Nr 16. Gula havet.

2010-10-29. Beijing, Kina.

Dag 183. 3 oktober 2010. Jining – Dukoubaoxiang.
Vädret är sol men kallt när vi lämnar Jining på väg 110 och det är galet med trafik. Kommer till en betalstation där det är 5 km kö av lastbilar och jag gissar att vi på insidan passerar cirka 200 stillastående ekipage. Moln drar in, landskapet blir kuperat och längs vägen är det hela tiden bebyggelse eller åkrar. Vi cyklar bredvid en ny stor motorväg och det är lika mycket trafik på den. Vid 60 km rammar Malin ett häftstift och får punktering vilken fixas under lunchen. Fortsatt kuperat och vackert och på kvällen passerar vi en ny betalstation med ungefär 200 lastbilar i 5 km kö. Säkert samma lastbilar som vi körde om på förmiddagen och som passerat oss under dagen. Precis innan det blir mörkt tycker jag mig skymta den Kinesiska muren långt bort. Det är svårt att hitta tältplats och vi hamnar till slut på en öde parkering och tältar på betongunderlag bredvid en mur. Höjdmeter 850.

Passerar 5 km kö av lastbilar vid en betalstation.

Dag 184. Dukoubaoxiang – Xuanhua.
Vi får besök vid tältet på morgonen av två kineser som till en början verkar sura men det svänger när de ser våra cyklar. Kallt men fantastiskt väder. Börjar med att rulla i 13 km ner genom en canyon bland massor av lastbilar. Fortsätter nerför i totalt 30 km medan vi droppar från 1300 till 700 meter över havet där det blir varmare. Jag lyckas köra in i samma sorts taggar som vi brottades med i Mongoliet och får punktering både fram och bak samtidigt. Punka nummer 16 och 17. Vägen blir flack och vi cyklar bredvid stora gula och gröna majsodlingar samt trevliga berg bara kilometern bort. Det är skördetid och mycket folk på fälten.

Vi passerar ett avsnitt av Kinesiska muren som är förfallet. Fortsatt mycket lastbilar blandat med mopeder, åsnor och trehjulingar ibland lastade med tre gånger större volym än vad som antagligen skulle ge fängelse i Sverige. Det är stark medvind, perfekt asfalt, bred vägren och alla tar hänsyn så det är kanoncykling förutom att ljudnivån och luften inte är speciellt behagligt. Cyklar igenom Wanquan och fortsätter till Xuanhua där vi letar upp ett hotell och checkar in. Höjdmeter 150.

Majsodlingar.

Dag 185. Xuanhua – Yanqing.
Fint väder men smog och disigt. Kartan stämmer inte med vår gps och varken karta eller gps stämmer med verkligheten. Vi cyklar på en väg som inte finns. Frågar lokalbefolkningen ofta om nästa ort men det är besvärligt. Visserligen finns städerna både på engelska och kinesiska på kartan men kineserna kan inte peka. Det är helt omöjligt att se åt vilket håll de menar att vi ska cykla. När de försöker peka ser armen ut som en banan och handen samt fingrarna hänger och spretar åt alla håll. Ibland är det till och med så illa att vi inte ens kan se om de menar att vi ska fortsätta rakt på eller om de tänkt sig att vi ska göra ett vanligt lappkast och vända om 180 grader.

Vi snurrar runt i Xuanhua ett tag bland trafik, damm och lera innan vi ser skyltar mot Beijing och följer dem. Överallt känns det som en stor arbetsplats med ständiga byggen längs vägen. Det är kuperat och varmt. En bit före Huailai finns det en alternativ väg bredvid vägen att köra på så cyklingen blir mer avslappnad. Det planar ut när vi följer en sjö på höger sida samt ser fina berg till vänster om oss. Vid 86 km kvar till Beijing visar skyltar att vi passerar stadsgränsen. Ny asfalt med raka linjer av planterade träd och inga lastbilar. Vi försöker hinna så långt vi kan och hamnar i Yanqing före mörkret där första hotellet inte tar emot aliens men vid nästa hotell blir det bra. Höjdmeter 620.

Har precis passerat Beijings stadsgräns.

Dag 186. Yanqing – Beijing.
Yanqing har ett modernt city och en trevlig flod som vi passerar. Ut på väg 110 med härlig asfalt och planterade träd längs vägen som ger skugga. Cyklar förbi en lång sträcka med lastbilstvättar på vägrenen som en massa driftiga kineser ordnat med hjälp av varsin vattenslang. Kommer till ett bergsområde och det bär uppför och blir dimma vilket jag tror är smog. Efter en kort bit upp blir det 20 km backe nerför på smal väg full av hårt bromsande lastbilar. Kommer in i Beijing några mil före centrum och det blir cykelbana men det går inte att slappna av. Cykelbanan används som busshållplats och omkörningsfil samt av bilar, trehjulingar, mopeder, elmopeder och cyklister som kör i motsatt riktning.

Vi tar oss till Himmelska fridens torg där det är tusentals folk. Det är nationell guldvecka och ett myller av semestrande kineser. Vi tar några bilder i hörnet av torget och med en av ingångarna till Förbjudna staden i bakgrunden. Sen har vi tur och hittar ett ledigt bra hotell till rimligt pris trots att vi inte förbokat. Från hotellet är det bara 3 innerkurvor till McDonalds där vi njuter länge. Vi har överlevt 129 dagar utan McDonalds eftersom det varken fanns i Kazakstan eller Mongoliet. Det måste vara nytt personligt rekord och troligen så är det väl nytt världsrekord också. Höjdmeter 230.

Tidig morgon och på väg ut ur Yanqing.
Framme i Beijing efter 186 dagar och 9274 km. Bilden är taget i utkanten av Himmelska fridens torg och det är ingången till Förbjudna staden i bakgrunden. Jag fotade med stativ och fjärrutlösare vilket skapade en del uppmärksamhet.

Dag 187-188. Beijing.
Vilodagar i Beijing. Det är bra väder och varmt men dålig luft och tjockt med smog. Det är sista dagarna i den kinesiska guldveckan så myllret av kineser minskar för varje timma. Det är 9 år sedan jag var här sist och det jag lägger märke till är betydligt färre cyklister. En del kör elmoped istället. En del har säkert köpt bil. Men många använder tunnelbanan som jag tyckte var kanon förut. Nu går det knappt att röra sig där nere och det gör saken bökig då Beijing är enormt stort. Kineserna spottar och harklar sig fortfarande även om det inte är lika intensivt som förut. Hälften av jordens rökare finns i Kina och de nästan oändliga rökmolnen har jag jobbigt med. Sen verkar det som om de fortfarande har kvar någon amöba i benen för normal gångfart är cirka 2 km/h.

Dag 189. Beijing – Tianjin.
Det är mycket folk och bilar när vi försöker hitta ut ur Beijing. Vi hittar inte väg 103 direkt utan kör lite omvägar genom små byar som visserligen är gemytliga. Vädret är moln, dimma och smog. Efter 50 km kommer vi ut på rätt väg och sätter fart mot Tianjin. Tät trafik och full aktivitet längs vägen hela tiden. Det ligger majs på tork direkt på asfalten. Högljudda trehjulingar med enorma laster med blad passerar oss ständigt. Jag tror det är själva majsplantan eller vad det kan heta som antagligen används till något och måste flyttas. Det är svårt att hitta tältplats och det hinner bli mörkt innan vi till slut hamnar på en resort 20 km före Tianjin. Dyrt men bra boende.

Dag 190. Tianjin – Tanggu.
Vi har svårt att hitta rätt genom Tianjin centrum då det är mycket skumt skyltat. Alla skyltar visar hur långt det är till närmaste bro. Inte en skylt om vägnummer eller kommande orter. Det ordnar sig dock till slut och vi fångar upp väg 103 mot Tanggu och Gula havet. Det blir inget lugnare parti mellan städerna utan det känns som om vi cyklar i en storstad hela vägen. Väl i Tanggu tappar vi skyltningen igen men får hjälp av en vänlig kines. Vi vill till havet men hamnar i containerhamnen och de sista metrarna till vattnet är avstängt med stora stängsel. Det är Malins slutdestination på resan Östersjön till Gula havet och korsning av en hel kontinent med cykel. Gps’n visar att vi står en bit ut i vattnet när vi tar Malins målbilder. Härifrån kan man åka båt över till Japan men det får bli en annan gång. Vi cyklar samma väg tillbaka till Tanggu och letar upp en buss till Malin. Hon hoppar in i den och åker tillbaka till Beijing medan jag cyklar in till city och checkar in på ett hotell.

Glad Malin. Målgång vid Gula havet.

Dag 191. Tanggu – Tianjin.
Hotellpersonalen står i en klunga och vinkar av mig när jag ska åka samt att en städerska kommer springande med Malins soppåse som de tror att jag har glömt på rummet. Det har regnat under natten och smogen är borta. Blå himmel, blåsigt och motvind. Jag cyklar tillbaka till Tianjin, som är Kinas tredje största stad med 11 miljoner folk, och checkar in på ett bra hotell mitt i centrum. Det verkar vara en trevlig by med en del skyskrapor och fina konstnärliga broar över floden Hai precis där jag bor.

Dag 192. Tianjin – Beijing.
Jag startar redan 06:30 eftersom det blir mörkt före 18. Det går bra ut ur Tianjin och jag fångar upp väg 103 mot Beijing. Det är svalt men vindstilla och bra förhållanden. Får punktering vid 80 km men det är fram och jag kan laga på 20 minuter. Nummer arton. Kommer in i Beijing och cyklar flera mil stadstrafik. Funderar ibland om det finns några trafikregler över huvud taget eller om det bara är rekommendationer. De breda cykelbanorna är värdefulla och jag kan hålla bra fart ända in i city. En eker går sönder bak när jag har 100 meter kvar. Checkar in på ett mysigt vandrarhem där även några intressanta norskor bor och som vi bodde på samma ställe som i Ulan Bator. Dessvärre klantar jag till det och känner inte igen dem. Nu blir det lång vila med sightseeing i Beijing. Malin ska flyga hem till Sverige. Mamma ska komma och hälsa på och i månadsskiftet oktober november fortsätter jag att cykla själv mot sydvästra Kina. Nästa destination bör bli Datong.