera laviner på Kanchenjungas branta nordvägg. Jag njuter, fotar och filmar tills jag är nöjd. Sen går vi tillbaka till tälten och äter lunch. Vi hade planerat att stanna en natt till men packar ihop och går samma väg ner. Vädret är nu sämre med moln och kall vind. Jobbig vandring förbi samma trasiga partier av morän men lättare sista sträckan ner till Lhonak. Ser två stora grupper campa som har kommit upp hit idag. Korsar den uttorkade sjön. Vädret blir dimma och svinkall vind när vi vandrar genom en ravin till ett bredare parti dal där vi slår upp tälten på 4600 meter. Tid 4:15 och 5 tim.

Jag på Pang Pema viewpoint (5400 m) med vy över Kanchenjungamassivet. Bergets högsta punkt är den vänstra av de två topparna i mitten, Kanchenjungas huvudtopp (8586 m).

Dag 24. Fin morgon med blå himmel. Trevligt landskap med bred dal och berget Merra Peak 6344 meter på andra sidan dalen. Vilket vi missade på vägen upp när det var moln och dimma. Fortsätter nerför på samma led som vi gick för några dagar sedan. Passerar stort jordskredsområde och ett högt vattenfall där det bildats penitentes nedanför fallet. Rastar i gamla lägret i Ramtang och stannar för lunch i Khambachen 4150 meter. Ser två helt nyfödda get-kalvar som försöker lära sig att gå och dricka mjölk från mamma. Mer skråvandring förbi jordskred innan vi når skogen. Jakar betar på gräsytor. Korsar floden på en nyligen reparerad bro. Passar på att fylla på vatten och upptäcker att jag precis fångat en liten fisk i vattenflaskan. Härlig skogsvandring med mycket mossa och fina blommor ner till Ghunsa 3410 meter. Vädret är bra länge men det slutar med moln, regn och riktigt trötta fötter. Tid 8 tim.

Fin skogsvandring de sista timmarna ner till Ghunsa.

Dag 25. Vila i Ghunsa på samma lodge och camping som förra veckan. Det är varmt och fint väder. Vi tvättar kläder i floden, duschar varmt och slappar, läser bok. Vi får sällskap av en grupp japaner som anländer i helikopter. De ska också vandra upp till Kanchenjungas norra sida men skippar första delen av leden och acklimatiseringen. Själva ska vi försöka korsa tre bergspass för att ta oss till Kanchenjungas södra sida.