Grövelsjön-Vålådalen Trek

Ny story från sommarens vandring i svenska och norska fjällen. Det blir en serie om 5 reseberättelser och länk till dessa kommer att finnas under ”Resor/Övriga resor”.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 15 juli 2016.

Dag 1. Grövelsjön – Övre Fosksjön.

Tåg från Västerås till Sala, tåg till Mora, buss till Idre och en sista buss upp till Grövelsjön Fjällstation 816 meter över havet. Totalt 8 timmars resa. Vid bytet i Idre träffar vi PG från Nacka som också tänkt starta sin vandring idag. Medan Olya och jag sitter och fikar i solen utanför fjällstationen snackar PG med personalen i receptionen som säger att det finns fina tältplatser vid Övre Fosksjön dit det är 5 km. Vi beslutar att ses där lite senare. PG är redan klar, ger oss en vägbeskrivning som han fått av personalen och pyser iväg. Tjugo minuter senare kommer han tillbaka, mullrar lite om vägbeskrivningen, ger oss en ny och försvinner igen.

Det är kväll när vi börjar vandra men sol och ljust. Min ryggsäck väger 28 kg och Olya’s 13. Passerar ett kort parti skog med ett par stigförgreningar utan skyltar. Frågar andra vandrare om vägen men ingen vet. Chansar ett par gånger och kommer fort upp över trädgränsen på Långfjället till en stig som ser ut som ett löparspår. Landskapet är snälla kullar och växtligheten lågvuxet ris som dvärgvide, ljung och kråkbär. En grå ljungpipare står för musiken. Vädret ändras till moln och lite vind.

Leden som stundtals är lite stenig och ibland spångad går mellan Jakobshöjden och Fosksjökläpparna båda topparna runt 1100 meter. Vi möter en del folk de flesta på dagstur. PG har tältet uppe när vi kommer till Övre Fosksjöns södra ände 900 meter över havet där det finns gott om trevliga campingplatser. Sjön är ungefär en kilometer lång och några hundra meter bred och ligger precis nedanför det mjuka fjället Storvätteshågna. Vi ser en 6-7 tält i området men jag tror att vi får den bästa platsen precis vid en liten strandremsa. Slår upp tältet, badar kort och brassar middag. Vädret spricker upp och det blir en mysig solnedgång.

Distans: 5 km. Tid: 2:30.
Ack distans: 5 km.

Kort sträcka skog innan vi kom upp på kalfjället.
Vandring mellan Grövelsjön Fjällstation och Övre Fosksjön.
Några småsjöar nedanför Storvätteshågna.
Ett litet sjösystem i dalen vi tältar i mellan Övre Fosksjön och Yttre Fosksjön.
Ett litet sjösystem i dalen vi tältar i mellan Övre och Yttre Fosksjön.
Bäck nära vårt tält som rinner ut i Övre Fosksjön.
Bäck, nära vårt tält, som rinner ut i Övre Fosksjön.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 16 juli 2016.

Dag 2. Övre Fosksjön (vilodag).

Regn under natten och dåligt väder på morgonen med dimma över sjön så vi sover vidare. PG packar ihop ändå och går mot Hävlingestugorna. Han ska bara vandra i några dagar. Vädret blir bättre mitt på dagen men fortfarande molnigt och vi vill helst ha sol om vi ska knalla upp på Storvätteshågna vilket är planen. Badar igen och sover eftermiddag under en till regnskur. En vilodag passar oss perfekt då det i vanlig ordning inte blev någon sömn natten innan avfärd. Varmare och uppehåll på kvällen men ingen vind och en del mygg. Måsar dyker efter fisk i sjön. En familj ankor simmar i en bäck. Småfåglar flyr den låga vegetationen när vi går omkring. Ser en del skräp runt tältplatserna. Det är tre tält i området på kvällen. När vi gör toa mitt i natten ligger sjön spegelblank men några timmar senare börjar det att regna kraftigt.

Distans: 0 km.

Några bilder från idag:

Camping vid Övre Fosksjön.
Camping vid Övre Fosksjön med Storvätteshågna i bakgrunden.
Mås.
Mås, tror jag.
Övre Fosksjön på natten.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 17 juli 2016.

Dag 3. Övre Fosksjön – Storvätteshågna (tur och retur).

Moln men aningen bättre väder än igår. Vi sätter av uppför först brant och med fina vyer bakåt över dalen med Övre Fosksjön. Sedan plan vandring runt Santesonstjärnen till toppen av Storvätteshågna 1204 meter över havet. Det är grönt och lättgått hela vägen. Toppen är högsta punkten i både Dalarna och Svealand. Solen kikar fram några enstaka sekunder då och då annars är det moln, vind och kallt. Vyerna är helt okej och bäst norrut ner i Töfsingdalen och sjösystemet runt Hävlingen. Det är ett tiotal personer som gör toppen idag. Samma väg ner i lite bättre väder även om vi ser att det regnar på sina håll. Badar i sjön temperaturen är precis så att man kan doppa sig snabbt. Olya är normalt inte speciellt konspiratorisk av sig men när hon ska bada tror hon alltid att VM i kikare pågår i området. Sussar i tältet under en regnskur och njuter av en trevlig solnedgång igen.

Distans dagstur: 10 km. Tid: 3 tim.
Ack distans dagsturer: 10 km.

Storvätteshågna 1204 meter med sjösystemet runt Hävlingen i bakgrunden.
På väg ner från Storvätteshågna.
Vy från Storvätteshågna norrut över Hävlingen.
På väg ner till Övre Fosksjön och tältet.
Liten sjö mellan Övre och Yttre Fosksjön.
Olya slappar vid tältet vid Övre Fosksjön.
Solnedgång vid Övre Fosksjön.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 18 juli 2016.

Dag 4. Övre Fosksjön – Slagusjön.

Moln och sval vind. Vi packar ihop och går norrut längs Övre Fosksjöns östra sida på bra stig. Svagt uppför till ett litet krön där det sitter en fiskare som precis fått täckning på mobilen. Svagt nerför mot sjöarna Särsjön och Hävlingen. Det blir mer och mer sten i naturen. Funderar på om vi ska slå läger vid Särsjöbäcken efter 6-7 km men det känns lite tidigt och platsen är inte perfekt även om vyerna är skoj. Passerar trädgränsen och det är hemskt med mygg i skogen. Både långbyxor och mygghatt rivs hastigt fram ur packningen. Stundtals fin skog fram till Hävlingens raststuga där vi pausar. Här finns det stugor att hyra som inte drivs av STF. Sjöarna är populära fiskevatten och vi möter en hel del fiskare. Leden går på en stenig moränrygg mellan Hävlingen och Särsjön knappt 800 meter över havet. Vi letar tältplats men marken är alldeles för blöt, stenig och kuperad.

Varm, svettig stigning på stenig stig i skog med hav av grönt blåbärsris med omogna bär och mängder av myror upp över Olåsen till kalfjället. Myggen avtar och vi kan äntligen plocka av oss lite kläder. Möter två norrmän på väg ner mot skogen och myggen varav den ena vandrar i bar överkropp. Våtmark och spångat sista biten upp till Slagusjöns vindskydd där vi tar en välbehövlig rast. Det ligger en okej tältplats precis nedanför vindskyddet men vi hittar en ännu bättre vid Slagusjöns sydöstra ände 930 meter över havet där vi i en del vind slår upp tältet. Ser ett till tält på andra sidan sjön. Fotar i kvällssol, plaskar av oss och slocknar sedan rejält trötta.

Distans: 18 km. Tid: 8:30.
Ack distans: 23 km.

Särsjön närmast och Hävlingen lite längre bort.
Vandring i stenigt landskap.
Tjärn.
Fjällbjörkskog.
Vindskydd vid Hävlingestugorna.
Raststuga vid Hävlingen.
Vandring vid Hävlingens södra ända.
Vandring vid Hävlingens södra ände.
Gammalt träd.
På väg upp mot Slagusjöns vindskydd.
Camping vid Slagusjön.
Polarull och solnedgång vid Slagusjön.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 19 juli 2016.

Dag 5. Slagusjön – Storrödtjärnstugan (tur och retur).

Vi hade tänkt att knalla upp på Slagufjället men det är helmulet så vi avvaktar. Läser bok, tvättar kläder och sover en stund. Vädret blir inte bättre så jag gör en promenad till Storrödtjärnstugan istället dit det är 3 km enkel. Landskapet är ett myller av stenbumlingar och leden lite bökig att gå stundtals. Stugan ligger mycket vackert norr om Storrödtjärn 870 meter över havet. Jag köper knäckebröd, pilsnerkorv och snackar väderprognos med stugvärden Tore som säger att det ska bli fint till helgen vilket är om fyra dagar. Det är mulet hela dagen med några lättare regnskurar men spricker upp vid halv tio så att det återigen blir en mysig solnedgång. Smaskar korv med makaroner till kvällsmat.

Distans dagstur: 6 km. Tid: 2 tim.
Ack distans dagsturer: 16 km.

Storrödtjärnstugan till vänster och tjärnen till höger.
Kväll vid Slagusjön.
Slagusjön på kvällen.
Natt vid Slagusjön.
Slagusjön på natten.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 20 juli 2016.

Dag 6. Slagusjön – Slagufjället (tur och retur x2).

Vaknar 04:40 av att solstrålar träffar tältet. Kikar ut och ser en klarblå himmel. Greppar kameran direkt och ger mig ut för att skjuta några serier. Olya sover vidare. Går bort till vindskyddet och fortsätter sedan upp till Slagufjällets långa runda toppkam som mäter nästan 4 km. Det är enormt vackert och när jag ändå gjort de flesta höjdmetrarna så kan jag lika gärna gå till toppen tänker jag. Vyerna från kammen österut i solens riktning är över Slagusjön som är ungefär 1×1,5 km lång. Västerut ser jag Hävlingen och dess sjösystem som är över milen långt men bara nån kilometer brett. Plötsligt hör jag renar komma springande och ser ett 15-tal strax under mig. Märkligt ljud jag tror det är hornen som slår i varandra när de tysta i tät klunga trippar fram. De återkommer sedan flera gånger medan jag närmar mig fjällets topp.

Slagufjället är 1129 meter högt och ligger endast 200 höjdmeter högre än Slagusjön. Från toppen är det galet vackert. Bästa vyn är mot nordväst och sjösystemet runt Stor-Våndsjön som till hälften tillhör Norge. Norrut ser jag de större sjöarna Bredåsjön och på lite längre håll Rogensjön. Jag tar massor av bilder och några med mig själv för att fånga in perspektiven men de blir inte riktigt bra då jag varken har shorts eller långbyxor på mig. Bara en amatör går på fotorunda i långkalsonger. Väljer en annan väg ner förbi en renvaktarstuga längs Slagusjöns västra sida men det är blött och klart sämre än kammen.

Jag badar och slappar i tältet resten av förmiddagen vilket är skönt trots stekande sol då luften är sval och sovsäckarna uppe på tältet ger skugga. På eftermiddagen blir det hett med mycket sandflugor och spindlar. Ingen vind alls och helt omöjligt att göra toalett. På kvällen går vi mot toppen igen och nu är Olya med. Det är fortsatt varmt och överraskande jobbigt i värmen. Nu står solen i väst och Slagusjön gör sig bättre i öst. Vyerna över Stor-Våndsjön är fortsatt de fräckaste med en hel del moln som skiftar i färg varefter solen sjunker ner mot horisonten i Norge. Det är inte klokt vad vackert faktiskt en av de bästa topparna jag varit på i Sverige. Vi käkar middag strax under toppröset och går sedan ner via kammen vid 23-rycket. Ser en hel del ren även på kvällen eller natten och som bonus är det fullmåne. Noterar att det skulle funka att campa i sadeln runt 15 minuter under toppen där det i alla fall nu finns vatten.

Distans dagstur: 7+7 km. Tid: 3:45 och 4:30.
Ack distans dagsturer: 30 km.

Vy från Slagufjället över Stor-Våndsjön vars bortre hälft ligger i Norge. Notera min skugga nere till vänster.
Bredåsjön till vänster och Rogensjön till höger, sett från Slagufjället.
Bredåsjön till vänster och Rogensjön till höger sett från Slagufjället.
Olya på Slagufjället med Slagusjön i bakgrunden.
Solnedgång vid Stor-Våndsjön sett från Slagufjället.
Olya på Slagufjället 22:30 på kvällen.
Olya på Slagufjället klockan 22:30 på kvällen.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 21 juli 2016.

Dag 7. Slagusjön – Rogensjöns sydostspets.

Vaknar till fint väder. Packar och går den steniga stigen till Storrödtjärnstugan. Det är stugvärdsbyte idag och till en början inte en människa inom synhåll. Vi äter lunch ute i sol och värme med vy över tjärnen. En tysk vandrare dyker upp och slår upp tältet på en udde en bit bakom stugan. Noterar att det tagit en vecka till första stugan. Lätt nerför på stenig mark i gles tall och fjällbjörkskog. Passerar över blöta myrar på långa spänger. Möter den nya stugvärden Herman från Tyskland. Landskapet är galet vackert. Marken är blockterräng men täckt av grönt gräs och växter. I den glesa skogen bland vanliga träd står barrlösa uråldriga tallar med grenar spretande åt alla håll. Vi passerar mindre bäckar, små sjöar och gröna ängar. Olya plockar mogna blåbär och hjortron. Mygg och sandflugor trivs också men det är inte värre än att det fungerar i shorts.

Hittar underbar camping med vindskydd och toa på en udde vid Rogensjöns sydostspets 760 meter över havet där vi blir ensamma. Badar i sjön vilket är enormt skönt den bästa temperaturen hittills. Klockan 22 på kvällen bjuder himlen på en gul färgshow som också lyser i en spegelblank Rogensjön. Imponerande vackert men tjockt med offensiva mygg.

Distans: 8 km. Tid: 5:15.
Ack distans: 31 km.

Storrödtjärnstugan.
Har precis lämnat Storrödtjärnstugan.
Vandring på myr.
Vandring bland uråldriga tallar.
Gammeltall.
Rogensjöns sydostspets.
Solnedgång vid Rogensjöns sydostspets.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 22 juli 2016.

Dag 8. Rogensjöns sydostspets (vilodag).

Vi vaknar 09 och funderar om det kan vara för sent för att hinna i tid till dambastun vid Rogenstugan. Det får bli en vilodag det är ändå en fantastisk plats. Slappar, tvättar kläder, fotograferar och badar eller simmar omkring i Rogensjön i 10 minuter vilket är superskönt. På eftermiddagen kommer ett fåordigt tyskt par och slår upp sitt tält precis bredvid vårt. Strax efter kommer en svensk tjej med en hund som hatar myror. Marken kryllar av de små krypen och de klättrar upp på hundens fötter och ben och bits. Vi blir också bitna men kan lättare peta bort dem med fingrarna. Hunden försöker gå på bara frambenen vilket ser ganska kul ut. Enormt gott dricksvatten från en bäck en bit tillbaka längs leden och återigen vackra vyer på kvällen.

Distans: 0 km.

Rogensjön.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 23 juli 2016.

Dag 9. Rogensjöns sydostspets – Rogenstugan.

Snackar lite med hundtjejen, tar adjö och kommer iväg ganska tidigt. Fint väder men inte speciellt klar luft. Fortsatt vackert med fjällbjörkar, tallskog med enstaka kala träd, stenigt och gröna myrar som är spångade. Uppför till kalfjället, förbi Fisklöstjärnen där vi tänkt tälta från börjen men som inte verkar vara någon briljant ide bland alla stenar. Leden passerar strax under Tandsjövålen 993 meter. Vi stannar för lunch och har fräcka vyer ut över Rogensjön men vädret är nu helmulet. Möter ett svensk/kanadensiskt par där tjejen har rejält ont i fötterna.

Ner i gammelskogen igen, förbi flera myrar och små sjöar till en bro över Tandån. Möter en del fiskare och paddlare. Regn är på ingående så vi rappar på längs Tandån förbi Rogsbodarna ut på en udde där vi ett tag funderar på om vi gått fel men så dyker Rogenstugan upp längst ut på udden ovanför en stenstrand. Stressar upp tältet precis innan det börjar regna. Köper köttbullar och spaghetti av stugvärden Arne och brassar käket i stugans kök. Badar härlig och modern vedeldad bastu på kvällen med flera bad i Rogensjön. Dambastun först är nästan tom och mixbastun med bara karlar blir lite väl full med bland annat ett gäng fiskare från Tyskland.

Distans: 12 km. Tid: 6 tim.
Ack distans: 43 km.

Blockterräng a la Rogen.
På väg upp mot Tandsjövålen.
Lunchpaus strax under Tandsjövålen 993 meter med vy över Rogensjön.
På väg ner från Tandsjövålen.
Vandring i gles tallskog öster om Rogensjön.
Den gulgröna varglaven är karaktäristisk för Rogenområdet.
Vandring längs Tandån.
Kanoter vid Rogenstugan.

Grövelsjön – Vålådalen Trek. 24 juli 2016.

Dag 10. Rogenstugan (dagstur).

Beslutar oss för en vilodag och gör en promenad i området. Landskapet är fantastiskt och präglas av Rogenmoränen vilket är långa åsryggar med smala sjöar emellan. Mönstret har bildats av inlandsisen. Fjällen här är låga bara runt 1000 meter höga. Skogen är uråldrig och det jag gillar mest är de enstaka kala tallarna som bryter av den annars så gröna skogen och öppna myrarna. Vi går tillbaka längs Tandån till leden och följer den en bit mot Skedbrostugan för att sedan vika tillbaka till Rogensjön och stugan vilket ger en dagstur på 5 km. Olya plockar massor av blåbär.

Vyerna från stugan ut över sjön är enastående. På kvällen bastar vi igen det är så skönt att man borde stanna här i en vecka. Bastun är bra men vägen på knytnävsstora stenar brant ner till badet görs inte utan sandaler och bastufönstret kunde haft bättre vy nu står det några rejäla tallar och blockerar sikten över sjön. När vi ska ta en kvällsmacka i stugan kommer Arne och frågar om vi vill ha lite fisk som han har fått från olika fiskare. Galet gott med gädda, abborre och öring där öringen blir en klar vinnare. Imorgon fortsätter vi vandra norrut mot Tänndalen.

Distans dagstur: 5 km. Tid: 2:15.
Ack distans dagsturer: 35 km.

Paddlare i Tandån.
Ledkorsning. Den högra spången går till Skedbrostugan och den vänstra till Rogenstugan.
Svamp.
Kalt träd vid Hundviken i Rogensjön.
Liten ö i Rogensjön.
Camping vid Rogenstugan.
Regnbåge och Rogenstugan.
Rogenstugan och en regnbåge.
Olya svalkar sig i Rogensjön mellan bastubaden.