Nr 15. Köper ny cykel.

2010-10-08. Beijing, Kina.

Dag 172. 22 september 2010. Sainshand – Erdene.
Det är kallt men fantastiskt väder när vi försöker hitta ut ur Sainshand. Cyklar lite fel men fångar efter en stund upp den bra grusvägen igen. Kommer fram till ett vägbygge och smyger in på en sprillans ny asfaltsväg som är avstängd men arbetarna vinkar åt oss så det är nog grönt ljus för cyklister. Vi tvingas dock att ta oss över eller runt stora högar med sand som de lagt ut med jämna mellanrum för att undvika fordon tills vägen blir helt klar. Möter en långfärdscyklist från Turkiet som startade i just Turkiet och som är på väg genom Mongoliet till Ryssland. Landskapet är kuperat med grus och grönt torrt gräs samt olika typer av små växter. Mycket trevlig cykling i medvind och utan trafik. Sista milen är det bra grusväg igen. Slår upp tältet precis bredvid vägen och hänger våra reflexvästar på var sida ifall någon bilist tänkt köra exakt där vi sover. Vacker solnedgång. Höjdmeter 510.

Vägbygge och superb grusväg.
Trevlig solnedgång.

Dag 173. Erdene – Camping bredvid vägen.
Endast 5 grader i tältet under natten men jag sover bra. Fint väder igen med behaglig temperatur. Bra grusväg och fin cykling men mycket uppför och det går segt. Malin har problem med att däcken läcker och måste pumpa varje mil. Det visar sig vara strul med ventilerna vilket hon fixar på lunchen. Vägarbete pågår hela dagen med mycket arbetare och maskiner som vi stundtals rundar. Efter 60 km kan vi inte cykla på grusvägen längre utan återgår till ordinarie hjulspår som är skakiga. Ser mycket hästar, får och getter. Pausar endast varje 20 km nu när det är kallare och kollar samtidigt gps’n att vi har rätt kurs. Det blir mörkt redan klockan 19 och vi slår upp tältet medan det är ljust vilket är lite smidigare. Höjdmeter 590. Snittfart 13,3 km/h.

Platt och torrt.

Dag 174. Camping bredvid vägen – Zamyn-Uud.
Sämre väg och motvind samt en del moln. Det blåser sand i luften som vi får i ögonen. Anländer Zamyn-Uud mitt på dagen och det är massiv lastbilstrafik sista biten mellan någon omlastningspunkt och tågstationen. Möter en hel drös med skolbarn som är på väg till en fotbollsplan och lärarna vill fota oss med barnen vilket vi ställer upp på. Letar upp ett fint hotell och checkar in. Höjdmeter 210. Snittfart 12,0 km/h.

Dag 175. Zamyn-Uud.
Vila i Zamyn-Uud med 12.000 folk som ligger ett halvt stenkast från den kinesiska gränsen. Vädret är bedrövligt och klassas väl som sandstorm. Det är svårt att över huvud taget hålla ögonen öppna utomhus och jag överväger ett tag att använda simglasögonen men väljer att stanna inne istället. Zamyn-Uud ligger i östra hörnet av Gobiöknen men vi ser inga sanddyner här heller.

Dag 176. Zamyn-Uud – Hotell längs vägen.
Checkar ut och raggar upp en jeep vid tågstationen då det är förbjudet att cykla över gränsen. Vi lyckas snabbt slå oss ihop med två israeler så att bilen blir full och vi kan åka. Packning bak i jeepen samt cyklarna som bara får plats halvvägs resten sticker ut en bra bit bakåt ut ur bagageluckan. Vi har försökt övertala chauffören att ta det lugnt och det fungerar bra fram tills nu då gasjäveln plötsligt stampas i botten.

Ett par sekunder senare är det dags att tanka och vår chaufför krockar lätt men medvetet in i bilen som precis är klar så att den ägaren blir ordentligt sur. Strax efter kommer vi till den mongoliska gränsen. Chauffören saknar något viktigt papper, vänder 180 grader och far i full fart ut på en åker med stora hål i så att vi studsar fram. Jag säger till flera gånger att han ska köra lugnare med tanke på cyklarna. Jag till och med skriker åt honom och rycker galningen i armen men han fortsätter ändå i högsta fart. Muppen hämtar sitt papper och sedan samma visa tillbaka. Åter vid gränsen och idioten till chaufför skriker och väsnas mot gränspersonalen på ett mycket otrevligt sätt.

Vi kommer efter en stund fram till den mongoliska passkontrollen och går igenom med alla väskor men utan cyklarna. In i bilen igen och sedan samma procedur vid den kinesiska passkontrollen. Därefter ska bagaget kontrolleras och vid kontrollstationen så öppnar vår chaufför bildörren i farten så att en kinesisk vakt blir träffad av dörren på fingrarna när han står och läser något papper vilket gör att vi hålls kvar en stund som straff. Sen krånglar vi oss ur bilen igen med både cyklar och packning men det visar sig vara fel då inga cyklar ska igenom bagagekontrollen. Det löser sig dock då vi får gå en annan väg än alla andra så att vi kan leta upp vår jeep och lasta in igen. Alla bilar ska egentligen först kontrolleras innan turisterna får hoppa in igen.

Flera jeepchaufförer bråkar om platserna i en kö för att få något papper godkänt och eftersom de inte kan stå i kö som vanligt folk så kommer de inte tillbaka till sina bilar i samma ordning som de parkerats. En chaffis tre bilar bak har trängts bäst och bestämmer sig för att putta på framförvarande bilar genom att köra in i kön bakifrån med sin jeep. Dessvärre så hänger våra cyklar en bit ut ur jeepen bakåt och vi försöker hålla emot alla bilar med händerna samtidigt som vi skriker stopp flera gånger när jepparna är på väg att klämma ihop hojarna. Vår chaufför kommer efter en stund och inspekterar vad tusan det är frågan om och visar med ansiktsuttrycket att så där brukar det inte fungera. Cyklarna klarar sig som tur är med minsta marginal.

Väl i Kina är vi ytterst nära att krocka med framförvarande bil och mitt i tvärniten visar det sig att alla säten i bilen sitter löst. Vi hoppar av så snart vi kan och då befinner vi oss i den välordnade kinesiska staden Erenhot med 75.000 folk. Växlar in våra sista mongoliska pengar och tar ut mer kinesiska yen. Äter riktigt god mat på en restaurang vilket känns lovande och letar därefter upp motorväg 208 söderut. Fantastisk asfalt och två filer i vardera riktning samt bred vägren. Cyklar förbi en flera kilometer lång park med dinosaureskulpturer. Landskapet är platt, sand, grästuvor och det blåser stark sidvind.

Sista 20 km får vi medvind och försöker cykla så långt vi hinner innan det blir mörkt men precis som vi ska börja leta tältplats så går mitt bakhjul sönder. Det har varit löst länge och jag har försökt att dra åt det men det skruvar hela tiden upp sig själv. Samtidigt dyker ett enkelt hotell upp och vi checkar in på bottenplan med cyklarna på rummet. Vi jobbar flera timmar med cykeln men somnar innan den är körduglig.

Erenhot, Kina.

Dag 177. Hotell längs vägen – Sonid Youqi.
Fortsätter att meka med cykeln på morgonen och får hyfsad ordning på bakhjulet. Fint väder och platt cykling. Hojen funkar i 7 km sen sitter hjulet löst igen. Cyklar sakta och försöker att ta mig till nästa stad men efter 17 km funkar det inte alls. Det är då 40 km kvar till Sonid Youqi och för långt att gå innan det blir mörkt. Jag vinkar ner en liten lastbil och får lift in till byn medan Malin cyklar själv. Jag blir avsläppt vid en cykelmekaniker och innan jag ens fått packningen av lastbilen har killen börjat jobba med problemet. Han sätter i en ny kona men det blir inte riktigt bra ända och efter 3 timmar ger han upp när det visar sig att väggen inne i baknavet är sned. Det kostar 30 kronor för 3 timmars arbete. Jag knallar bort till tågstationen där Malin väntar och vi checkar sedan in på ett fint hotell. Frågar i receptionen om det finns någon bra restaurang i stan och får då skjuts till ett bra ställe av hotelldirektören som dessutom bjuder på maten.

Dag 178. Sonid Youqi.
Jag tar med mitt trasiga bakdäck och går på jakt efter en cykelbutik men när jag frågar efter vägen börjar en ny cykelmekaniker att jobba med baknavet. Han verkar säker på att kunna fixa problemet. Efter en timma är han klar och allt verkar bra. Då vill han ha motsvarande 300 kronor för jobbet. Jag ger honom 50 spänn och då vinkar killen åt mig att jag kan sticka och brinna upp någonstans. Testar att cykla på hjulet men det går sönder direkt. Prövar en ny taktik.

Hotelldirektören kör mig runt i staden med sin bil och vi letar cykelaffärer. Första stopp blir dessvärre vid samma mekaniker som jag precis blivit osams med och jag vägrar kliva ur bilen. Vi hittar efter en stund en Giantbutik med okej prylar och innan jag har tagit ut pengar och bestämt mig för ett inköp så hämtar vi upp direktörens engelskspråkiga dotter samt Malin. Det går tyvärr inte att köpa endast ett bakhjul så det får bli en helt ny cykel av märket Giant för 2000 kr. Vi avslutar affärerna med att bjuda tillbaka för gårdagens middag på en väldigt bra restaurang.

Dag 179. Sonid Youqi – Jurhe.
Jag behöver bara bakhjulet från den nya cykeln och skänker resten av hojen till hotellet. Liftar tillbaka till den plats där cykeln gick sönder och cyklar 45 km på fin väg i sidvind tillbaka tll Sonid Youqi. Plockar upp Malin, äter lunch, kör lite fel men kommer till slut ut på den nu lite smalare väg 208. Det är mer trafik än tidigare och mest lastbilar. Vi trampar fram till byn Jurhe och checkar in på ett motell precis längs vägen.

Kinesen jag fått lift med måste givetvis testa min cykel.

Dag 180. Jurhe – Baiyinchaganzhen.
När vi kommer ut ur byn Jurhe efter 2 km får vi en fin bergsvy framför oss. Det är fortsatt mycket trafik, uppför, sidmotvind och jobbigt. Naturen skiftar snabbt. Gräset blir grönare. Växterna större. Det börjar dyka upp vattenpölar och små sjöar samt att vi ser några enstaka träd. Mörka moln drar in och det kommer några regnstänk samt blir kallt. Marken odlas och kineser jobbar på åkrarna. Passerar en hel del träd men de är planterade. Nedför och lättare på eftermiddagen. Hittar ett litet enkelt hotell längs vägen och checkar in. Det finns ingen toalett på rummet konstaterar vi ganska snabbt. Rekar i hotellkorridoren och det är samma sak där. Frågar hotellpersonalen var toaletten är och det resulterar i att de efter en stund kommer till vårt rum med en 10-liters plasthink.

Dag 181. Baiyinchaganzhen – Jining.
Moln och svalt blir regn och kallt. Massor av lastbilar som åker omkring och tutar och ljudet är så högt att det är obehagligt. Först tutar de en gång när de ser oss på långt håll. Sen igen när de kommer närmare och precis som passerar drar de fyra tut till som verkar betyda hej, hej, tjena, hallå. Enorm ljudnivå hela tiden men chaufförerna svänger ut och tar mycket hänsyn vilket känns bra. Det är skumt skyltat i Chahar Youyi Houqi men vi fortsätter på samma väg som vi kom och det blir som tur är rätt. Ser stora åkrar hela dagen. Genomvåta och skitiga når vi staden Jining där vi checkar in på första bästa hotell. Jag studsar direkt in i en varm skön dusch men dessvärre räcker varmvattnet bara till mig.

Regn och kallt 1 km utanför Jining. Foto: Malin R.

Dag 182. Jining.
Vila i Jining med 1 miljon folk. Få turister verkar hitta hit och vi blir väldigt uttittade. Direkt när jag kommer in i en affär så stannar alla upp vad de än håller på med och börjar stirra på mig. I början trodde jag att något hängde utanför byxorna som inte borde hänga utanför byxorna men det är något annat som är fel exakt vad är oklart. Trevlig by i övrigt och lite mindre cyklar än jag väntat mig. Däremot så har folk börjat använda elmopeder. Vädret är ruskigt med isande vindar. Vi ser 6 trafikolyckor på en och en halv dag vilket inte bådar gott. Imorgon fortsätter vi mot Beijing dit det är ungefär 400 km vilket bör ta 4 dagar.