Nr 64. Kanchenjunga Trek.

2013-05-14. Kathmandu, Nepal.

Dag 1067-1106. 5 mars 2013 -. Kathmandu-Dharan Bazaar-Basantpur-Phole.
Vi stannar i nästan en månad i Kathmandu innan vi beslutar oss för en fjällvandring i Kanchenjunga i nordöstra hörnet av Nepal. Det ligger en del taktik i det beslutet då det ryktas om mycket snö och kyla samt att vi inte vill göra någon annan trek först vilket antagligen skulle innebära att vi inte vill åka till Kanchenjunga över huvud taget. Området lockar främst för att jag inte har varit där tidigare men baksidorna är att man måste ha guide och eller bärare vilket dessutom är dyrt. I Kathmandu besöker vi som vanligt några av de stora sevärdheterna men i huvudsak så hänger vi på Internet, ser på film, äter gott och läser böcker. Bokhandlarna i Kathmandu håller världsklass och det finns även en del svenskt.

Vi träffar vår guide och två bärare på busstationen den 31 mars. Första dagens resa går till Dharan Bazaar 20 mil sydost. Fågelvägen. Resan börjar dock mot sydväst då vägarna i Nepal inte riktigt är som man kan önska. När vi lämnar Kathmandudalen blir det bergsväg med serpentiner och givetvis Pelle i botten. En tredjedel av bussens passagerare spyr frekvent både i påsar och ut genom fönstren. Likaså Olya. Jag får i uppgift att dra in henne när vi får möte så att hon inte träffas av någon backspegel i skallen. Längre söderut far vi mot öst och det blir skog och platt men skakig asfalt. Bussen går sönder två gånger men det finns mekaniker. Når Daran efter 13 timmar och övernattar där. Nästa morgon får vi besked om stor strejk och vi planerar att sova halva dagen men strejken avblåses och vips så sitter vi på en ny proppfull buss på kurviga vägar upp till bergsbyn Basantpur rakt norrut vilket tar 5 timmar. Efter lunch kan vi så äntligen börja vandra.

Vandringsdag 1. Basantpur ligger på 2200 meters höjd och byn är en några hundra meter lång gata kantad av enkla hus i två våningar samt skjul av plåt. Vi lämnar den bakom oss först på asfalt och sedan grusväg och väl upptrampade stigar i skog. Det är riktning nordost som gäller de första tre veckorna. Vyerna är nästan obefintliga då dalen vi har till höger om oss badar i smog. Det går uppför och är enormt jobbigt. Min kondition har rasat efter all sightseeing och strandhäng. Dessutom är det ont om syre och ryggsäcken väger 23 kg. Passerar ett stycke trevlig rhododendronskog innan vi når den lilla byn Door Pani eller Ghurbise 2780 meter. Exakt vilken by vi är i är svårt att fastställa. Det finns en lodge men kvaliteten är inte i närheten av de enkla men fungerande alternativen som finns i Everest och Annapurna. På gården utanför finns en mjuk gräsmatta som vi slår upp tältet på. Det ger klart bättre boende än lodgens kalla, mörka, rökiga och smutsiga rum. Tid 3 tim.

Dag 2. Det är 7 grader i tältet under natten och vi sover bra. Skönt väder på morgonen men det är fortsatt tät dimma eller smog i dalen. Lokalbefolkningen klipper några får med dåliga saxar och en stackare börjar blöda kraftigt i rumpan. Leden är grusväg. Först över ett litet pass och sedan längs en bred bergskam med stora vackra blommande rhododendronträd till byn Chauki 2680 meter. Vi väljer tält igen på bra gräs med vy över en ny stor disig dal med terrassodlingar. Härifrån ska man kunna se 8000-meters bergen Everest och Makalu men det funkar inte då sikten bara är ett par kilometer. Makalu som är närmast ligger 60 km bort. Barn kommer och kollar in både oss och tältet och några baby-getter tuggar på tältrepen. Vi vilar i tältet hela eftermiddagen. Färggrann solnedgång. Tid 3:15.

Blommande rhododendron och grusväg strax före Chauki.

Dag 3. Väldigt fin morgon och vi skymtar Makalus vita topp svagt. Fortfarande dimma, rök eller smog i dalen. Grusvägen fortsätter på kammen Milke Danda med stora blommande rhododendronträd. Efter en timma stannar vi och äter lunch i en blåsig och dammig by mitt på kammen. Området är torrt men vi passerar några små sjöar innan vi avslutar dagen i den slitna byn Gupa Pokhari 2890 meter. Ny bra camping på gräs ovanför en dal som vi inte heller ser. Vi har än så länge inte mött några andra vandrare men då och då kommer det lokalbor längs leden. Guiden går hela tiden med oss medan våra två bärare pinar på långt före. Tid 5:45.

Dag 4. Fortsatt bra väder och luften lite klarare. Vi lämnar grusvägen och svänger också av kammen och skråar på bred stig högt över en torr men grönt vacker dal. Mer rhododendron. Kommer in i tät skog med olika sorters bladträd. Möter en liten grupp från Schweiz som har vandrat i två veckor utan att ha sett några vyer på grund av smogen. Leden viker nerför. Vi stannar på en gård och lånar köket för att laga lunch. Guiden och bärarna står för all matlagning. Finns det grönsaker att köpa längs leden så gör de det men vi har också egen mat som bärarna bär. Mer ner förbi terrasser med ris, vete eller bara torr jord. Kort parti bambuskog. Vi slår läger ovanför en lodge i Gurja 2000 meter och nu tältar även nepaleserna. De har varit lite oroliga att något ska hända oss när vi sover i tält och de i lodge och här ligger tältplatsen en bit från lodgen. Deras tält ser ut att vara från andra världskriget. Tid 7 tim.

Dag 5. Mer nerför genom trevligt grön skog. Passerar gårdar där det odlas olika grödor på terrasser längs bergets sluttning. Leden är nu stenstig. Det är fortsatt torrt och dalen vi är på väg ner i är som vanligt fylld av dis. Det blir varmare för varje höjdmeter vi droppar. På andra sidan dalen ligger Taplejung tusen meter högre upp och som man kan se i klart väder. Det är där vi har tänkt att avsluta vandringen. Leden fortsätter ner i dalens botten till den stora byn Dobhan 640 meter. Floderna Tamur Kosi och Maiwa Khola möts i Dobhan och vi tältar precis ovanför flodkorsningen och lite nedanför byn. Badar och tvättar oss i Tamur Kosi som är den renare men kallare av floderna. Får dal bhat med kyckling på kvällen och det smakar fantastiskt. Första gången vi äter kött på en vecka. Tid 6:45.

Gårdar och terrassodlingar i bergssluttningen ner till Dobhan.

Dag 6. Vilodag. Riktigt bra camping på fin gräsmatta. Området är inhägnat och vi är de enda gästerna. Tvättar kläder i floden. Badar igen. Har tänkt att gå en promenad på byn för att fota men folk blir alldeles till sig när de ser oss så vi låter bli. Det har varit så sedan vandringsstarten men den här byn är vandringens största. Några barn letar sig ändå ner till campingen för att kolla in oss. Guiden lyckas fixa till en riktig köttbit med pommes som smakar kanon. Han säger också att de precis slagit ihjäl flera hundra kycklingar uppe i Taplejung på grund av nån smitta så nu blir det ingen mer fågel. Vädret är varmt och bra. Plågas en del av flugor som bits på ben och fötter så att det börjar blöda och klia rejält. Det har varit ett irritationsmoment i flera dagar men här på låg höjd är det som värst. Dessutom är det lite stressande att vi hittar flera fästingar i gräset runt tältet.

Dag 7. Leden fortsätter mot nordost längs Tamur Kosi:s östra sida. Först på grusväg och sedan bra stig. Dalen är stundtals bred med åkermark. Kor och träredskap används för att plöja marken. Kommer in i fin skog och leden går omväxlande upp och ner. Äter lunch i Thumma på mysig gård. Stigen blir smalare och går högt ovan floden. Naturen blir tropisk skog eller djungel och allt är jättegrönt. Får flera fina vyer ner över den krokiga floden men det är fortsatt dis och idag också moln. Slår upp tältet vid en lodge i Mitlung 880 meter. Perfekt plats långt ovan floden och ägaren har servicekänsla. Det fixas fram en vattenslang så att vi kan duscha. Ser en skogsbrand på andra sidan dalen där bergssidan är rejält brant. Det är lokalbefolkningen som eldar för att bättra på gräsväxten för boskapen. Eldandet lär ju vara en av orsakerna till smogen i dalarna. Tid 7:15.

Dag 8. Kort bit grusväg ner till floden och sedan brant uppför på smal stig. Terrassodlingar, härlig skog och bra stig till Sinwa. Lunchstopp. Mer fin skog utmed floden. Det är varmt och kuperat. Möter en nepalesisk ambulans. Det är en liten dam som är sjuk och tre killar har stuvat ner henne i en korg som de turas om att bära på ryggen. Passerar några gårdar, går en hängbro och kommer trötta fram till Chirwa 1190 meter. Rekar lodge i byn men kvaliteten är återigen värdelös och vi beslutar tält. Går vidare i fem minuter till byns fotbollsplan. Där finns varken lodge eller restaurang så nepaleserna plockar fram köket för första gången men det är trasigt så killarna gör upp eld och lagar mat över den istället. Tid 8:15.

Vandring en bit efter Sinwa. En av flera sträckor trevlig skog.

Dag 9. Kuperad led i skog och förbi ett jordskred till Tapethok där vi visar vandrings-tillstånden i fjärde kontrollen hittills. Korsar Tamur Kosi på en lång hängbro till den västra sidan. Går på nylagd stenled uppför. Det går fort men är jobbigt för fötterna. Fortsatt vacker skog bredvid floden. Bärarna har som vanligt sprungit före och förberett lunch på en gård. Eftermiddagen bjuder på moln och aningen svalare väder. Terrasser med vete och lövskog till flodkorsningen Tamur Kosi och Ghunsa Khola. Vår led fortsätter på västra sidan i dalen Ghunsa Kola till några få gårdar i byn Sakathum 1640 meter. Ny fin tältplats med trevligt folk och de vanliga rutinerna drar igång. När vi kommer fram slår vi upp tältet och blir serverade nudelsoppa. Sen bad i floden som dock börjar bli i kallaste laget. Därefter vila. Vi äter middag 18:30 samtidigt som det blir mörkt. Tid 6:30.

Dag 10. Korsar floden på en hängbro. Smal dal, skog och stenled. Över floden igen på trasig träbro. Skråar högt ovan floden på brant bergssida innan leden letar sig ner till floden och det ständiga bruset. Det är grönt och vackert och mindre dimma än tidigare. Passerar en bro till. Smal passage med lodräta bergssidor i nivå med floden och vid ett ställe är leden uthuggen ur berget. Åter till nordvästra sidan. Lång brant stigning i ösregn. Tar skydd under ett skjul men gör det sista motlutet i regn till Amjilosa 2490 meter.

Guiden säger att vi inte kan tälta i det här vädret men det funkar såklart. Slår upp tältet snabbt och precis när vi är klara börjar det hagla centimeterstora bollar. Jag har tidigare sagt ifrån all form av hjälp med tält och packning men nu tycker nepaleserna att de måste hjälpa till i det usla vädret så de öppnar min vattentäta ryggsäck och drar ur systemkameran ur en vattentät påse. När jag väl ser det ber jag dem att för tusan inte röra någonting. Jag stoppar in packningen i absiden och försvinner in i tältet. Nepaleserna bor inomhus. Tid 7 tim.

Vandring längs Ghunsa Khola mellan Sakathum och Amjilosa.

Dag 11. Fantastiskt väder och första dagen med klar luft. Leden fortsätter uppför till en kam med härliga vyerna bakåt ner i dalen. Vi går längs branta bergssidor på bra led. Ser några berg med snö högre upp i dalen. Nerför 300 höjdmeter i rhododendronskog. Det är varmt. Lunchar på en gård då ett gäng barn som jobbar som bärare också stannar till för att äta. Tydligen så tjänar de 150 kronor om dagen vilket kan jämföras med 30 kronor som är normal dagslön i området. Lång sträcka kuperat genom skog med bambu och andra mosstäckta träd. Möter en grupp israeler utan guide. Ser några vattenfall. Skymtar ett högt berg uppe i dalen som kan vara Jannu 7710 meter men vi är inte säkra. Tuff klättring till Gyabla 2730 meter. Träffar en rysk grupp som bor på samma lodge men inte tältar. Nytt regn under kvällen. Tid 6:30.

Dag 11. Första dagen utan dimma. Har precis lämnat Amjilosa.
Vattenfall en timma före Gyabla.

Dag 12. Fin morgon men hög ljudnivå från den ryska gruppen. Lite ner genom bambuskog som övergår i rhododendronskog där grön mossa klänger runt träd och stenar. Går bredvid Ghunsa Khola som nu faller brant som en fors och vattnet är smaragdgrönt. Passerar flera jordskredsområden. Möter en till grupp israeler utan guide. Hur de tar sig förbi alla checkposts som finns vet jag inte. Reglerna säger att det är förbjudet att vandra här utan guide eller bärare. Lång backe upp till Phole 3210 meter.

Först kommer vi till 20 öde hus och undrar vad som står på men byn är tvådelad och högre upp är det aktivitet. Ser riktiga jakar och precis som på alla gårdar finns det både getter och höns som far omkring. Vackra omgivningar. Nu är bergen högre och mer dramatiska. Söder om oss ser vi två berg med höjd cirka 4500 meter och mitt i dalen mot norr stiger Nango Paungsa till 5140 meter. Känner mig vissen och vilar i tältet. Har dessutom fått samma typ av hosta som Olya drogs med första veckan. Tid 5:15.

Dag 13. En gemensam nämnare i byarna är toaletterna som genomgående varit obehagliga. Nu mår jag sådär och måste upp på natten. Besöket börjar alltid med att man slår skallen i den 160 cm höga dörrposten. Sen är rummet både litet och med halt golv så att man knappt törs röra sig. Asiatisk modell med hål i golvet. Toan i Phole håller dock aningen bättre standard än vanligt då det finns ett konstant vattenflöde så att man kan spola. Det har annars varit en bristvara. Golvet lutar så att man sitter i motlut och det ger mjölksyra i benen långt innan man är färdig.

Halvt svimfärdig avslutar jag sedan besöket med att återigen dunka skallen i dörrposten på vägen ut. När jag kommer tillbaka till tältet har jag blivit törstig som en kamel och tar fram vår termos men när jag ställer ner den i gräset ramlar den och bokstavligen exploderar i tusen bitar. Giuden köpte den i Dobhan men det funkar tydligen inte att ta med en vakuumtermos på hög höjd utan att göra hål i den. Superfin morgon men när vi packar så smäller det till i ryggen så att jag knappt kan röra mig. Feber, hosta och invalido.

Morgon vid campingen i Phole 3210 meter. Bergen i bakgrunden är ca 4500 meter höga.