Nr 30. Annapurna Sanctuary.

2011-06-22. Kathmandu, Nepal.

Dag 406-416. 14 maj 2011 -. Tatopani – Annapurna Base Camp – Pokhara.
Vandringsdag 24. Leden fortsätter ut ur Tatopani på 1190 meters höjd på grusväg i en kvart. För första gången blir vi osäkra på vart vi bör gå. Inga skyltar och tokig tidsangivelse i guideboken men vi hittar en dam som pekar in oss på rätt stig. Går över floden Kali Gandaki, in i en ny dal där det sitter en skylt och sedan bär det brant uppför. Leden är blandat vacker stig och nybyggd grusväg där de plöjt sönder landskapet. Dalen blir bredare med en del terrassodlingar. Passerar några byar. Det är grönt och vackert. Luften är varm men mörka moln jagar oss. Vi kommer in i djungelskog när stigen blir stentrappor och regnet anfaller. Går i regn i några timmar och konstant uppför. Sent på eftermiddagen når vi Ghorepani 2870 meter. Då har vi gjort 1820 höjdmeter och vandringens största motlut. På kvällen är det massivt skyfall. Tid 8:30.

Dag 25. Vaknar strax efter 05 och har från sängen en sanslös vy över dalen vi vandrat samt Dhaulagiri 8167 meter som ligger ungefär 30 km bort. Det är vilodag och vi strosar omkring på byn som är liten och trevlig med vyer åt två håll då den ligger på en bergskam. Ser en tjej som vandrat i djungeln utanför stigen plocka blodiglar från sina stövlar. Monsunen är på väg och likaså horder av blodiglar. De är inte farliga bara lätt obehagliga ifall de kommer på huden och man inte hinner få bort dem innan de börjar dricka blod.

Dag 26. Ovanför Ghorepani ligger Poon Hill vilket är Annapurnas bästa utsiktspunkt. Vi startar 04:30 i mörker samtidigt som många andra. Det är bra stig och det tar 45 minuter upp till toppen på 3210 meter. Solen är på väg upp och vyerna är tokfeta. Nordväst och på andra sidan Kali Gandaki-dalen är det som vackrast och där ser vi från vänster Gurja Peak 7193 meter, Dhaulagiri 4, 5, 3 och 2 där alla toppar är runt 7700 meter, Dhaulagiri 1, 8167 meter samt Tukuche 6920 meter. Öster om Kali Gandaki och rakt norrut ligger Nilgiri 6940 meter, Annapurna 1, 8091 meter, Annapurna South 7219 meter och Hiunchuli 6441 meter. Samt att vi i nordost för första gången ser toppen av Machhapuchhare 6997 meter vilket är ett av Nepals vackraste berg. Dock gör sig toppen inte speciellt bra i den här vinkeln tidigt på morgonen då solen går upp alldeles bakom.

Det är ungefär 50 personer på kullen. Vi stannar i flera timmar för att fota och blir ensamma efter klockan 07 då de flesta knallar ner igen. Förutom två brittiska tjejer då som kommer upp samtidigt som molnen drar in vid 09. De valde fel stig och gick nedför i ett par timmar innan de insåg att de inte var på väg mot toppen. Vi går samma väg ner igen till Ghorepani. På eftermiddagen blir det nytt ösregn och en stor engelsk grupp anländer genomblöta till lodgen. Vandringstid 1:15.

Tidig morgon och mycket folk på Poon Hill 3210 meter. Dhaulagiri 8167 meter i bakgrunden.

Dag 27. Vi lämnar Annapurna Circuit när det är 4 timmars vandring kvar till närmaste väg. Leden vi går pyser in i skogen och fortsätter uppför till en kam där vyerna är ungefär desamma som från Ghorepani och Poon Hill. Mycket trevlig vandring längs kammen med Dhaulagiri på vänster sida och hela nepalesiska låglandet till höger. Vid superklart väder kan man se ända till Indien men inte nu trots fint väder då det är dis på längre håll. Brant ner i skogen på hala stigar med löv och rötter. Det växer mossa på träden och fåglarna sjunger. Leden går länge bredvid en fors med ständiga vattenfall. Kommer ut ur skogen och landskapet är gröna kullar med djungel. Uppför på stentrappor till Tadopani 2710 meter. Det finns inga bra lodger men det blir en vacker kväll. Tid 5 tim.

Dag 28. Fin morgon med vy över Annapurna och Machhapuchhare från frukostbordet. Leden fortsätter i skog bland mer löv och rötter på blöt mark. Nedför i 800 höjdmeter förbi en del gröna terrasser fulla av getter. Över floden Khumnu Khola 1930 meter och brant upp på andra sidan på stentrappor och med några inslag flacka partier. Det blir molnigt. Dalen vi går i är en sidodal till Modidalen som vi också ser och som vandringsleden Annapurna Sanctuary som vi ska fortsätta på följer. Vi kliver över en kam och på andra sidan ligger Chhomrong 2210 meter i ytterligare en vacker sidodal och utspritt över en lång bergssida. Eftermiddagen bjuder på saftiga skyfall. Tid 4:45.

Dag 29. Vi går ner genom Chhomrong i moln och över en liten flod på gammal bro. Vädret svänger fort och det blir sol, varmt och fuktigt. Svettig klättring på stentrappor med supervy bakåt över dalen med Chhomrongs alla hus och lodger på en grön bergssida. Svänger in i Modidalen och Machhapuchhares topp blir synlig. Leden går högt ovan floden Modi Khola i härlig djungelskog. Stannar och rekar blodiglar så ofta vi kommer ihåg. Det blir kraftigt regn och vi passerar byn Bamboo där de flesta andra stannar. Det är mer folk längs den här leden. Det kommer ännu mer regn och marken är hal med lera och luriga rötter. Mycket blöta stannar vi i Doban 2500 meter. Byarna vi passerar nu består bara av några få lodger inga bofasta. Tid 5:45.

Djungelskog på Annapurna Sanctuary Trek.

Dag 30. Molnigt redan på morgonen. Dimman hänger som tussar ovanför djungelns trädtoppar och längs bergssidorna. Vandring i tajt canyon med många långa vattenfall. Smal led i blöt och fuktigt skog. Ständigt uppför och över små bäckar på rangliga broar av hala trädstammar. Ibland ser vi Modi Khola långt ner i dalen. Får en blodigel på byxorna men ser den i tid. Går förbi några lodger som kallas Himalayan Hotel. Tar oss förbi flera lavinfarliga områden utan att stanna. Passerar mera lodger i Deorali. Träden blir mindre och snart är vi över trädgränsen. Bergssidorna blir brantare och leden går i nivå med floden men det är inga vyer på grund av moln och dimma. Korsar floden och checkar in i Machhapuchhare Base Camp 3700 meter. Något basläger är det däremot inte då det är förbjudet att klättra berget. Tid 5:30.

Olya på ranglig bro.

Dag 31. Många startar före soluppgången för att hinna till ledens vändpunkt, Annapurna Base Camp, ta några bilder och sedan börja gå ner igen. Vi startar tidigt men är nog sist. Himlen är knallblå och det är fantastiskt vackert. Precis bredvid oss har vi Machhapuchhare men coolast är Annapurna South 7219 meter vars delvis vita bergssida träffas av solens morgonstrålar. Det är även blickfånget längst upp i dalen nu när leden svänger väst efter att ha gått rakt norrut i två dagar. Svagt uppför och lättgått bredvid en fors. Marken kryllar av gröna växter och blommor i olika färger. Vi möter många vandrare som är på väg ner. Moln och dimma anländer samtidigt som vi till Annapurna Base Camp 4130 meter.

Olya framför Annapurna South 7219 meter.

Annapurna Base Camp ligger längst in i dalen och området heter Annapurna Sanctuary. Lodgerna ligger på kanten till en glaciärmorän som börjar nedanför Annapurna 1 lodräta sydvägg. Det är 360 graders vy av berg och de mest tongivande är Annapurna South, Annapurna 1 samt Machhapuchhare. Utöver dessa ser vi ett tiotal berg över sex och sjutusen meter. Det är dimma resten av dagen men på kvällen spricker det upp hyggligt och vi kan fota Machhapuchhare i kvällssol inlindat i några moln. Det är kul folk i lodgen och det finns god äppelpaj. Tid 2:15.

Machhapuchhare 6997 meter i kvällssol.

Dag 32. Natten blir turens kallaste med 6 plusgrader på rummet. Moln och dimma redan vid soluppgången. Det spricker upp lite ibland och vi knäpper bilder så gott det går. Beslutar oss för att stanna tills vädret blir mer fotovänligt eventuellt några nätter till. Plötsligt försvinner dimman och vi lyckas plåta så att vi blir nöjda. Det är inte molnfritt men tillräckligt bra. Annapurna South och Annapurna 1 är mäktigt nära. Bakom lodgerna ligger en liten sjö som bergen speglas i. Vi packar ihop och checkar ut. Härifrån är det tre dagars vandring till närmaste väg.

Annapurna 1, 8091 meter tittar fram mellan molnen.

Dalen fylls av dimma och kall vind när vi lämnar Annapurna Base Camp. Några hundar gör oss sällskap i förhoppning att få några kex. Passerar Machhapuchhare Base Camp och kommer ner till trädgränsen. Det regnar stundtals men blir varmare. In i djungelskogen igen och varje timma passerar vi några lodger. Dimman lättar till slut. Det går dubbelt så fort på vägen ner. Letar ständigt efter blodiglar på kängor och ben. Sent på eftermiddagen hör vi åska bakom oss. Kör om en vandrare vars knän har gett upp fullständigt. Ner över floden Chhomrong Khola 1860 meter och vi har då gjort mer än 2000 höjdmeter ner. Seg klättring upp till lodgerna i Chhomrong 2210 meter. Tid 8:30.

Dag 33. Knallar upp genom Chhomrong till en kam. Mer uppför längs kammen och in i en ny dal. Vädret är bra. Lång väg ner till floden Khumnu Khola 1810 meter. Möter några mulkaravaner. Ser gröna och fina terrasser. Tokvarm klättring i skog till Kumrong Danda 2220 meter där vi ser vår nästa destination. Svagt nerför medan moln drar in. Kommer fram till Gandruk 1990 meter som ligger vackert i sidan av Modidalen och med vyer norrut mot de vita bergen. Stor kullig by med många lodger samt en gammal del med vackra stenhus. Regn på eftermiddagen. Tid 4:45.

Gandruk 1990 meter.

Dag 34. Leden går brant nedför förbi mycket hus och gröna terrasser. På en del ser vi stora bufflar som plöjer i lera då majsodlingar är på väg att bli risodlingar. Vädret är fint och varmt. Vi får information om en strejk och att det inte går några bussar till Pokhara dit vi är på väg. Kommer ner till Modi Khola och leden följer floden. Det är härligt flackt sista biten till de stora byarna Birethanti och Naya Pul 1000 meter över havet där vandringen slutar. Tid 3:30.

Det är stor strejk i hela Nepal vilket är tämligen vanligt. Vi ser inga fordon på vägarna men en kille som trotsar förbudet dyker upp och skjutsar oss dyrt till Naudanda vilket är halvvägs till Pokhara. Vi går de sista 5 timmarna i besvärande hetta men med fina vyer. Kommer in högt över Pokhara och den stora sjön Phewa Tal. Barn blir helt vilda när de ser oss det är nog inte så vanligt att turister går här. De vill ha pennor och sweets eller bara prata. Tre mindre grabbar irriterar mig lite för länge och när de till slut slänger stenar efter oss byter jag ryggan mot benen på ryggen och skrämmer in dem i djungeln där de kan leka med blodiglarna istället. Fin avslutning dock bredvid sjön och in i Pokhara som är sällsynt trevligt utan trafik. Dusch, kinamat och en riktig säng känns fantastiskt bra. Nu är det dags för 8 dagars forsränning nedför Sun Kosi-floden i Östra Nepal.