Hem     Jag     Resan     Blogg     Tips     Prylar     Statistik     Länkar     Film     Bilder     Arkiv

2010-05-28. Ufa, Ryssland.

Nr 4. Dag 40-53.

Dag 40
. 13 maj 2010.
Vi tar vanster direkt pa vagen som gar 15 meter utanfor vart hotell i Nizhny Novgorod och foljer den hela vagen genom staden tills vi ater cyklar pa motorvagen M7 osterut. Det ar varmt fint vader, kuperat och massor av bilar. Vid forsta rasten efter 15 km blir vi erbjudna att folja med en aldre man hem for nagot drickbart. Antagligen whisky. Men vi har alla flaskor fyllda med vatten och ar inte speciellt torstiga sa vi tackar nej. Efter 20 km borjar mitt bakhjul bete sig skumt och det visar sig att ytterligare en eker gatt sonder. Min andra och inte pa kassettsidan sa det gar bra att laga. Kanns dock inte bra att jag bara har 6 extra ekrar kvar.

Vagen fortsatter att vara starkt kuperad, vinden ar jobbig och vi svettas floder. Det ar mycket trafik och avgaser och manga kor for nara oss vilket inte tillater det minsta vingel. Men nara Lyskovo och mitt i en uppforsbacke dyker en vacker sjo upp med gras runtom sa vi tvarnitar och slapar ivag cyklarna till en superfin taltplats. Skon kvall med bad och trevlig solnedgang men med massor av mygg.

Dag 41.
Jag blir vackt 04:00 av att en hel del fiskare kommer till sjon men somnar snabbt om. Vaknar igen tidigt av att solen hettar upp taltet och det blir tokvarmt. Ny tuff dag med backar, vind och for smal vag. Vi stannar nu varje 7,5 km for att dricka. Hittar camping vid en badpol nara Vorotynets men det ar galet med mygg och all matlagning och toabesok genomfors med hogsta hastighet. Byter kalsonger pa kvallen och upptacker att chef tvatt, en dam i Moskva, lyckats elda upp delar av mina dyra funktionskalsonger. Gissar att det var nagot i sjalva torkprocessen som hon inte beharskade. Kanns dessutom for langt for att cykla tillbaka och klaga.

Harlig camping.

Dag 42.
Blasig och regnig natt. Lat som steg eller djur utanfor taltet, antagligen fran traden i vinden. Vaknade ofta. Bokig morgon med alla mygg. Kommer ivag sent och det drar igang direkt med branta backar och stark motvind. Helt slut efter 3 km. Backarna ar markerade med 5, 6 och 7 procents lutning. Galen cykling med for smal vag, karavaner av lastbilar och vissa tutar hellre an att bromsa sa vi tvingas ut i vagrenens mjuka grus ofta. Vinden mojnar dock mot kvallen och trafiken blir battre. Checkar in pa superbilligt motell men just som vi ska betala far vi reda pa att det inte finns dusch. Funkar inte som vi ser ut. Far tips om en resort tva km bort nara Cheboksary och det visar sig bli kanon. Fint rum och vi avrundar dagen med kyckling och pommes inne pa ett dunkande diskotek.

Paus.

Dag 43.
Ovanligt med en tyst natt, harligt. Traningsvark i laren men lite mindre kuperat, inte sa mycket motvind, lite svalare och battre vag. Ser en lastbil som just valt och som ligger pa sidan i diket med halva lasten bredvid. Chaufforen verkar ha klarat sig bra, han sitter i graset och pratar i mobiltelefon. Skon kvallscykling och vi slar upp taltet i skogen vid Lipkovo och det ar givetvis mycket mygg. Nar vi taltar och det inte gar att bada sa tvattar vi oss med vatservetter. Noterar att jag inte sett nagra barrtrad de senaste dagarna. Bara lovtrad i skogarna.

Dag 44.
Bra cykling hela dagen. Fina vagar med ordentlig vagren och bra asfalt. Trevligt landskap med vida akermarker. Nagra fa rejala backar och den langsta 2,5 km med 6 procents lutning. Enda irritationsmomentet ar alla flygfan i luften. Antingen smackar de in i pannan och avlider direkt samt fastnar i solkramen. Eller sa mjuklandar de i ogonbrynen och borjar sprattla med alla ben och vingar sa att man blir galen. Vi passerar fina sjoar och en lang bro over Volga dar vi ser sma oar med en hel del dyrbara hus. Tat trafik och en del snirklande for att hitta hotellet i Kazan. Dags for tva dagars vila.
Distans 87 km. Ack 1973 km.

Dag 45-46.
Kazan paminner om de stader vi passerat tidigare. En miljon folk. En stor hog mur runt Kreml och aterigen har stadens politiker och hoga militarer haft turen att fa kontor med stans basta utsikt over floderna Volga och Kazanka. Det finns en trevlig gagata men med blandat fina byggnader och utbombade hus. Vi besoker katedralen innanfor Kreml och for att komma in maste man ga igenom en metalldetektor. Killen framfor tar fram en revolver ur fickan och lagger pa bordet bredvid innan han gar in. Kazans pompigaste byggnad, ocksa inne i Kreml, ar Kul Sharif Mosken.

Kul Sharif Mosken, Kazan.

Dag 47.
Lite problem med att hitta ut ur Kazan men det loser sig till slut och vi nar motorvagen efter 5 km backe uppfor med svag lutning. Bred motorvag och forst ordentlig medvind innan vager svanger och vi far vinden rakt i ansiktet. Vi lunchar och rastar lange for att vanta ut vinden. Den avtar pa kvallarna. Det blir battre och det ar harlig kvallscykling bland grona akrar och knallbla himmel. Vi har trottnat pa myggen och checkar in pa motell. Snittfart 14,9 km/h och vi cyklar i 6 tim 18 min. Langst tid hittills.
Distans 94 km. Ack 2067 km.

Harlig kvallscykling.

Dag 48.
Skon cykling i fint vader och frasch luft. Seg i benen sedan igar. Vaxlande flackt och ibland langa backar. Lugn trafik hela dagen fram till 17 da det blir galet med bilar och lastbilar. Vi fragar efter motell och hardar ut tills vi ar framme. Livet ar sa otroligt mycket lattare nar man checkar in, slapar upp vaskorna till rummet utan att packa upp, ater, duschar och hoppar i sang. Prisnivan sa har langt fran Moskva ar overkomlig. Cirka 100 kronor skallen for en motellnatt.
Distans 108 km. Ack 2175 km.

Dag 49.
Stark medvind. Antligen. Vi flyger fram och mater vinden till 8 m/s. Vi rundar Nabereezhnyye Chelny pa motorvagen och kommer fram till ett motell i Tagajevo med smakrik mat och stora billiga hotellrum. Det ar ett for bra stalle for att fortsatta cykla aven om vi tankt passa pa att kora langt i den bra vinden. Men ett ordentligt regnvader trillar ner samtidigt som vi checkar in.
Distans 63 km. Ack 2238 km.

Ryssarna ar inte mycket for serpentiner. Svinbrant backe.

Dag 50.
Vilodag. Slappar och laser bok pa rummet. Kikar pa Franska masterskapen i tennis pa teve. Ser lite hockey-VM dar Sverige spelar bronsmatch. Bastu.
Distans 0 km.

Dag 51.
Sol igen. Smal vag men anda okej. Lugn trafik. Manga tutar och hejar nar de ser oss. Kommer en kort regnskur mitt pa dagen. Stannar och lagar nudlar i skogen. Fullt av pissmyror. Kvallscykling, gront och vida akermarker. Vackert. Lagar kvallsmat pa busshallsplats for att slippa myggen vid campingen, finns inget motell. Slar upp taltet vid floden Sjun men det ar for brant ner i vattnet for att kunna bada.
Distans 100 km. Ack 2338 km.

Dag 52.
Konstig lukt hela natten. Luktade askkopp. Lag en bondgard precis bredvid taltet. Mojligen eldade de upp nagra olydiga kor dar. Usch. Jobbig morgon. Tokvarmt och mygg. Vagen drar igang direkt med nagra branta backar. Som mest 10 procent. Maste ga ner pa lagsta vaxeln for forsta gangen for att komma upp. I ovrigt ljuvlig cykling pa fin asfalt. Susande ljud fran dacken mot asfalten och tradtopparnas vindbrus. Gar normalt inte att hora pa grund av all trafik. Men nu ar det lugnt. Inte mycket skog, mest akrar och stora falt med gras.

Vi cyklar forbi nagra trevliga byar med organiserade tomter och fargglada hus. Aker pa min forsta punktering. Hittar en centimeter nalliknande foremal som jag drar ur dacket med multiverktyget. Jobbigare cykling pa kvallen och en BMW passerar oss i 150 knyck och samtidigt moter en polisbil som slar pa sirenerna och borjar jaga. BMWn stannar och det tar bara nagra minuter att losa alla formaliteter. Antagligen kontant boter utan kvitto. Hittar motell precis nar det blir dags att borja leta taltplats. Checkar in.
Distans 96 km. Ack 2434 km.

Passerar fargglada byar.

Dag 53.
Gardagskvallens smala dryga vag fortsatter. Far ett uppehall med ett parti motorvag och sedan elande igen. Morka moln tornar upp sig runt oss men vi klarar oss fran regn men det blaser kraftigt. Slit. Biltrafiken tatnar och vi tar oss in i Ufa centrum och letar upp vart hotell. Far stalla fram klockorna ytterligare tva timmar.  Dags for tre hela dagar vila. Sen fortsatter vi mot Uralbergen och pa andra sidan vantar Asien.
Distans 93 km. Ack 2527 km.