Nr 18. Vandring i regnskog.

2002-03-08. Dunedin, Nya Zeeland.

Kepler Track blir min tredje Great Walk och jag startar från vandrarhemmet i Te Anau i strålande väder. Går ett halvt varv runt sjön Te Anau och passerar ett par fina stränder utan att bada. Leden fortsätter i skog 900 höjdmeter uppför till trädgränsen. Jag har 14 kg packning och benen känns bra. Gör inte ett enda stopp i backen och är uppe efter 1,5 timma. Utsikten är super och stugan Luxmore Hut ligger mycket vackert på 1100 meters höjd. Träffar en tjej från USA och vi besöker en smal grotta som vi lyckas ta oss ungefär 200 meter in i med hjälp av våra pannlampor. Det är fullt av vandrare vid stugan och på eftermiddagen ligger alla som höbalar i solen. På kvällen får vi en kraftig regnvarning för morgondagen och ombeds att inte börja gå före morgonrapporten klockan 08:30. Distans 19 km. Tid 3 tim 45 min.

Kepler Track, New Zealand.
Vy från Luxmore Hut.

Dag 2. Väderprognosen säger uppehåll men mycket stark vind. Leden fortsätter upp på berget Mount Luxmore 1471 meter som jag bestiger via ett sidospår. Det blåser enormt mycket och jag måste kämpa för att inte ramla. Det är stundtals till och med svårt att andas. Jag vinglar ner till leden igen och vinden avtar efter en stund och alldeles lagom tills jag når en flera kilometer lång kamvandring. Det är molnigt men bra sikt och dramatiska berg åt alla håll. Fantastiskt vackert och ren njutning att gå. Sista sträckan till Iris Burn Hut är brant nedför till 600 meter över havet. I närheten av stugan finns en liten sjö och Iris Burn Waterfall där vi är några stycken som badar även om det handlar om kallt vatten och mycket korta dopp. Distans 18 km. Tid 3 tim 20 min.

Ridge, Kepler Track, New Zealand.
Del av andra dagens långa kamvandring på Kepler Track.

Dag 3. Regn och flera vandrare hänger kvar i stugan och gör en sen start när vädret blir bättre. Jag får sällskap av den amerikanska tjejen. Normalt går jag fortare men upptäcker på kuppen att det finns fåglar i skogen. Det är plan vandring i vacker skog vilken påminner om Milford Track. Tredje stugan Moturau Hut ligger vid Lake Manapouris strand och är en fullträff. Vattnet är varmare här och vi är några stycken som badar halva kvällen. Distans 18 km. Tid 6 tim.

Dag 4. De flesta går 5 km till första väg och tar bussen till Te Anau. Jag går solo hela dagen utan att se några andra vandrare. Det är fortsatt fin skog och flackt men med en sämre underhållen led. Jag går hela vägen in till vandrarhemmet i Te Anau. Kepler Track är mindre populär än de leder jag gjort tidigare men det är nog också orsaken till att folket har varit det roligaste. De som går här är vana friluftsmänniskor. I omgivningarna runt Te Anau har stora delar av Sagan om ringen filmerna spelats in. Distans 22 km. Tid 3 tim 45 min.

Routeburn Track blir min fjärde Great Walk. Från Te Anau är det 85 km bussresa till startpunkten som verkar vara en parkering vid något de kallar The Divide. Jag kliver ur bussen och fixar till det sista med packningen när begreppet tur med vädret når nya höjder. Det har regnat nästan oavbrutet i tre dygn men när jag står och knyter kängorna slutar det, himlen spricker upp och blir klarblå. Vandringen inleder uppför från 500 meter över havet till Key Summit på 919 meter. Underlaget är stenig stig. Utsikten är storslagen med berg åt alla håll och på grund av de senaste dagarnas nederbörd är övre delarna av bergen snötäckta. Jag fortsätter genom mossgrön självlysande skog till Lake Mackenzie Hut på 700 meters höjd. Läget är guld precis vid sjön Lake Mackenzie som är kristallklar och givetvis omgiven av berg. Vi är några stycken som njuter av ett blixtdopp i det iskalla vattnet. Distans 15 km. Tid 3 tim 20 min.

Lake Mackenzie, Routeburn Track, New Zealand.
Lake Mackenzie, Routeburn Track.

Dag 2. Fortsatt perfekt väder. Går brant upp till ett pass med mäktiga vyer över snöklädda berg. Leden skråar högt ovanför Hollyford Valley och svänger upp till Harris Saddle där det blåser rejält. Jag bestiger toppen Conica Hill 1515 meter och på väg upp är det isfläckar på marken. Når Routeburn Falls Hut efter knappt 4 timmar där jag ska sova. Vädret är fint så jag fortsätter nedför till ytterligare en stuga och går ett sidospår som kallas North Branch. Lite bökigare vandring i en dalgång med branta berg på var sida och sagolikt vackert. Efter nån timma i dalgången vänder jag tillbaka och går upp till stugan igen på 900 meter. Fantastisk dag. Distans 26 km. Tid 7 tim 50 min.

Hollyford Valley, Routeburn Track, New Zealand.
Vy från andra dagen på Routeburn Track.
Conica Hill, Routeburn Track, New Zealand.
Jag på Conica Hill 1515 meter.

Dag 3. Soluppgången blir dagens behållning. Sista vandringsdagen och leden går i skog nedför vilket känns lite avslaget. Målgången är vid Routeburn Shelter 65 km från Queenstown. Distans 9 km. Tid 1 tim 45 min.

Jag tar mig tillbaka till Queenstown och hoppar på en River Boarding tur vilket ska vara den senaste vattenflugan. Vi är en grupp om 24 plus 5 guider. Utrustning är tjock våtdräkt, hjälm, simfenor och liten surfbräda. Vi åker till Kawarau River, får lite instruktioner och kastar oss sedan ner i strömmen. Det handlar om 7 kilometers överlevnad. Forsen har grad 4 och det är 10 grader i vattnet. Verkligen skoj när det är drag i vattnet men tyvärr är gruppen för stor och vi åker in i varandra då det nästan är omöjligt att styra. Flera av killarna får kramp i vaderna av allt sparkande. Turen tar 1 tim 20 min och vi avslutar med att hoppa från några klippor. Jag gör 3 hopp från 10 meter vilket är nytt höjdrekord för mig. Riktigt kul men varje landning gör ont trots våtdräkt.

Åter till Queenstown och därefter buss till Dunedin där jag är nu. Imorgon fortsätter jag till Christchurch på östkusten och om en vecka flyger jag till Thailand.