Nr 78. Auckland.

2014-01-03. Picton, Nya Zeeland.

Dag 1335-1336. 28 november 2013 -. Auckland.
Auckland är Nya Zeelands överlägset största stad med 1,5 miljoner folk och staden har ungefär 4 gånger mer folk än huvudstaden Wellington. Centrum ligger inklämt mellan Stilla havet och Tasmanhavet på en några mil bred landremsa. Marken är ett gammalt vulkanområde och således mycket kuperat. Stadskärnan är trevlig, modern och välstädad. Det är en hel del folk i rörelse och att man lämnat Asien framgår på flera sätt. Bland annat så springer folk omkring i träningskläder och med en vattenflaska i handen både före och efter kontorstid. Stadens mest dominerande byggnad är det 328 meter höga Sky Tower. Vi har inte mycket tid för sightseeing men tar oss upp till vulkanen Mt Eden som bjuder på en trevlig skyline-vy. Vi planerar att komma tillbaka hit i maj innan vi lämnar landet. Vi springer ändå nästan benen av oss för att köpa en damcykel, sovsäck, liggunderlag, gas, cykelhjälm och lite annat som vi behöver.

Auckland sett från Mt Eden.

Dag 1337. Auckland – Manukau.
Vi vill egentligen stanna längre men vandrarhemmet är fullbokat. Att plocka ihop cykeln efter flygresan är inga problem. Nu är det lag på att använda cykelhjälm och för att inte dra på mig några onödiga kostnader sätter jag på mig en också. Vi svänger förbi city och shoppar en karta innan vi börjar klättra backarna ut ur stan söderut. Vid Khyber Pass Road köper vi stora saftiga jordgubbar och lika härliga kiwifrukter för nästan inga pengar alls. Följer sedan Great South Road som går parallellt med väg 1 som är motorväg och som vi inte får cykla på. Det är inte helt enkelt att hitta och vägskyltarna hjälper föga då de bara pekar mot andra närliggande gatunamn. Vädret är fint men blåsigt. I förorten Manukau kommer första campingen och vi bestämmer oss för att stanna då vi inte har en aning om när nästa boende eventuellt dyker upp. Strategin att hitta tältplatser har vi inte fått kläm på än. Höjdmeter 240.

Dag 1338. Manukau.
Vi är i akut behov av att tvätta kläder och tar en vilodag för att lösa den saken. Campingen är inte speciellt stor men det finns tvättstuga, kök och badrum och priset är 100 kronor per person. Läget är lite speciellt alldeles intill flygplatsen vilket gör att lådan med överbliven mat fylls på flera gånger om dagen. Här kan man äta gratis hela sommaren om man vill vilket några långboende gäster också har upptäckt.

Dag 1339. Manukau – Pukekawa.
Mycket bra väder och vi fortsätter på Great South Road. Passerar hela tiden nya McDonald’s, KFC, Subway och Wendy’s men när vi väl vill äta så syns dom inte till. Det blir nudlar på en lekplats istället. Solen är stark och står i norr mitt på dagen. Vi har ingen plan vilken väg vi ska cykla men hamnar på väg 22 som sveper ut på landsbygden. Trafiken blir glesare och backarna tätare. Vid en paus på en parkeringsplats kommer folk från två bilar förbi och vi får vägbeskrivning om vart nästa camping finns någon timma längre fram. Fin cykling i kvällssol bland potatis och lökodlingar samt stora gröna ytor med mycket får. Byarna är nu bara några hus stora och beskrivningen vi fått leder via en knölig grusväg till en bondgård mitt ute på vischan i byn Pukekawa. Vi blir nattens enda gäster. Höjdmeter 500.

Morgon i Pukekawa.

Dag 1340. Pukekawa – Waingaro Hot Springs.
Det är en härlig vy från tältplatsen ut över landskapet men tyvärr är himlen helgrå. Vi packar ihop och går grusvägen tillbaka. Efter 2,5 km upptäcker jag att kamerastativet saknas som jag brukar spänna ovanpå en av framväskorna. Jag springer tillbaka 2 km och hittar det i gruset. Samtidigt kommer ägarinnan till campingen och erbjuder mig skjuts på en fyrhjulig motorcykel tillbaka till Olya och cykeln. Vi fortsätter på väg 22 som är kuperad och rejält kurvig. Det är underbar cykling bland idel gröna kullar fulla av får och kor samt att vi även ser kalkon, renar, kanin och två jakar. Vi möter också två cyklister men det blir inget snack. Olya börjar få problem med framhjulet som vinglar vilket är lite otäckt i de branta nedförsbackarna. Dagens avslutning blir flack i skog till Waingaro Hot Springs. Höjdmeter 770.

Vi närmar oss Waingaro Hot Springs.

Dag 1341. Waingaro Hot Springs.
Regnet vräker ner så det blir en vilodag. På campingen finns flera pooler med vatten från heta källor och det är otroligt skönt att bada varmt i det kyliga regnet och med trötta ben. I alla fall fram tills en skolklass med 70 ungar dimper ner i poolen som dagens i särklass sämsta överraskning.

Dag 1342 Waingaro Hot Springs – Hamilton.
Det regnar lätt när vi börjar cykla och en stund senare regnar det så in i bomben. Nu är fårens päls inte speciellt fluffiga längre utan har intagit en aningen mer slimmad variant. Vägen blir vattenfylld på flera ställen och vid den värsta sänkan är det nästan en halv meter djupt och några bilar törs inte passera. Mitt framhjul börjar också bete sig konstigt och efter en inspektion visar det sig att fälgen spruckit på samma sätt som jag råkade ut för på bakhjulet i Laos. Vi beslutar att stanna tidigare än planerat i den lite större staden Hamilton för att få ordning på hojarna. Från Ngaruawahia till Hamilton cyklar vi väg 1 som nu inte är motorväg längre. Trafiken är tät men vädret blir i alla fall bättre efter lunch. Höjdmeter 240.

Ruskigt väder och några får ser sin gräsmatta förvandlas till flod.
Här var det ca 40 cm djupt som värst.

Dag 1343. Hamilton.
Det bor 200,000 folk i Hamilton och det är tur att cykelproblemen inträffar här. Olya köper ett nytt fram-nav då det skruvar upp sig självt så att framhjulet sitter helt löst. Jag klarar inte att rubba eländet trots att jag har de rätta verktygen. Själv köper jag ett nytt framhjul och nya punkteringssäkra däck då de gamla gjort sitt. Det hela är snabbt fixat på en stor cykelaffär. Vädret är fortsatt nyckfullt med en del regn och blåst.

Dag 1344. Hamilton – Te Kuiti.
Sol och fin morgon men precis när vi börjar cykla kommer regnet och till råga på allt fungerar ingen av cykeldatorerna. Dessa har varit resans svarta får och det har funnits oändliga tillfällen att bli förbannad. Dock är det sällsynt att båda strejkar samtidigt. Jag har mina misstankar om att det idag antagligen beror på att båda magnetknapparna sitter kvar på mitt gamla framhjul som som är kvar i cykelbutiken.

Vi svänger förbi där och hämtar ut dem innan vi drar vidare söderut på väg 3. Det finns en egen fil på vägrenen för cyklister. Landskapet är fortsatt i huvudsak gröna kullar. Äter Fish and chips i Te Awamutu vilket oftast är det mest prisvärda alternativ som finns. Stora portioner. Motvind till Otorohanga. Handlar mat och funderar på om vi ska stanna men fortsätter till Te Kuiti i fint väder där det finns en lite enklare camping. Någon har dessvärre kommit på den briljanta iden att låsa duscharna klockan 22 så att jag tvingas ta till akrobatnumret och duscha i handfatet istället. Höjdmeter 570.

Kullar med gräs och kor. Vanlig vy i Nya Zeeland.

Dag 1345. Te Kuiti – Taumarunui.
Börjar på väg 3 men byter snart till väg 4. Samma landskap igen med gröna kullar och plättar med skog. Kor och får blir rädda när vi närmar oss och springer iväg. Kuperat med några rejält sugande backar. Slår rekord utför med 74,0 km/h men undrar om det verkligen kan stämma. Det kändes inte så enormt fort men det är också svårt att avgöra när man ligger som en sardin längs ramen.

Vattnet börjar ta slut och det finns inte en tillstymmelse till kiosk förrän vid 45 km. Då dyker i en miniby ett kvalitets-cafe upp som vi dammsuger på dyra men makalöst goda pajer. Möter en cyklist från Frankrike. Trevlig cykling och fint väder på eftermiddagen men så får jag punktering och det börjar plötsligt att regna. Byter slang i diket. Det finns inte någon annanstans att ta vägen då det alltid är staket på båda sidorna av vägen och ofta elstängsel. Fullt ös sista biten till Taumarunui ifall campingen stänger men det blir bästa boendet hittills med bra öppettider, stor gräsyta och trevliga ägare. Höjdmeter 740.

Bra väder en bit före Taumarunui.
Kuperat och kurvigt mellan Te Kuiti och Taumarunui.

Dag 1346. Taumarunui.
Vilodag i Taumarunui med 5000 folk. Campingen ligger 4 km söder om centrum så vi hojar in till city för att äta och handla. Packar och förbereder oss för paddling med start imorgon längs Whanganui River som rinner förbi precis vid campingen. Vi har bokat en kanadensare som vi tänkt paddla från Taumarunui till byn Pipiriki som väntar 145 km, 200 forsar och 8 dagar nedströms.