Bilder Volcan Puyehue Trek, Chile

Vår plan i Puyehue nationalpark var att göra en led som heter Banos de Caulle. Men när vi checkade in fick vi besked att den inte är markerad längre och i stort sett omöjlig att hitta. Höjdpunkten var några varma källor som man kunde bada i. Vi träffade också andra vandrare som försökt hitta källorna utan att lyckas trots att de använde gps. Med den informationen tror jag att det är så att källorna inte finns längre utan att de försvann i och med vulkanutbrottet som var 2011. Vi sadlade om och gick upp och ner för vulkanen Puyehue (2236 m) istället. Tidigare var bestigningen en del av Banos de Caulle. Inte alls bortkastat med otroliga vyer ovanför trädgränsen men det är ingen vandring jag rekommenderar. Skogspartiet är lite trist. Det är småbökigt att ta sig till och från leden. Man betalar omotiverade avgifter och vattentillgången är dålig. Från den övre campingen var det upp till 1 timmas vandring, beroende på dagsformen på snösmältningen, för att hitta vatten som inte var bra. Från Anticura tur och retur toppen är det 29 km vilket man normalt gör på 3 dagar. Anticura ligger 95 km från Osorno och min guidebok har placerat nationalparken i the Lake District i Patagonien.

Dag 1. Anticura – Första bäcken vid ett vattenfall.
Distans 4 km. Tid 2 tim. Ack 4 km.

1. Jag och Olya vid starten i Anticura. Här måste man registrera sig men vi behövde inte betala något. Det går buss hit en gång om dagen från Osorno (95 km) och det går flera bussar till Puyehue där man kan försöka lifta sista 16 km.
2. Kyrka längs landsvägen som man går på i 2 km.
3. Vi har precis svängt av vid El Caulle där man måste registrera sig igen och betala ca 15 USD per person då leden passerar över privat mark.

Dag 2. Första bäcken vid ett vattenfall – Refugio El Caulle.
Distans 6,5 km. Tid 4:30. Ack 10,5 km.

4. Första tältplatsen precis innan leden drar in i skogen och där det fanns vatten i ett vattenfall en bit bort.
5. En hund anslöt till oss redan första dagen och sov med oss intill tältet.
6. Lång stigning genom skog med rejält porös mark från tidigare vulkanutbrott.
7. Hunden spanar in några cowboys när de passerar campingen vid Refugio El Caulle (även Refugio Rustico).
8. Vårt tält och Refugio El Caulle.

Dag 3. Refugio El Caulle – Toppen av Volcan Puyehue tur och retur.
Distans 8 km. Tid 7:30. Ack 18,5 km.

9. Vi har precis lämnat campingen vid Refugio El Caulle och är på väg mot toppen av Volcan Puyehue (2236 m). Leden till toppen går till höger om canyonerna, sen mellan de två stora snöfälten till höger, därefter höger upp till kammen och sista biten vänster upp till toppen.
10. Vy bakåt. Berget till vänster är Monte Tronador (3491 m) och den vita vulkanen till höger är Osorno (2652 m).
11. Olya på väg upp för Volcan Puyehue med Volcan Osorno i bakgrunden.
12. Olya passerar snöfält. Vi bar med oss all packning i stora ryggsäckarna hit och gick sista halvan mot toppen med små ryggsäckar.
13. Olya och Tronador mountain (3491 m).
14. Det blev brantare ju högre vi kom och lösgrus så det var bökigt att gå även med lätt packning.
15. Vy mot nordväst. Notera lavafälten.
16. Toppröset på Volcan Puyehue (2236 m). Början på kratern syns till höger. Senaste utbrottet var 2011 men det var på andra sidan gissar att det finns ett hål där man ser röken stiga upp.
17. Volcan Puyehues krater är 2 km i diameter.
18. Jag och Olya framför kratern på Volcan Puyehue (2236 m).
19. På väg ner igen. Tronador mountain (3491 m) till vänster.
20. Totalt 5 personer gick till toppen idag. En fransman sprang upp tidigt på morgonen och här möter vi en engelsman och en spansktalande tjej.
21. Nästan nere vid campingen igen. Stugan syns smått mitt i bild. Volcan Osorno (2652 m) i bakgrunden.
22. Vi åt lunch där vi lämnade ryggsäckarna. Det var också sista vattnet före campingen så vi fyllde på fullt. En timmas vandring tur och retur från stugan och dessutom smutsigt vatten. Inte helt bra.
23. Olya med Lago Puyehue i bakgrunden.
24. Volcan Puyehue (2236 m) sett från campingen på kvällen.

Dag 4. Refugio El Caulle – Anticura.
Distans 10,5 km. Tid 6:15. Ack 29 km.

25. Vårt tält till vänster och ett tyskt pars tält till höger med Volcan Puyehue (2236 m) i bakgrunden.
26. På väg ner i skogen sista dagen och med fräcka vyer över molnen nere i dalen.
27. Olya i skogen.
28. Sista biten till El Caulle går leden på en traktorstig.
29. Olya och jag i El Caulle 2 km från Anticura. Vi tänkte avsluta vandringen här, käkade lunch och försökte sen lifta till Osorna, men det gick inget bra så det blev så att vi gick tillbaka till Anticura där vi började vandra. Senare på kvällen lyckades vi lifta till Osorno ändå.
30. Passerar Rio Golgol precis före Anticura. Volkan Puyehue i bakgrunden.

Fotoutrustning:
Kompaktkamera: Sony Cybershot DSC-RX100 IV (24-70 (35mm)/1,8-2,8). 301 gram.
Stativ: Velbon Ultra Max i F. 968 gram (inkl snabbplatta).