Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2012-01-27. Hanoi, Vietnam.

Nr 43. Dag 647-661.

Dag 647-651. 10 januari 2012 -.
Vila i Nanning. Det fanns inga intressanta sevardheter i staden nar vi var har i november. Och det har inte dykt upp nagra nya heller. De turister som bor har sitter i lobbyn mest hela dagen i vantan pa visum eller tag. Dessutom ar vadret regn. Visumen till Vietnam gar smidigt da vi lamnar in pass och foton till receptionen pa vandrarhemmet som fixar resten utan betalning.

Dag 652.

Det ar hallregn hela morgonen men nar vi trampar ivag slutar det att regna. Temperatur 12 grader. I tat trafik letar vi oss ut ur Nanning. Vi hinner 10 km innan vi ser forsta skylten med vag 322. Men det ar latt att veta att man ar pa ratt vag genom att det inte finns nagon vag. In och utfarter till stader i Kina saknar ofta asfalt. Varfor det ar sa vet jag inte. Vagen blir mindre och mindre och likasa trafiken. Men sa kommer en karavan med bilar eftersom nagon har gift sig och mitt i allt firande sa passar nagon pa att kasta ut ett smatterband fran en bil precis framfor Olyas cykel. Det ar vackra omgivningar med grona sockerror och en del kalkstensberg. Det blir nagra partier lervag innan vi hittar ett hotell i samma hus som polisstationen i den lilla byn Shanweizhen. Hojdmeter 290.

Kalkstensberg och sockerodlingar aven soder om Nanning.

Dag 653.

Moln och 12 grader men temperaturen stiger for varje kilometer. Vagen ar fortsatt dalig med langa partier lera. Vid en passage far vi vanta i 10 minuter medan en gravskopa gor vagen korduglig. Men vid 20 km blir det bra betongvag och medvind. Landskapet ar kalkstensberg och boljande sockerodlingar som till halften ar skordade. Vi ser flera sma sjoar och omraden med barrtrad som bryter av de ljusgrona falten med en lite morkare nyans av gront. Det jobbar mycket folk pa falten och bufflar med vagn anvands for att transportera sockerroren. Vadret blir bla himmel och superskont. En odla ligger och solar pa vagen vilket kanns lite dumt sa jag lyfter in honom i skogen. Sent pa eftermiddagen efter att vi klattrat en del far vi nagra kilometer fantastisk utforskorning med storslagen vy over omradet. Fin solnedgang strax fore Beijiangxiang dar vi med lite hjalp hittar ett enkelt stalle med bara 14 grader pa rummet. Hojdmeter 690.

Vadret slog om och det blev bla himmel en halv dag.

En odla lag och gassade i solen mitt pa vagen. Jag lyfte in honom i skogen men vi tankte att han kan gott vara med pa nagra bilder forst.

Dag 654.
Kineserna branner av rejala smallare och raketer redan pa morgonen utanfor vart hotell. Det verkar vara den popularaste sysselsattningen vart vi an kommer den har tiden pa aret. I varje liten by vi passerar skickar dom pa ett rejalt smatterband. Det narmar sig det kinesiska nyaret och det ar val ungefar sa otrevligt som det kan bli. Om EU anda kunde forbjuda dessa dumheter sa kanske det forbjuds i Kina ocksa om en sisadar 30 ar.

Smal vag och kuperat med korta branta backar till 30 km. Fortsatt fin natur men molnigt. Flackare cykling forbi nagra passager med bambuskog till staden Ningming dar vi bland tusentals kineser letar restaurang utan att hitta nagot vi gillar. Vi lagar nudlar efter staden istallet med harlig vy over akrarna. Vi noterar att folket som jobbar med att lasta vagnar med sockerror inte skriker nar de pratar. Flera hejar dessutom glatt nar vi passerar. Det skulle mycket val kunna vara vietnameser. Gransen ar bara nagra mil bort. Lang backe uppfor innan vi kan rulla sista milen ner till Pingxiang. Vi checkar in pa det sjatte hotellet vi rekar. Hojdmeter 730.

Dag 655.

Vila i Pingxiang. Rummet ar inte det basta med trasig luftkonditionering och vattendroppar pa vaggarna. Men vi fick ta in cyklarna pa rummet och det finns teve med tennis fran Australien. Stadens hus har galler for fonstren anda upp till vaning 5 och pa hotelldorren star det att man inte ska oppna om man inte vet vem som knackar pa.

Dag 656.

Vi handlar upp de sista kinesiska smapengarna i en mataffar. Kuperad cykling i gratt vader pa liten vag bredvid en motorvag. Daligt skyltat sista biten till gransen sa vi fragar oss fram. Inte ens nar vi ar vid gransen ar vi sakra pa att vi kommit ratt. Det ar nastan inget folk vid gransstationen som aven ar en sevardhet i form av en park. Snabb passage bade i kinesiska och vietnamesiska passkontrollen och ingen check av vaskorna. Pa vietnamesiska sidan halsas Olya valkommen pa ryska vilket ar hennes modersmal. Lite skillnad mot i Kina dar de aldrig har hort talas om Kazakstan.

Efter gransen borjar vag AH1 som ar bra asfalt med bred vagren. Och det ar enormt bra skyltat med distanser varje kilometer. Mer trafik an i Kina med mycket motorcyklar som kor i hoga farter och passerar narmare an vad vi ar vana vid. Folk vinkar och hejar glatt. Vi cyklar forbi den tidigare sa krigsharjade staden Dong Dang och svanger lite senare in i Lang Son dar vi hittar ett fint hotell med valstadat rum. Kineserna kan inte stada sa det kanns valdigt skont med lite omvaxling och priset ar det vi normalt betalar, cirka 100 kr. Och personalen pa hotellet kan lite engelska vilket gor saker smidigare. Hojdmeter 250.

Har precis passerat gansen mellan Kina och Vietnam. 170 km till Hanoi.

Dag 657-659.

Vila i Lang Son. Vi har anlant Vietnam lagom till arets storsta firande, Tet-festivalen. Det ar nyar enligt den kinesiska kalendern. Arets storsta trafikdagar ligger i anslutning till helgen sa vi vantar ut det varsta kaoset pa vagarna. Sa mycket till festival verkar det inte vara utan det liknar mer ett svensk julfirande dar familjen samlas i nagra dagar for att ata och prata. Vi kan ga omkring i city utan att bli uttittade och det kanns otroligt skont och vietnameserna verkar inte heller ha noja pa smatterband.

Det ar full aktivitet i staden da alla shoppar ett varsitt trad som sedan transporteras pa axeln eller pa motorcykeln till hemmet. Samt att frukt och gronsaksmarknaden kanns mer kaotisk an vad jag gissar att den ar normalt. Det ar svart att over huvud taget ta sig fram bland alla forsaljare som sitter pa marken och alla kunder pa sina motorcyklar. Men folk ar glada och det ar val inget man kan anklaga kineserna for att vara.

Jag gar till banken och vaxlar in motsvarande 900 kronor och far tillbaka 2,9 miljoner dong. Efter andra natten pa hotellet gar jag ner till receptionen 09:30 for att meddela att vi stannar i nagra natter till. Nej det gar inte, hotellet stanger om en halvtimma och oppnar igen efter helgerna sager de. Sa vi packar ihop lite snabbt och letar upp ett annat hotell med motsvarande kvalite.

Glada miner i Lang Son.

Foto: Olya T.

Grillad hund. Lang Son, norra Vietnam.

Dag 660.
Det ar den stora helgdagen och Lang Son ligger helt ode nar vi cyklar ut ur staden pa formiddagen. Letar upp vag AH1 igen och vi ar nastan sjalva dar ocksa. Det lutar smatt nedfor lange och det ar medvind pa bra asfalt och latt cykling. Efter nagra mil kurvig vag kommer vi in i en bred dal med olika odlingar omgivna av kalkstensberg och det ar mycket vackert. Trafiken okar pa eftermiddagen med framst motorcyklar och det ar ofta 3 vietnameser pa varje. Folk onskar gott nytt ar och nastan alla skriker hello och efter nagra hundra ganger orkar jag inte svara langre. Nagra smaungar kastar sten efter Olya men ser inte att jag kommer 50 meter bakom och jag jagar dem lite med hojen sa att de i alla fall ser livradda ut.

Lite senare ar nagra aldre grabbar pa vag att kasta smallare efter oss men jag ger dem en blick som far dem att omvardera situationen. De foljer dock efter oss en stund och nar de svanger av vagen smaller det till en bit bakom oss. Vi lamnar bergen bakom oss och landskapet blir platt. Vi stannar vid ett hotell langs vagen strax fore staden Bac Giang. Jag gar upp och kollar pa ett rum som ar okej och fragar sedan mannen i receptionen vad det kostar. Han svarar femton kronor for en timma. Men vada. Tror mannen att vi har cyklat 9 mil for att ta in pa just hans hotell for kolla pa teve utan engelska kanaler i 1 timma for att sedan cykla vidare i morker. Eller hur tusan tanker karln. Jag lyckas dock forklara att vi avser bo kvar pa hotellet tills imorgonbitti. Hojdmeter 230.

Vacker och tyst cykling pa vietnamesiska nyarsafton. Vi var nastan ensamma pa vagen.

Dag 661.

Fortsatt flackt men betydligt mer trafik. Vagen omgiven av skordade risodlingar som till stora delar ar vattentackta. Eventuellt missar vi en avtagsvag nar det ar 12 km kvar till Hanoi. Men det kommer en liten skylt senare som pekar mot en smal vag genom bebyggelse med mycket trafik. Vi fragar efter vagen till centrum flera ganger och vi har en taskig karta som vietnameserna forstar utan problem. Ocksa nytt for oss da kineser inte kan lasa karta ens over sin hemstad. Vi kommer fram till Hanois turistomrade vid Hoan Kiem Lake dar vi hittar ett okej hotell i stadens gamla kvarter. Nu stannar vi i Hanoi ett tag innan vi cyklar soderut eller om vi borjar med en svang ut till kusten. Vi ska fundera over det. Hojdmeter 140.