Nr 22. Minus 11 grader.

2011-02-08. Kathmandu, Nepal.

Dag 289. 17 januari 2011. Jiuzhaigou nationalpark – Jiuzhaigou.
Kort cykeldag och jag planerar sen start. Kinesisk teve har gjort reklam i flera veckor att de ska följa Australian Open i tennis. Det är dag ett och Federer spelar. Då visar kinesisk teve repriser från andra sporter. Jag skyndar att checka ut innan någonting på hotellrummet råkar gå sönder. Det har snöat några centimeter under natten. Djup dal, blå himmel och vackert men blåsigt och kallt. Jag rullar sakta bort från Jiuzhaigou nationalpark på hala vägar. Blir stoppad av en polis som frågar om jag vill ha skjuts. En bit lägre blir det asfalt. Checkar in i staden Jiuzhaigou på 1450 meters höjd. Vill inte cykla längre då det är 14 mil till nästa stad. Höjdmeter 50.

Har precis lämnat Jiuzhaigou nationalpark.
På väg mot Jiuzhaigou stad.

Dag 290. Jiuzhaigou – Hus längs vägen.
Minus 3 grader och lätt snöfall på morgonen. Nedför i 13 km och jag snittar 22 km/h på halt underlag. Byter väg in i en ny dal. Uppför förbi några små byar på torr asfalt. Det är kallt men sol och jag svettas. Det blir brantare och brantare ju högre jag kommer. Sex åtta procents lutning och med 12 som topp. Det blir skog, serpentiner, fina vyer, snö och is. Jobbigt som tusan men det funkar att vila i solen utan att frysa häcken av mig. Luften blir tunnare och jag kan bara cykla i 100 meter mellan varje vila. Vid 3000 meter och efter 40 km uppför måste jag börja gå. Får inte tillräckligt med syre till benen.

Vid 3150 meter ser jag passet och slutet på backen men det är cirka timmen bort och klockan börjar bli mycket. Det är minus 7 grader. Jag har inte sett några hus på länge men så kommer ett hus med vakttorn och en kines vinkar och vill prata. Jag passar på att fråga om jag får övernatta och det funkar i hans gästrum. Hans hund skäller oavbrutet på mig och det hjälper inte ens med kex. Jag lägger mig och vilar men kinesen vill att vi tittar på teve tillsammans medan han röker oavbrutet. Försöker kommunicera med hjälp av guideboken som har ett litet engelsk-kinesiskt lexikon. Snittfart 9,5 km/h. Höjdmeter 1880 är nytt rekord.

Dag 291. Hus längs vägen – Pingwu.
Mina kläder som hängt på tork inne har frusit till is samt en del av vattnet men jag lyckas skaka fram tillräckligt för att koka nudlar. Det är moln och minus 11 grader. För kallt att cykla utan att fötterna sprängs av smärta så jag går 6 km upp till passet på 3440 meter. Fin skog i vintrigt landskap. Ser några lastbilar med snökedjor i snigelfart. Rullar en kilometer och måste sen stanna för att värma fötter och händer. Rullar en kilometer till och stannar igen och fortsätter så ett bra tag. En liten lastbil kör om mig och lite senare kör jag om den när den står i diket.

Vid 1800 meter blir det snöfritt och varmare så att jag kan rulla som vanligt. Djup dal, flod, skog och få bilar. En BMW kör om i hög fart och lite senare kör jag om den när den smällt in i en mc-kille som måste haft södra Kinas halva fruktreserv på pakethållaren. Det hinner bli plusgrader innan jag kommer till Pingwu 850 meter över havet. Checkar in på ett superbra hotell som visar Federer – Simon live. Tala om rysare. Höjdmeter 370.

Över 3000 meter och minus 11 grader. För kallt om fötterna för att kunna cykla.

Dag 292. Pingwu – Jiangyou.
Smal bergsväg av betong och mycket trafik. Andra körbanan är ofta avstängd på grund av stenras och trasiga betongplattor samt att lokalbefolkningen torkar vass direkt på vägen. Svår cykling. Upp och ner längs en flod i djupa dalar. Mycket byar och byggarbeten. Småtjejer spelar badminton längs vägen i blåst och minusgrader utan nät samt med en flera år gammal fjäderboll. Det blir varmare och skönare mitt på dagen. Ser flera nyligen inträffade trafikolyckor. En bil ligger på taket. Två lastbilar har mötits och slagit sönder varandras backspeglar. Blinda kurvor där ingen bromsar utan båda tutar och chansar. En buss har just krockat och kan inte köra längre då fronten är paj. Fem kilometer uppför vid 75 km. En och en halv kilometer tunnel sen ner igen. Vägen lämnar bergen och det blir plattare. Känner mig sliten när jag kommer till Jiangyou och checkar in. Höjdmeter 850.

Nere i plusgrader igen.

Dag 293. Jiangyou – Chengdu.
Får ont i magen av hotellfrukosten. Lagar normalt egen men idag var den var slut. Regn i luften och jag mår pyton. Flackt och mycket trafik men långa sträckor cykelbana. Kommer in i Mianyang efter 35 km. Rörigt och inga skyltar. Tokmycket bilar och jag måste cykla eller gå på trottoaren. Frågar efter vägen flera gånger. Det ska vara 115 km till Chengdu enligt kartan men det är ofta fel. När jag kört 90 km kommer en skylt att det är 78 km kvar. Funderar på om jag ska övernatta eller fortsätta. Man vill ju inte verka bekväm. Magen mår bättre och jag trycker på för allt vad benen orkar. Det går att hålla 25 km/h på flacken.

Cyklar rakt igenom staden Deyang och passerar Shitingriver. Struntar i lunchen. Det blir mörkt och vägen som varit jättefin blir plötsligt ett skämt med lera, hål och bulor. Batteriet till pannlampan lägger samtidigt av och jag ser ingenting i 5 km. Köper nya batterier. Vägen blir bättre efter 10 km. Jag kommer in i Chengdu vid 21 och det är ett myller av stora vägar. Jag är trött men mitt boende ligger på rätt sida om city och det är grymt härligt att checka in på Sim’s Cozy Garden. Ett av världens högst rankade hostels. Det blev resans längsta dag i både tid och distans. Sjutton mil prick och jag cyklade i 9 timmar 37 minuter. Höjdmeter 510.

Dag 294-299. Chengdu.
Vila i Chengdu som är Kinas sjunde största stad med 7 miljoner folk. Mycket populärt ställe bland ryggsäcksfolk med flera bra billiga hostels. Jag har ett eget mysigt rum för 64 kr natten med värme, teve och DVD-spelare. Det finns varmvatten i duscharna och det finns flera trevliga utrymmen där folk hänger med sina datorer då wifi ingår i rumspriset. Annars är Chengdu väldigt rörigt med för mycket folk, bilar och det är extra bökigt just nu när en ny tunnelbana håller på att byggas. Stans mitt är torget Tianfu där det står en stor staty av Mao.

Mao Zedong-staty i Chengdu.

Det finns flera bra utflykter runt Chengdu och den populäraste är Giant Panda Breeding Research Base som ligger milen utanför centrum. Ett stort grönområde där kineserna kämpar med att föda upp pandor då de har svårt att föröka sig själva. Jag hänger med på en tur tidig morgon när pandorna äter bambu som bäst. De verkar dock lite trötta på alla turister även om det är mindre folk än vanligt nu i lågsäsong. De flesta pandorna sitter med ryggen mot oss men lite aktion blir det när några jättepandor klättrar i träden och på de träleksaker som finns uppbyggda. Det är en underbar syn. Ungarna är mer aktiva men de är inte ute utan man kan kika på dem genom en glasruta. I parken finns cirka 50 pandor, både jättepandor och en mindre panda som är röd.

En jättepanda på väg ner efter sovmorgon i en trädklyka.

Nu har jag anmält mig på en resa genom Tibet till Nepal. Vi är en grupp om 8 personer och det börjar med 44 timmar tåg upp till Lhasa. Därefter blir det landcruisers. Cykeln lämnar jag här i Chengdu för att komma tillbaka i sommar och cykla vidare.